Bitten; van zacht naar scherp

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Drico

Bitten; van zacht naar scherp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 11:46

Hallo :)

Ik zou graag een volgorde willen weten van bitten.
Dus begint met de zachtste en eigen met de scherptste.
Ben daar namelijk erg benieuwd naar en denk dat mensen hier op bokt mij wel kunnen helpen :Y)

Groetjes,
Ryanne.

Parkietjee_

Re: Bitten; van zacht naar scherp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:47

Dat vind ik eigenlijk ook wel interessant, blijf dit even volgen. :)

kleinvosje

Dat is heel moeilijk om zo even neer te zetten, aangezien iedereen daar een eigen mening over heeft en er zo ontzettend veel verschillende bitten zijn. Daarbij kan een bit voor het ene dier een andere inwerking hebben dan voor het andere dier.

aslo

Een bit is zo zacht als de ruiterhand. Verder, wat iemand scherp vindt kan een paard wel als prettig ervaren. M.i. kan er dus nooit een standaardlijstje zijn ;)

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:48

Inderdaad wat aslo zegt.. je kan nog zown zacht bitje hebben. Als de ruiterhand heel streng is kan het een heel streng bitje zijn.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:52

Zachtst: dubbelgebroken (aurigan) watertrens (vind ik, andere mensen zijn van mening dat een stang-bit het zachtst is), rubberbit
Dan heb je nog tussencath: enkel gebroken trensen, kneveltrensen, pessoa etc
Scherp: Hackemore (ligt wel aan je scharen etc), Mc Guines, de rest van de namen ken ik niet maar er zijn echt hele apparaten := *Heb ze op ebay gezien maar kan foto's zo niet vinden

Maar idd wat aslo zegt speelt ook een hele grote rol

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:54

Rubberbit is alles behalve zacht als je een paard hebt wat compleet niet schuimt....
Hackemore is geen bit :n

Daarnaast wordt vaak gedacht dat dikke bitten vriendelijk zijn, maarja, als je een paard hebt met een heel klein bekkie gaat dat dus al niet op

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:55

Ik denk dat je grofweg best een verdeling kan maken hoor. Als je 'scherpte' definieert als hoeveel druk er op de mond komt te staan per mm2 als je een bepaalde hoeveelheid druk op de teugel zet, dan is dat meetbaar. Dan werkt een scharenbit scherper in dan een trens, en is een dikke trens zachter dan een dunne.

Dat er minder druk per mm2 in de mond is (minder scherp), betekent overigens niet dat bijvoorbeeld een dik bit ook béter is dan een dun bit, want daar zijn ook weer nadelen aan verbonden die te maken hebben met anatomie van de mond, slikreflex ed.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:57

Klopt, rubber heb ik zelf geen ervaring mee, weet dat het vaak geadviseerd word bij jonge paarden en ik weet dat hackemore geen bit is ;) maja het word vaak gebruikt ipv bit of icm bit (en een heel touwvlechtwerk om het te koppelen).
Ik rij alles gewoon op een dubbelgebroken watertrens. Ben ook van mening dat in de basis(spring)sport gewoon op een enkel of dubbel gebroken gereden moet worden (en dat ze het eigenlijk moeten verplichten net als bij dressuur)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:57

Elanor schreef:
en is een dikke trens zachter dan een dunne.

Gooi bij mijn pony een dikke trens in, dan is ie toch echt veel scherper dan een dunne, om de doodsimpele reden dat ze een dikke niet kwijt kan

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:59

Idd, dat geld voor mijn paarden ook.
Bovendien geld voor mijn pony dat een bitje met een lichte tongboog minder scherp is dan een bitje zonder, gewoon omdat ze dat prettiger vind. Terwijl, als ik dat bij mijn andere paard inhang, ze haar mond niet eens dicht kan doen. Voor haar zou het dus een megascherp bit zijn.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:00

stef schreef:
Elanor schreef:

Gooi bij mijn pony een dikke trens in, dan is ie toch echt veel scherper dan een dunne, om de doodsimpele reden dat ze een dikke niet kwijt kan

Elanor schreef:
Dat er minder druk per mm2 in de mond is (minder scherp), betekent overigens niet dat bijvoorbeeld een dik bit ook béter is dan een dun bit, want daar zijn ook weer nadelen aan verbonden die te maken hebben met anatomie van de mond, slikreflex ed.

dat staat er toch ook stef ;)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:01

stef schreef:
Elanor schreef:

Ja, dat zeg ik toch ook? Als het niet past, dan past het niet. :+ Abstract gezien blijft het echter gewoon zo dat dikker minder scherp is, want minder gewicht per mm2.

Edit, wat Loulou zegt. ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:02

Het gaat over wel of niet scherpen, en niet over wel of niet beter ;) En ze geeft toch echt aan dat een dikke zachter is dan een dunne

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:03

tja veel mensen zien dubbelgebroken bitjes als 'zacht' terwijl er veel paarden zijn die dubbelgebroken bitten juist helemaal niet prettig vinden. Zo is ieder geval dus weer anders

Shoran123

Ashley5760

Inderdaad, sommige willen dat 'beweegbare' niet in hun mond en lopen beter op een enkele.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:07

stef schreef:
Het gaat over wel of niet scherpen, en niet over wel of niet beter ;) En ze geeft toch echt aan dat een dikke zachter is dan een dunne

Ik defineer scherper als gewicht per mm2 op de mond. Als jij het hebt over het punt dat een 'dik' bit niet bij jouw pony in haar mond past, dan heb je het m.i. gewoon over de vraag wat een passend bit is. Oftwel: als je bij jouw pony een dun of een héél dun bitje gebruikt (die dus beide passen) dan is het héle dunne bit scherper dan het iets minder dunne. Wat 'dik' is, is relatief. :D
Laatst bijgewerkt door Elanor op 15-06-11 12:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:07

colette_007 schreef:
Inderdaad, sommige willen dat 'beweegbare' niet in hun mond en lopen beter op een enkele.

En andersom. Zo is een ongebroken trens voor veel paarden heel vriendelijk, omdat het heel stabiel ligt.
Net als een kneveltrens.
Maar doe deze bitten bij mijn haf in en hij loopt er voor geen meter op.
Hij wil juist een beweeglijk bit waar hij ontzettend mee loopt te spelen en wiebelen.
Niet te dik (ook niet te dun), gevormd naar de mond en dubbelgebroken. Liefst een watertrens, maar dat ging niet omdat hij daar velletjes mee tussen de ringen kreeg :+
Ik kan niet eens met sperriem rijden omdat hij dan niet met het bit kan friemelen, dus rij met een dubbelgebroken bustrensje en een hoge neusriem.
Paard gelukkig en ik vind het prima.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:09

Ook niet waar Elanor, want een dun dubbelgebroken bitje kan vreselijk zijn tov een heeeel dun ongebroken bitje als een pony niet goed overweg kan met een dubbelgebroken bit. :+

Maar dit blijven oeverloze discussies. Feit blijft dat het bit bij het paard moet passen en dat er niks te zeggen valt over scherp-scherper-scherpst.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:11

Naar mijn mening is het zachtste bit een ongebroken appelbitje.
Ik denk dat de scherpere bitten toch vooral de bitten met scharen zijn, vanwege de hefboomwerking.

edit: En inderdaad een niet te dik en niet te dun bit! Dat maakt ook erg veel uit voor de zachtheid. Het bit moet goed passen in de mond.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:12

Amanda schreef:
colette_007 schreef:

En andersom. Zo is een ongebroken trens voor veel paarden heel vriendelijk, omdat het heel stabiel ligt.
Net als een kneveltrens.
Maar doe deze bitten bij mijn haf in en hij loopt er voor geen meter op.
Hij wil juist een beweeglijk bit waar hij ontzettend mee loopt te spelen en wiebelen.
Niet te dik (ook niet te dun), gevormd naar de mond en dubbelgebroken. Liefst een watertrens, maar dat ging niet omdat hij daar velletjes mee tussen de ringen kreeg :+
Ik kan niet eens met sperriem rijden omdat hij dan niet met het bit kan friemelen, dus rij met een dubbelgebroken bustrensje en een hoge neusriem.
Paard gelukkig en ik vind het prima.

en dat is voor mij juist de reden dat ik heb gekozen voor een ongebroken bustrens :D mijn paard bleef heel onrustig in de aanleuning omdat ze maar bleef spelen met een gebroken bit.

CharlotteMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:16

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:16

loulou schreef:
en dat is voor mij juist de reden dat ik heb gekozen voor een ongebroken bustrens :D mijn paard bleef heel onrustig in de aanleuning omdat ze maar bleef spelen met een gebroken bit.

Ik heb het ook geprobeerd en mijn haf werd er heel stug en hangerig van. Pakte ook regelmatig het bit vast. Plus dat hij onrustig was met zijn hoofd.
Hij hield ook steevast zijn kaken op elkaar als ik het hoofdstel in wilde doen.
Na een jaar zoeken ben ik op een dubbelgebroken bustrens van Sprenger uitgekomen, die anatomisch gevormd is.
Nu loopt hij fijn los en constant in de aanleuning en doet zijn mond al open als ik met het hoofdstel aan kom :D
Hij voelt in de hand soms wat onrustig, omdat hij echt aan het spelen is. Maar in de aanleuning blijft hij wel constant. Hij beweegt gewoon heel veel met zijn mond :+

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:22

De hand is degene die het bit te scherp maakt....
Verder is het geheel afhankelijk van de anatomie van de paardenmond.\

Een ongebroken bustrens is over het algemeen zacht, omdat bij een onrustige hand, geen velletjes ertussen komen van tong of wang.
Bij hard trekken is geen enkel bit zacht ...

Ik bekijk het paard en test bitten uit. Uiteindelijk voelt de goede ruiter wel welk bit het fijnst inwerkt.