Welk vriendelijk bit voor paard met klein/laag gehemelte?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Welk vriendelijk bit voor paard met klein/laag gehemelte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 18:21

Hallo Bokkers,

Ik ben al een hele tijd opzoek naar het perfecte bit en vroeg me af of jullie mij wat kunnen aanraden.
Ik heb een uiterst gevoelig paard met een klein (pony) mondje en een laag hangend gehemelte. Ik moet dus een smal/dun (?) bitje hebben.
Zelf ben ik helemaal niet zo op mijn plek hier bij HAR dus mochten jullie wat willen weten, moet je het gewoon even vragen.

Ik rijd nu op een enkelgebroken watertrensje. (erg dik. :\ )
Mijn lesgeefster en ik zaten te denken aan een dubbelgebroken bitje, met een plat/dun middenstukje.
Dus niet zo'n dik bolletje in het midden.

Ik zoek de maat 12,5 (Misschien is dit ook wel heel anders?! Ik heb hier iig altijd mee gereden en de maat was eigenlijk altijd goed.)

Zelf weet ik ook niet wat beter is, een watertrensje of een bustrens.
Dus wie kan mij met de bovenstaande dingen helpen?

Sevilay

Re: Welk vriendelijk bit voor paard met klein/laag gehemelte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:26

Je zou ook kunnen probeer zonder bit te rijden, is misschien wel zo fijn voor je paard :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:27

mylertje. Zijn ideale bitten. En in veel uitvoeringen te krijgen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:29

Ik heb mijn haflinger met een dubbelgebroken watertrens met plat tussenstukje gereden toen hij aan het wisselen was en een wat lager gehemelte had. Hij liep daar prima op en had voldoende ruimte. Ik geloof van Harry's Horse of Global.
Ik heb nu een wat dunnere trens van Sprenger, ook maat 12,5. Deze is anatomisch gevormd, met een bol tussenstukje, maar dan net zo dik als het bit. Niet boller dus. Dat past ook goed. Maar ik moet wel zeggen dat nu hij uitgewisseld is, hij ook niet zo'n laag gehemelte meer heeft.
Deze is het: http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... Sn9LGo&t=1

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 18:30

troi schreef:
mylertje. Zijn ideale bitten. En in veel uitvoeringen te krijgen

Heb ik geprobeerd. ;)
De echte, level 1 (en2) en de neppert. En geen van alle is het het ideale bit... Verre van zelfs.
Terwijl ik zelf wel helemaal gek ben van de Mylers.

Sevilay: Dat heb ik ooit overwegen, na dat ik een aantal keer met paard en al in 't bosje lag, niet meer geprobeerd. :D Hooguit op buitenritje in stap. ;)

En ik heb eigenlijk geen zin in een discussie: "Oooh met een bit kun je net zo veel schade aan richten als bitloos etc. etc. Ik wil liever gewoon geen bitloos! Heb dat al overwogen en wil het liefst het ideale bit vinden.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 18:31

Amanda schreef:
Ik heb mijn haflinger met een dubbelgebroken watertrens met plat tussenstukje gereden toen hij aan het wisselen was en een wat lager gehemelte had. Hij liep daar prima op en had voldoende ruimte.
Ik heb nu een wat dunnere trens van Sprenger, ook maat 12,5. Deze is anatomisch gevormd, met een bol tussenstukje, maar dan net zo dik als het bit. Niet boller dus. Dat past ook goed. Maar ik moet wel zeggen dat nu hij uitgewisseld is, hij ook niet zo'n laag gehemelte meer heeft.
Deze is het: http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... Sn9LGo&t=1

Die is inderdaad héél fijn. (zegt men) en dat lijkt mij ook wel wat. Ik zal er eens naar zoeken.
Heb al vaker een anatomisch gevormd bit geprobeerd, en dat komt echt wel in de buurt!

Heb je een voorbeeld van je dubbelgebroken watertrens?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:31

Bustrensje is wat vriendelijker maar vaak ook wat dikker. Zou gewoon een dubbelgebroken watertrensje proberen. Beetje uitproberen en kijken hoe ze reageert. :) Misschien kan je wel wat bitjes van stalgenoten lenen of ruilen bij de ruitersportzaak als paardje er toch niet lekker op loopt.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 18:34

Waves schreef:
Bustrensje is wat vriendelijker maar vaak ook wat dikker. Zou gewoon een dubbelgebroken watertrensje proberen. Beetje uitproberen en kijken hoe ze reageert. :) Misschien kan je wel wat bitjes van stalgenoten lenen of ruilen bij de ruitersportzaak als paardje er toch niet lekker op loopt.

Nou, het staat vast dat ik een dubbelgebroken wil.
Tenzij er echt iets in de buurt komt wat totaal anders is en voor verbetering zorgt.
Ik zit niet op een stal,manege of pension dus daar kan ik helaas niets mee. Maar bij de dichtsbijzijnde ruitersportzaak zou ik inderdaad eens kunnen vragen.

En over dat bustrensje, ik weet niet waar ik dan voor moet gaan.
1, het is vriendelijk, maar daar staat tegenover dat hij dat dikke echt niet kan hebben eigenlijk.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:35

De "Dynamic RS" van Sprenger is een erg goed bit. Bij sommige ruitersportzaken kun je hem uitproberen, wat erg handig is, omdat ze wel wat aan de prijs zijn (zo'n 109,-, geloof ik).

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:36

Ik ga mee met troi, een myler bit is lekker dun en schaart niet door het rolletje. 12,5cm komt overeen met 5", level 1, te koop als bus-, water- en D-trens. Welke uitvoeringen heb je geprobeerd? Een D- of een bustrens (eggbutt) liggen het rustigste in de mond.
Hoewel, voor onze pony die ook een klein mondje heeft heb ik een redelijk dun dubbelgebroken bustrens met plat tussenstukje. Had bij hem ook m'n myler geprobeerd, maar die was voor hem iets te groot dus dat ging niet lekker.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:37

Ik moest even zoeken, maar wist dat er nog ergens een foto op bokt moest staan :D
Ik had deze: http://img35.imageshack.us/img35/1962/img0006ymx.jpg
Maar Jim kreeg wondjes van zijn velletje wat tussen de ringen kwam, omdat hij nogal speelt met het bit. Omdat het een watertrens is draaide de ringen. Oplossing was bitringen of een bus/D-trens. Ik heb voor het laatste gekozen.
Jammer, want verder was het een heel fijn bitje :j

Het bit wat ik nu heb is niet zo dik. Die D-trens. Het is wel een prijzig bit overigens. Maar ik vind het erg fijn en Jim loopt er ook heel fijn op :j

Edit: bedankt voor de naam Tobila. Het is dus de Dynamic RS, die ik nu heb. :D

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 18:37

Tobila schreef:
De "Dynamic RS" van Sprenger is een erg goed bit. Bij sommige ruitersportzaken kun je hem uitproberen, wat erg handig is, omdat ze wel wat aan de prijs zijn (zo'n 109,-, geloof ik).

:wow: Dan moet ik nog even doorsparen, haha.
Nee ik wist wel dat ze zo duur konden zijn...

MarChak: Heb je een foto/voorbeeld van het bitje van je pony?

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:39

Giolli schreef:
Tobila schreef:

:wow: Dan moet ik nog even doorsparen, haha.
Nee ik wist wel dat ze zo duur konden zijn...

MarChak: Heb je een foto/voorbeeld van het bitje van je pony?
Nee, helaas niet, ben ook nog op vakantie en pony staat gewoon thuis dus een foto maken wordt ook lastig op korte termijn. Maar ik zal eens op de wiki kijken, misschien zie ik 'm er daar tussenstaan.

