Mijn merrie heeft een op maat gemaakt zadel, maar toen het zadel geleverd werd was ze hoogdrachtig dus de laatste aanpassingen zijn nog niet gedaan. Na overleg met de zadelpasser (Heleen Klümper) is besloten dat ik eerst wachtte tot het veulen geboren was en dan rustig begon met rijden. Ik zou dan met een aangepast dekje rijden waar rechts wat meer vulling zat dan links (alle zadels schuifen op haar rug namelijk naar rechts, ook de goed passende, ze is namelijk best scheef). Zodra mijn merrie wat meer bespiering had en weer goed op gewicht was zou Heleen weer langs komen om de laatste aanpassingen aan het zadel te doen.
Een week of twee terug ben ik weer begonnen met rijden, eerst nog met het speciale dekje, maar al gauw merkte ik dat die niet meer hoefde. Merrie is door het gelijkmatige longeren een stukje minder scheef geworden en het zadel schoof niet meer naar rechts. Dus er een normaal dekje onder gelegd en gedacht dat het voor nu even klaar was. Echter nu merk ik dat het zadel naar voren schuift tijdens het rijden. Ik heb het idee dat de boom net iets te breed is geworden voor haar rug (is geen probleem, want de boom kan makkelijk aangepast worden). Voor het rijden leg ik het zadel goed achter haar schouder, maar als ik hem eraf haal zitten de zweetplekken toch ook op de schouders en ligt het zadel te ver naar voren.
Verder ligt het zadel super op haar rug, eerste zadel ooit dat niet naar rechts schuift en ik heb de singel na het rijden eigenlijk altijd te los hangen (wat ik natuurlijk pas merk als ik ernaast staat). Zadel ligt dus heel stabiel op haar rug. Enige probleem is dat het naar voren schuift, wat mijns inziens komt door de iets te brede boom.
Wat raden jullie mij aan om te doen? Heleen komt natuurlijk binnenkort, maar ik wil wel blijven rijden. Dit zodat de kussens goed ingezakt zijn als ze het zadel aan komt meten. Ik moest namelijk een keer of twintig met het zadel gereden hebben voordat de kussens een beetje ingezakt waren en het zadel goed gevormd was naar mijn paard.
Zou een staartriem dit probleem tijdelijk oplossen? Of moet ik het maar even accepteren dat het zadel naar voren schuift?
Ik vraag zaterdag of mijn instructrice ook even wil kijken, zij heeft best een goede kijk op de pasvorm van zadels en kan me ook advies geven.
Het zadel is een Kent&Masters cob dressage versie. Mijn merrie heeft een zeer moeilijke rug. Boommaat 36/37, geen schoft, korte rug, grote schouder en ze heeft een erg rond model. Hierdoor schuiven alle zadels op haar rug naar alle kanten. Dit zadel is het eerste dat echt lekker ligt en waar ze goed onder wil lopen.
Laatst bijgewerkt door InekeH87 op 14-06-11 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt