Wat is het verschil tussen een halster i.v.m.een touwhalster

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjors

Wat is het verschil tussen een halster i.v.m.een touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 07:22

i.v.m.= in vergelijking met.

Uitleg titel:
Wat is het verschil tussen een halster i.v.m.een touwhalster= Wat heeft een touwhalster voor nut?

Ik wil eigenlijk een touwhalster kopen voor mijn paard. Maar over welke winkel zijn jullie erg tevreden? De kwaliteit? Prijs? Duurzaamheid?

En kun je een touwhalster ook 'verzetten' (groter kleiner maken)?

En wat doe jij er allemaal mee? bijv. wandelen of VD

IK heb wel gehoord dat een touwhalster is om je paard mee te beglijden en niet om hem in de wei te zetten of vast (dat al helemaal niet, als die trekt dan snijdt het touwhalster in de huid, toch?)

gr.Sjors493

Anoniem

Re: Wat is het verschil tussen een halster i.v.m.een touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 08:09

Ik zie geen enkele meer waarde in een touwhalster dan in een normaal stalhalster. Het enige is dat een touwhalster sterker in werkt. Maarja of je daar nu blij mee moet zijn?

Wandelen doe ik met een normaal stalhalster en VD ook. Dus nee ik zie er het nut niet van in..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 09:25

Een touwhalster werkt sterker en preciezer in. En het breekt niet.
Over het algemeen zijn alle touwhalsters goed, de een is wat flexibeler dan de ander, sommige wat zachter (minder schurend). En dan heb je nog het verschil met de neusstukken. Sommigen hebben een extra laagje touw erover zitten of een leertje.
Touwhalsters zijn alleen achter de oren te verstellen. Dus niet bij de neus.
Ik heb zelf geen touwhalster gekocht uiteindelijk maar het is voor begeleiden aan de hand en onder het zadel. Sommige NH-takken werken ermee en sommigen werken er met VD mee, maar dat is minder gebruikelijk. (vaak is dat alleen positieve training)

Besef dat een touwhalster als een correctiemiddel gezien wordt en het ongeveer even scherp is als een simpel bit (enkel-, dubbel- of ongebroken trens).

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 09:31

Ik gebruik mijn touwhalster om mee te longeren, het is net wat scherper (en dus duidelijker) tov een stalhalster. Ook als dee paarden heel fris zijn wil ik nog weleens wandelen met touwhalster ipv stalhalster. Zet ze er nooit mee op de wei/paddock/trailer whatever, het breekt niet als het ergens aan vast geraakt en dus in dat opzicht levensgevaarlijk. Het is bij ons echt een werkhalster, de paarden weten ook gelijk dat ze aan de slag moeten.