Edit: via deze link een heel stel dubbelgebroken bitten, waaronder ook met plat stukje: http://www.twenga.nl/prijs-bustrens.html
Laatst bijgewerkt door MarChak op 16-06-11 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:41

een bit is zo vriendlijk als je hand.

en als bitloos niet gaat, zou ik eerder wat grondwerk gaan doen ipv een bit om het op te lossen, in zoverre een bit dat kan.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 18:42

Maritje1991 schreef:

en als bitloos niet gaat, zou ik eerder wat grondwerk gaan doen ipv een bit om het op te lossen, in zoverre een bit dat kan.

Zoals je gelezen hebt wil ik geen bitloos rijden. Om honderd duizend redenen niet. Ik ben dus niet over te halen! :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:43

Wat heeft een gevoelige mond en een laag gehemelte met grondwerk te maken :?
Ze vraagt een bit voor een kleine mond, geen scherper bit omdat haar paard niet onder controle te houden is...

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:44

niet daarmee, maar wel dat ze in de bosje beland ;)

StalNollie

ken het probleem heb jaar geleden arabiertje ingereden en die had oo dit probleem, we hebben er een stangetje ingedaan dus ongebroken, lijkt me voor jou paardje ook wel fijn, dikte weet ik zo niet. was niet enorm dik of dun

Waves

Maritje1991 schreef:

Wat op te lossen? Bit is gewoon te dik. Toch logisch dat je dan een ander bitje zoekt :?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 18:46

Maritje1991 schreef:

Dus, wanneer mijn paard schrikt van een of ander gek iets, en er vandoor schiet. Dan moet ik maar gaan grondwerken? :+
Ik weet dat een bit dat niet kan tegenhouden, maar ik heb wel meer controle. (Of in ieder geval voor mijn gevoel)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:48

Maritje1991 schreef:

Dus omdat een paard/pony een keer tijdens een buitenrit in een bosje belandt (omdat het aan de kletter ging of wat dan ook) moet ze aan grondwerk doen en wel bitloos gaan rijden?
Dan kan ik wel blijven grondwerken, aangezien die van mij ook behoorlijk enthousiast is buiten en af en toe niet te houden is.
No way dat ik buiten bitloos ga rijden, mij te gevaarlijk. Niet alleen voor mij, maar ook voor mijn mede weggebruikers. Mijn pony weet namelijk dondersgoed dat ik minder invloed heb zonder bit.
In de bak tuf ik overigens rustig op een touwhalster of met sidepull rond.
Heeft niets met vertrouwen of leiderschap te maken, maar gewoon met een enthousiasme, waardoor het alsnog gevaarlijk wordt.

Maar goed, dat is de discussie niet.
TS zoekt een bitje voor een klein mondje.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:57

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:59

Amanda schreef:
Maritje1991 schreef:

Dus omdat een paard/pony een keer tijdens een buitenrit in een bosje belandt (omdat het aan de kletter ging of wat dan ook) moet ze aan grondwerk doen en wel bitloos gaan rijden?
Dan kan ik wel blijven grondwerken, aangezien die van mij ook behoorlijk enthousiast is buiten en af en toe niet te houden is.
No way dat ik buiten bitloos ga rijden, mij te gevaarlijk. Niet alleen voor mij, maar ook voor mijn mede weggebruikers. Mijn pony weet namelijk dondersgoed dat ik minder invloed heb zonder bit.
Heeft niets met vertrouwen of leiderschap te maken, maar gewoon met een enthousiasme, waardoor het alsnog gevaarlijk wordt.

TS zoekt een bitje voor een klein mondje.

dan zou ik toch nog steeds niet naar een bit grijpen er mist duidelijk wat in jullie communicatie of wederzijds respect.

Siami

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 19:02

Ik heb ook zo'n geval en heb er een ongebroken trens ingehangen waar ze erg fijn op loopt (prikt bij druk niet in in het bovengehemelte) Bovendien zijn deze voor €15 a €20 te koop.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 19:14

Maritje1991 schreef:

TS zoekt een bitje voor een klein mondje.[/quote]

dan zou ik toch nog steeds niet naar een bit grijpen er mist duidelijk wat in jullie communicatie of wederzijds respect.[/quote]

Dus als mijn paard schrikt oid mist er respect? :+