stang en trens.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

stang en trens.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 11:53

Onlangs bezochten we hier een koudbloeddag, waarbij allerlei disciplines werden getoond. Mijn man rijdt zelf ook op hobby niveau. Hij heeft vroeger met pony's in het bos een beetje rondgesjouwd en heeft een tijd geleden een paard gekocht om samen met mij door het bos te dwalen.
Wij rijden allebei bitloos. Ik ben daar op een bepaald moment op overgegaan en voor hem is het logica. Hij ziet ijzer in de mond niet zitten.

Dat wil echter niet zeggen dat hij niet het hoe en waarom wil weten. (al is het soms vanuit ongeloof :+ )
En daarmee kwamen op deze dag, bij dressuur, stang en trens, aan de orde.

Eerst wilde hij weten waarom er met dubbele teugel werd gereden en toen ik vertelde over de stang en trens optoming vroeg hij zich af waarom er in hemelsnaam twee stukken ijzer in de mond van het paard worden geduwd.

Ik kan hem niet veel meer uitleggen dan de uitleg die ik van dressuurmensen kreeg, namelijk dat daarmee verfijndere hulpen gegeven konden worden en dat de stang weer net een iets andere werking heeft dan de trens en dat dat dus de reden is waarom die verfijning tot stand komt.
Ik heb er echter zelf nooit mee gereden, maar begrijp heel goed dat mijn uitleg povertjes is.

Toen hij dus vroeg hoe je dan exact gebruik maakt van die verschillende werking van de twee bitten, of je dan die teugels bij iedere hulp anders gebruikt (niet bij mijn weten dus) en zo niet hoe je dan die verschillende werkingen benut en of het paard weet welk bit in werking is en hoe het daarop moet reageren en meer van dat soort dingen, was ik uitgel*ld.
Ik kan daar geen antwoord op geven.

Maar misschien dat iemand anders hier in zeer heldere bewoording kan uitleggen en onderbouwen waarom er met stang en trens/twee verschillende bitten worden gereden.

Liever niet aankomen met 'verfijning' en allerlei dressuurtechnische woorden of opmerkingen dat het paard dan beter in de hand is of beter van achteren naar voren kan worden gereden etc
Maar graag een heldere uitleg, in jip en janneke taal, wat die bitten exact doen, hoe je daar met de dubbele teugels exact gebruik van die werking maakt, hoe dat in de mond van het paard functioneert etc.
Begrijpelijk dus voor iemand zonder dressuurachtergrond die graag het naadje van de kous weet en geneigd is tot logisch denken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 07:58

Vreemd... er rijden hier toch genoeg mensen met stang en trens? Ik mag toch aannemen (en hopen) dat zij de exacte werking ervan kennen, weten waarom twee bitten worden gebruikt, welke werking die exact hebben en hoe je die werking door middel van de dubbele teugel bewerkstelligd en hoe het voor het paard in de mond functioneert? Iemand die het eenvoudig kan uitleggen, zodat ik het mijn echtgenoot kan laten lezen en hij het ook zonder dressuurachtergrond incl moeilijke termen begrijpt?
Of ben ik nu naief??? :? :o?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 08:09

De trens is wanneer met stang en trens gereden wordt voor de besturing om het grof te zeggen.
De stang daar geeft men de ophoudingen mee, het opent de mond en door nageven weer sluiten.
Doordat het duidelijker is voor het paard omdat men anders alles met 1 bit uitvoert.
Men kan dus met minder grote bewegingen van de hand snellere hulpen geven, en vooral voor het paard duidelijker.

liljebo

Re: stang en trens.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 08:16

Ik blijf nog even doorvragen....
De trens stuurt en met de stang wordt een ophouding gegeven.
Betekent dat dat de teugels ook apart worden gebruikt (dus teugel van trens en teugel van de stang?)

Ik probeer het dus 'voor mij te zien' hoe die werking in praktijk uitziet, wat er met de handen gebeurd en wat er in de mond van het paard gebeurd.

In ieder geval al fijn dat iemand op deze vraag in wil gaan.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:15

Fillis beschrijft de werking van de stang en trens apart. Zijn teugelvoering is dan ook anders: de trens boven in de hand, de stang onder. Daarmee kon hij heel precies beide bitten apart bedienen. Philippe Karl rijdt ook zo nog wel eens. (kun je in zijn boek ook zien, heel goed boek trouwens, aanrader!)

door de stangteugel hoger vast te houden dan de trensteugel kun je de bitten ook apart bedienen. het is in elk geval normaal in de Duitsklassieke dressuur (naar cavalerie-gewoonte) om de trensteugel tussen pink en ringvinger vast te houden en de stang dan hoger. op die manier werkt de stang korter in (omdat je die teugel standaard langer houdt) en alleen als je een ophouding geeft, waarvoor je de hand heel licht even indraait. als je dat niet doet, rijd je alleen op trens (dus de besturing).

maar goed, het is een instrument dat alleen gebruikt mag worden door mensen met een onafhankelijke zit en die weten wat ze doen, want het is een scheermes in de mond van het paard als het verkeerd wordt gebruikt.

je mag deze combinatie dus niet gebruiken om een sterk paard 'erdoorheen te rijden' of om de verzameling of 'hoofdhouding' af te dwingen enz. helaas gebeurt dat wel nogal vaak.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 09:27

ok bedankt quadripes. Dat is een hele fijne uitleg.
Je ziet idd nogal eens veel spanning op stang staan, maar dat is dus absoluut niet de bedoeling, begrijp ik.

Het lijkt mij inderdaad heel erg moeilijk om deze optoming korrect te bedienen en te gebruiken zoals hij bedoelt is. Ik zou mij er nooit aan wagen. Dat is zeker. Ik denk dat je hiervoor een extreem fingerspitzengevoel moet hebben en idd een totaal onafhankelijke zit.

IK zal het even paar keer doorlezen en voor mij te zien. Mogelijk kom ik er later nog op terug met vragen, maar voor nu heb ik het idee dat ik het iig een beetje begrijp

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:40

ik heb gelukkig een heel goede leermeester die precies weet wat wel en niet kan en mag. dus ik ben natuurlijk zelf ook lerende hierin. en de Fillis methode staat nog op het programma dus over een jaar kan ik je waarschijnlijk nog beter inlichten dan nu :D

en je moet absoluut een onafhankelijke zit hebben waardoor je je hand precies op het juiste moment kan ontspannen. het komt dan werkelijk aan op milliseconden. maar als dat eenmaal lukt, heb je ook een heel fijne verbinding en daar komt dan de verfijning.

helaas denken veel mensen dat de verfijning erin zit dat het paard 'fijner gaat op stang en trens', maar dat is niet zo. vrijveel ruiters rijden constant met druk op de stang en de trens. dat is niet de bedoeling. dan krijg je van die monden die constant open staan (is immers de werking van de stang). zij rijden met stang en trens alsof het een trensoptoming is en vergeten veel vaker ook nog om na te geven zelf. en dat is dan weer gemeen naar het paard toe, omdat het arme dier dan geen kant op kan en in feite door de ruiter in de tang genomen wordt. dan zie je ook die overdreven schuimmonden van het oprollen van de tong, open monden (die worden dichtgesnoerd) om maar onder die enorme druk in de mond en achter de oren uit te komen.

de verfijning is dat de teugels doorhangen en dan toch nog genoeg invloed hebben. dat kan niet bij de trensoptoming, maar wel bij de stang en trens optoming. uiteindelijk kun je dan zelfs alleen op stang rijden en eenhandig, maar dat is een proces van vele jaren en kan alleen als het paard een zelfhouding heeft gekregen door training. dus er is nog genoeg werk aan de verfijning :D - het is geweldig om dat mee te mogen maken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 10:19

Hele mooie uitleg. Inderdaad denk ik dat de stang en trens over het algemeen een hele nare bijsmaak heeft bij een aantal mensen omdat datgene wat je omschrijft inderdaad iets is wat je veel ziet: die spanning, oprollen, schuimen, dichtgesnoerde monden die open willen etc.
Jouw uitleg geeft duidelijk de oorspronkelijke bedoeling aan en die is duidelijk anders.

Daaruit blijkt m.i. ook dat dit middel beslist niet voor iedereen is weggelegd en dat je daar niet op moet overgaan omdat het zo hoort vanaf een bepaalde klasse
Ik denk dat je wel degelijk de werking duidelijk voor ogen moet hebben en in staat moet zijn zelf die verfijning tot stand te brengen.

Zoals je het vertelt en eigenlijk zelfs als overgangsmiddel stelt van trens, naar stang en trens met uiteindelijk een perfecte bediening van de stang krijg ik meteen een heel ander beeld dan wat ik tot dusver had.

Een beeld wat ik overigens niet heb vertaald toen ik mijn uitleg moest geven omdat ik wist dat ik er mogelijk hartstikke naast zat.

Ik zal zelf nooit met stang en trens rijden omdat voor mijn doeleinden een bit niet eens nodig is, maar het lijkt mij niet verkeerd als iedereen die hiermee wilt rijden de doelstelling en werking goed weet en beseft en er niet lichtvaardig naar grijpt.

Tot dusver was de enige uitleg die ik altijd kreeg ; verfijning. Lijkt me een voorwaarde dat de ruiters die het ter verfijning willen gebruiken ook moeten weten hoe en waarom die verfijning dan tot stand zou moeten komen.