Zadel schuift naar voren, staartriem gebruiken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Zadel schuift naar voren, staartriem gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 18:27

Mijn merrie heeft een op maat gemaakt zadel, maar toen het zadel geleverd werd was ze hoogdrachtig dus de laatste aanpassingen zijn nog niet gedaan. Na overleg met de zadelpasser (Heleen Klümper) is besloten dat ik eerst wachtte tot het veulen geboren was en dan rustig begon met rijden. Ik zou dan met een aangepast dekje rijden waar rechts wat meer vulling zat dan links (alle zadels schuifen op haar rug namelijk naar rechts, ook de goed passende, ze is namelijk best scheef). Zodra mijn merrie wat meer bespiering had en weer goed op gewicht was zou Heleen weer langs komen om de laatste aanpassingen aan het zadel te doen.
Een week of twee terug ben ik weer begonnen met rijden, eerst nog met het speciale dekje, maar al gauw merkte ik dat die niet meer hoefde. Merrie is door het gelijkmatige longeren een stukje minder scheef geworden en het zadel schoof niet meer naar rechts. Dus er een normaal dekje onder gelegd en gedacht dat het voor nu even klaar was. Echter nu merk ik dat het zadel naar voren schuift tijdens het rijden. Ik heb het idee dat de boom net iets te breed is geworden voor haar rug (is geen probleem, want de boom kan makkelijk aangepast worden). Voor het rijden leg ik het zadel goed achter haar schouder, maar als ik hem eraf haal zitten de zweetplekken toch ook op de schouders en ligt het zadel te ver naar voren.
Verder ligt het zadel super op haar rug, eerste zadel ooit dat niet naar rechts schuift en ik heb de singel na het rijden eigenlijk altijd te los hangen (wat ik natuurlijk pas merk als ik ernaast staat). Zadel ligt dus heel stabiel op haar rug. Enige probleem is dat het naar voren schuift, wat mijns inziens komt door de iets te brede boom.
Wat raden jullie mij aan om te doen? Heleen komt natuurlijk binnenkort, maar ik wil wel blijven rijden. Dit zodat de kussens goed ingezakt zijn als ze het zadel aan komt meten. Ik moest namelijk een keer of twintig met het zadel gereden hebben voordat de kussens een beetje ingezakt waren en het zadel goed gevormd was naar mijn paard.
Zou een staartriem dit probleem tijdelijk oplossen? Of moet ik het maar even accepteren dat het zadel naar voren schuift?
Ik vraag zaterdag of mijn instructrice ook even wil kijken, zij heeft best een goede kijk op de pasvorm van zadels en kan me ook advies geven.

Het zadel is een Kent&Masters cob dressage versie. Mijn merrie heeft een zeer moeilijke rug. Boommaat 36/37, geen schoft, korte rug, grote schouder en ze heeft een erg rond model. Hierdoor schuiven alle zadels op haar rug naar alle kanten. Dit zadel is het eerste dat echt lekker ligt en waar ze goed onder wil lopen.
Laatst bijgewerkt door InekeH87 op 14-06-11 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

mylene32

Re: Zadel schuift naar voren, staartriem gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:29

zadelmaker laten komen

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 18:30

Lees even het verhaal door, zadelmaker komt. Maar er moet eerst nog een x aantal keer met het zadel gereden worden om de kussens goed te laten vormen. Ik heb haar al gebeld en ze komt binnen nu en een paar weken (datum wordt nog geprikt), maar tot die tijd moet ik dus blijven rijden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:27

Het lijkt me het meest logisch om haar zelf even om advies te vragen , als zij jouw zadel "doet" dan moet ze hier ook een goede oplossing voor weten toch ? Dan hou je het bij 1 iemand die je vertrouwd en die jou , je paard en je zadel het beste kent :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:31

ook lijkt het mij dat de kussens niet goed kunnen vormen als je zadel nar voren schuift,dus zou ikzeker even de zadelpasser laten komen,misschien door de singelstoten naar voren te plaatsen kan je voorkomen dat t zadel naar voor gaat ,of een losse voorsingel..ik ben persoonlijk geen fan van een staartriem

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 19:36

Ik ben ook geen fan van een staartriem, daarom vraag ik het eerst even op bokt. Het was inderdaad al het plan om de singelstoten aan te passen en een banaansingel aan te schaffen. Heleen had het erover dat ze de singelstoten op een andere plek vast ging zetten, maar hoe precies weet ik niet. Het is ook niet mijn vak. Ik heb haar in ieder geval gemaild met de vraag of ze langs kan komen.

Hoe zit dat met een losse voorsingel? Waar maak je die dan vast?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:38

die leg je voor je zadel en door een bepaald soort plaatjes bij de schouders houdt het je zadel tegen met naar voren schuiven,hij gaat net als je zadel om de buik vast. google er maar ns op

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:38

je rijdt nu met een pad met losse vullingen? kun je vanvoor niet ietwat opvullen, en vanachter niet? mss dat dat helpt?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 19:44

Ik heb wel een pad met losse vullingen, maar die gebruikte ik niet meer. Ik heb de physiopad van kavalkade. Is inderdaad wel een goed idee om daar de voorvullingen in te doen en de achtervullingen niet. Dat zal ik vrijdag meteen eens proberen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 18:16

Heb net met Heleen gemaild, ze komt maandag al! Ik mocht wel gewoon blijven rijden en moest dan opletten dat het zadel niet al te ver naar voren schoof. Aangezien ik nog aan het opbouwen ben en maar een half uurtje per keer rijd kan het geen kwaad als ik aanstaande zaterdag een half uurtje rijd.