SPOED VRAAG!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paarden115

SPOED VRAAG!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 21:34

beste bokkers

mijn huidig zadel is te breed ( de voorboom) nu zou ik tijdelijk willen rijden.
aub nie zeggen tijdelijk nie rijden ik heb het over 1 a 2 lessen van een uurtje tegen de zadelmaker kan komen !
nu heb ik deze onderlegger liggen.
Afbeelding
zou het beter zijn dat ik deze gebruik of niet? het is TIJDELIJK

alvast bedankt !!
vedeeld deze ook ze druk?

FairLady_

Re: SPOED VRAAG!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 22:09

wat wij op stal doen als de boom te breed is voor paarden. wij hebben 3 zadels waar alle paarden mee gereden moeten worden. (een handelsstal) zijn van die vilte onderbandages onder de voorkant leggen. want ik vind persoonlijk dat deze onderleggers niet echt druk verdelen, en dat je echt 'op' je paard komt te zitten.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 22:11

sorry ik ga het toch zeggen: als het toch voor 1 a 2 keer is, zou ik het lekker niet doen toch?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 22:13

of boven staande tip of gewoon niet rijden, stel dat je paard er wat door oploopt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 22:14

Gewoon proberen.
Wat Fairlady zegt, zolang het zadel goed is en nergens gaat knellen kan het makkelijk, zeer zeker voor maar 2 keer.

adaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 22:17

ik ga mee met bonita... misschien loopt je paard er een rugprobleem door op... (ik zeg misschien) als het maar voor 2x is...

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 22:22

FairLady_ schreef:
wat wij op stal doen als de boom te breed is voor paarden. wij hebben 3 zadels waar alle paarden mee gereden moeten worden. (een handelsstal) zijn van die vilte onderbandages onder de voorkant leggen. want ik vind persoonlijk dat deze onderleggers niet echt druk verdelen, en dat je echt 'op' je paard komt te zitten.

ik heb geen vilten onderbandages maar messchien heeft ze wel iemand op stal die ik eens mag gebruiken.
bedankt voor de tip maar ik heb deze onderlegger thuis liggen dus vroeg ik het even of het kon want de voorboom is te breed meer is er niet aan de hand.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 22:28

paarden115 schreef:
want de voorboom is te breed meer is er niet aan de hand.

Als dat alles is ? }:0 >;) mag ik vragen welke schoenmaat jij hebt ? misschien moet je zelf is een paar schoenen aantrekken die niet goed passen en daar 1 a 2 keer per week een uurtje op gaan lopen, kijken of je het dan nog zo fijn vind en dan nog zegt, "meer is er niet aan de hand"

Moraal van dit verhaal ?
Gewoon een goed passend zadel aan laten meten en tot die tijd niet rijden, of zonder zadel rijden, meteen goed voor je zit ;)

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 22:56

mensen ik weet dat dit ernstig is maar mijn paard is afgevallen en het zadel is vanvoren te breed en ik dacht het tijdelijk op te lossen met zo een bonte onderlegger.
Zonder zadel zou eventueel een optie zijn maar aan gezien mijn paard zo moeilijk aan springt in galop en liever rap draaft denk ik dat het tijdens de 'galop' moeilijk word om te blijven zitten als ik alleen rijd rij ik vaak zonder zadel maar dan geeft gij alle plaats om te galoperen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 22:57

Niet rijden.
Doe je je paardje pijn en geen plezier mee.
Vind je dat niet (heel) egoiistisch van jezelf dat jij voor jou lol je paardje een niet goed zadel oplegt?

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 23:35

melaniepk schreef:
Moraal van dit verhaal ?
Gewoon een goed passend zadel aan laten meten en tot die tijd niet rijden, of zonder zadel rijden, meteen goed voor je zit ;)

hoe doen ze dat op grote stallen? dan hebben ze echt niet op elk paard een perfect passend zadel, dan is zijn van die hulpmiddelen een perfecte uitkomst.
maar wat ts al een geeft dat galopperen niet heel handig is op haar paard omdat zonder zadel te doen. raad ik haar dat niet aan.

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 23:46

Gewoon zo'n onderlegger eronder (bijvoorbeeld de oplossing van Fairlady) en hobbelen.

Verder hoeft een paard echt geen rugprobleem op te lopen van twee keer een uur rustig aan doen, mits die onderlegger of andere oplossing er goed onder ligt. Er zijn meer schokkende dingen. Als je zelf twee uur in een week op te kleine schoenen loopt heb je ook niet meteen een herniaontstokenruggewervelbekneldezenuwdwarsleasie. 't Is alleen wat minder prettig, dus ik zou wel rustig aan doen, en stoppen als je merkt dat het paard het niet fijn vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 00:33

Vraag eens of iemand die je kent een pro-lite pad heeft die je kan lenen, die zijn nml heel goed voor dit soort tijdelijke oplossingen.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 00:59

Je geeft aan dat je het niet wilt horen maar ik ga het toch zeggen...
niet rijden en even wachten tot de zadelmaker is geweest!

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:30

Gebruik een schapenwollen onderlegger met ruggegraad vrijheid. Deze zijn ideaal. Voor een tijdelijke oplossing. Zorg ervoor dat wanneer je op je paard zit dat je wel 2 vingers tussen de schoft en het zadel hebt. Dat er voldoende ruimte is.

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 14:14

allemaal bedankt heb besloten rustig stap en draf te doen meer niet. er is zeker nog plaats genoeg als er een bontje tussen is.
iemand bij ons op stal geeft gaan zadel op haar paard laten aan passen zodat ze altij met een bontje moet/kan rijden dus met een bontje er tussen past het zadel perfect zonder bontje is het te breed. nu vroeg ze aan mij of het bij mij messchien ook zo niet was of zou kunnen zijn.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:24

FromNorway schreef:
Gewoon zo'n onderlegger eronder (bijvoorbeeld de oplossing van Fairlady) en hobbelen.

Verder hoeft een paard echt geen rugprobleem op te lopen van twee keer een uur rustig aan doen, mits die onderlegger of andere oplossing er goed onder ligt. Er zijn meer schokkende dingen. Als je zelf twee uur in een week op te kleine schoenen loopt heb je ook niet meteen een herniaontstokenruggewervelbekneldezenuwdwarsleasie. 't Is alleen wat minder prettig, dus ik zou wel rustig aan doen, en stoppen als je merkt dat het paard het niet fijn vindt.

wow.. dat is ook een hele mond vol, maar ik vind dat je helemaal gelijk hebt! Ts zegt al dat dit voor korte tijd een oplossing is en wat wil je dan? Paard is bv een sportpaard in top vorm en dan opeens niet meer rijden vanwege zadel die te breed is en het een weekje of 2 duurt voordat zadelmaker kan komen. Nou, voor 2x per week een uurtje rijden om hem ook in vorm te houden met bondje is dan (naar mijn mening) beter dan een paard die straks de spieren helemaal kapot heeft van de stop en dan opeens weer volop rijden. Als het bondje zorgt voor een stabiele ligging van het zadel en het echt voor tijdelijk is, de schoft e.d. verder niet gaan knellen oid kan het voor eventjes wel. Voor 2 uur per week kan ik prima schoennen een maatje te groot/ te klein aan (heb zelfs liever maatje te groot dan te klein := ) maar heb ik verder geen problemen mee. als het leuke schoenen zijn maar alleen nog maatje tet groot of te klein dan draaag ik ze helemaal wel! maar goed, lijkt mij ts, dat het prima gaat voor 2 uurtjes per week. Niet te veel gekke dingen doen (niet te hoog springen, zorgt voor extra druk) en het wil prima!

Raanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:34

Wat een gedoe, iets oplopen aan z'n rug van een te breed zadel en blablabla :')
Denk je dat manegepaarden en ponys allemaal perfect passende zadels hebben, en als ze tijdens de zomerkampen wat vermageren ze meteen niet meer rijden of een nieuw zadeltje krijgen? Dacht het niet :+

Ik zie daar totaal geen probleem in, knellen is bv veel erger. Als er zulk bontje tussen ligt wordt de overschot toch opgevangen. Het zadel paste voordien wel en aan het paard z'n gestel is toch niks veranderd ;)

Ts, doe maar lekker, zoals al gezegd, geen gekke dingen ofzo (logisch toch) maar gewoon een lesje kan op zich geen probleem zijn imo :)

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 15:05

Raanii schreef:
Wat een gedoe, iets oplopen aan z'n rug van een te breed zadel en blablabla :')
Denk je dat manegepaarden en ponys allemaal perfect passende zadels hebben, en als ze tijdens de zomerkampen wat vermageren ze meteen niet meer rijden of een nieuw zadeltje krijgen? Dacht het niet :+

Ik zie daar totaal geen probleem in, knellen is bv veel erger. Als er zulk bontje tussen ligt wordt de overschot toch opgevangen. Het zadel paste voordien wel en aan het paard z'n gestel is toch niks veranderd ;)

Ts, doe maar lekker, zoals al gezegd, geen gekke dingen ofzo (logisch toch) maar gewoon een lesje kan op zich geen probleem zijn imo :)

bedankt ik hoopte ook dat het geen kwaad kon omdat het NIET voor altijd is hé. maar kan het dat iemand bij ons op stal een zadel heeft laten aanpassen zodat er een bontje tussen kan/moet zonder bontje is haar zadel te breed met een bontje past het perfect kan dit?

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:10

Mag ik vragen waarom je zo nodig die 1/2 uurtjes wilt rijden?

Je kan toch ook wel even wachten op de zadelmaker?
Kun je anders niet gewoon zonder zadel of met barebackpad rijden?

LiesjeEZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:13

Kan je niet een zadel lenen van iemand voor deze paar keer?
Eentje dat beter past voor je paardje?
Ik heb voor elk van mijn paarden een apart zadel, maar ik begrijp dat dit
niet voor iedereen een optie is. Ik gebruik wel onder elk van mijn zadels
een bontje van mattes. Niet in zadelvorm maar enkel de bovenkant.
Doe dit voor extra comfort, ookal zijn mijn zadels nagekeken door de
zadelmaker.
Dus dit zou je voorlopig ook kunnen proberen maar is natuurlijk
ook geen goedkope tijdelijke oplossing.
Je kan dit bontje natuurlijk ook verder gebruiken onder je nieuwe zadel.

Raanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:17

Vanky schreef:

Die commentaar is al gegeven, en zoals al gezegd; dat is nog altijd beter dan onderbreken van de conditie en dan plots weer opnemen!

Zonder zadel is ook al gezegd; aanspringen in galop gaat moeilijk dus in de les gaat dat niet, heeft t paard niet genoeg ruimte (zie vorige reacties)

@ LiesjeEZ; een zadel van iemand anders heeft toch minder kans op passen dan een voordien goed passend zadel dat enkel een beetje te breed is geworden?

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:21

Die 2x gewoon lekker gaan rijden met je zadel met onderlegger. Paard loopt er echt niets van op. Op een handelsstal heeft de ruiter vaak ook maar 1 zadel wat uiteindelijk op tientallen paardenruggen komen te liggen. Als dat allemaal heel slecht zou zijn voor die paarden dan was het paardenvlees een stuk goedkoper in de winkel :+

Raanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:21

amies100 schreef:
Die 2x gewoon lekker gaan rijden met je zadel met onderlegger. Paard loopt er echt niets van op. Op een handelsstal heeft de ruiter vaak ook maar 1 zadel wat uiteindelijk op tientallen paardenruggen komen te liggen. Als dat allemaal heel slecht zou zijn voor die paarden dan was het paardenvlees een stuk goedkoper in de winkel :+

_/-\o_

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:28

Raanii schreef:
Vanky schreef:

Die commentaar is al gegeven, en zoals al gezegd; dat is nog altijd beter dan onderbreken van de conditie en dan plots weer opnemen!

Zonder zadel is ook al gezegd; aanspringen in galop gaat moeilijk dus in de les gaat dat niet, heeft t paard niet genoeg ruimte (zie vorige reacties)

@ LiesjeEZ; een zadel van iemand anders heeft toch minder kans op passen dan een voordien goed passend zadel dat enkel een beetje te breed is geworden?

Sorry daar heb ik overheen gelezen :)

In dat geval kun je kijken of het zadel met onderlegger beter ligt en er genoeg ruimte overblijft bij de ruggengraat.
Als dat zo is, kun je voor 2 keertjes wel met onderlegger rijden.