Raar geluid vh zadel tijdens t rijden, wat kan het zijn??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Famke160301

Raar geluid vh zadel tijdens t rijden, wat kan het zijn??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 18:08

Hoi!

Was vanmiddag mijn jonkie aan t rijden, toen ik plotseling "knoep" voelde onder mij (t zadel), er was duidelijk ook een knal/plofje te horen. Paardje verstijfde even en ontspande toen ook gelijk weer. Ben meteen gaan stappen en na een half rondje afgestapt, daarna naast t paard gelopen om hem uit te stappen. Na t rijden paard verzorgt en nagekeken, niks raars kunnen vinden. Daarna t zadel helemaal bekeken, zo op t oog ook niks raars te vinden. Geprobeerd of ik beweging in de boom kon krijgen, tsja dat was maar heel minimaal. Ben een beetje bang dat de boom toch gebroken is. Kan dit zo maar spontaan tijdens t rijden gebeuren? Is dit nog te repareren? Iemand nog meer hier ervaring mee? Ik schrijf dit even omdat ik toch best geschrokken ben en nu t een lang weekend is, kan ik pas op zijn vroegst dinsdag naar de zadel maker. Voorlopig er maar niet mee rijden? Ben anders bang om de rug van mijn paard te beschadigen. Baal behoorlijk. Heb t zadel nog maar een maand. 2e hands gekocht Hulsebos zadel uit 2004. Ligt mooi op mijn paard en zit echt super!
Dus als iemand een idee heeft wat t zou kunnen zijn of evt hetzelfde heeft meegemaakt, heel graag reactie!

Alvast kei bedankt,
Groetjes Marieke

Anoniem

Re: Raar geluid vh zadel tijdens t rijden, wat kan het zijn??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 18:24

ik zou toch maar even je zadel door een zadelmaker laten controleren. Al is het maar voor je eigen veiligheid! want misschien is er iets in de beugel ophanging, of de singelstoten gebroken. Lijkt me niet prettig dan met rijden. Ook kan de boom gebroken zijn. Maar dan zou dit al gescheurt moeten zijn, want dat kan niet zomaar tijdens het rijden breken..

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 11:27

Bedankt voor je reactie. Nee lijkt mij ook sterk dat een boom spontaan breekt. Een scheur is van te voren helaas ook niet te zien (bij aankoop). Ik ga morgen meteen t zadel na laten kijken.
Verder nog iemand een idee, of ervaring hiermee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:29

Wat voor beugelriemhaken heb je?
Sommige zadels hebben haken waarvan je het eindje omhoog kan klappen, misschien is dat naar beneden geklapt?

Slim dat je het laat nakijken in elk geval :j

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:32

Blijheid schreef:
Sommige zadels hebben haken waarvan je het eindje omhoog kan klappen, misschien is dat naar beneden geklapt?

Hier dacht ik ook gelijk aan. Bijna alle zadels hebben dat toch?

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:34

Bij mij is een jaar geleden de boom tijdens het rijden ook gebroken. 4 mm dik staal en dwars door midden. Ik had het in eerste instantie ook niet door want die boom zit zo stevig in het zadel, ik kreeg er ook geen beweging in. Maar toen de zadelmaker hem eruit halen, was hij toch mooi in twee stukken.
Het was een splinternieuw zadel en de boom werd uiteraard ook keurig onder garantie vervangen. Het kan dus wel hoewel de zadelmaker bekende dat hij zoiets nog nooit eerder had meegemaakt. Misschien gevalletje acute metaalmoeheid :D

Zo'n boom vervangen was een fluitje van een cent, ik kon er gewoon op wachten. Lijkt me trouwens dat je ook op een tweedehands zadel die je net een maand hebt gewoon garantie hebt hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:42

kimmysan schreef:
Blijheid schreef:

Hier dacht ik ook gelijk aan. Bijna alle zadels hebben dat toch?

Je hebt ook zadels waar je het eindje niet omhoog kan klappen, maar de haak zelf licht in een boogje loopt :)

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 12:35

Goh allemaal bedankt voor jullie reacties! Ik zal nog even naar t haakje vd stijgbeugelriemen kijken, maar ik denk persoonlijk niet dat t dat is. Ik voelde t echt onder mij knoepen/ploffen.

@Ladyratina Tjee een ijzerenboom zo doormidden? Das knap zeg! Idd geen beweging in de boom wil niet zeggen dat ie niet kapot is. Ben wel blij om te horen dat de boom evt wel vervangen kan worden! (geldt dit trouwens ook voor een houten boom? Tja garantie op een 2e handszadel? Ik denk in mijn geval niet, ik heb t zadel particulier gekocht bij ons in de buurt. Mee testgereden (op mijn paard) en samen met iemand die er verstand van heeft gekeken of t zadel goed ligt op mijn paard. Mooie ruime kamer met veel ruimte bij de schoft. Zadel ligt mooi ruim op de rugspieren en drukt nergens op de ruggegraat. Kunt er zo onderdoor kijken. Ook tijdens t rijden mijn handen op de schoft gelegt of t misschien tijdens t rijden zou drukken, maar dit was allemaal ook prima, ruimte zat. Ben erg blij met t zadel, zit ook nog eens kei fijn. Morgen naar de zadelmaker ter controle en evt de boom vervangen dan maar.

Iemand een idee wat dat evt kost? (tis geen garantie dus).

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 12:44

Heb geen idee wat het precies kost maar is vrij pittig.... Soms zelfs meer dan een nieuw zadel. Mij is het ook een keer gebeurt dat de boom brak tijdens het rijden, maar dat was heel duidelijk want heel het zadel bewoog en lag ineens plat op de schoft. Boom eruit, van voor bij de kamer een scheur tot zeker halverwege het zadel...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 12:48

Een boom kan idd zomaar breken. Vaak is er wel wat aan vooraf gegaan,misschien bij de vorige eigenaar een paard dat ermee heeft gerold of iets in die trant.
Maar het kan wel degelijk.
Soms zie je dat een boom is gemaakt met een aluminium plaatje, en toen is verkocht, dit is een lapmiddel en gaat snel weer kapot doorgaans.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 12:48

Ik heb helaas ook een piepend zadel gehad en boom bleek te zijn gebroken, gelukkig aan de voorkant in de kamer maar geintje om te laten repareren( was al blij dat dat nog kon) heeft me 350 euro gekost..
Heb dit zadel ook tweede hands gekocht 2 jaar geleden, paard is wel enorm uitgezwaard van voren dus kan er bij mij mee te maken hebben gehad..

Zou hem zeker na laten kijken..

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 17:12

Kan dus idd tijdens t rijden breken, goh dat had ik niet verwacht, wel na een val vh paard oid. Miss is er in t verleden ooit wel wat meegebeurt, maar dat weet ik niet. De vorige eigenaresse was er erg zuinig op en dat is ook aan t zadel te zien, ziet er nog erg mooi uit.

Tja 350 euro is best wel wat maar een nieuw of een goed 2e handszadel kost heul veel meer. Ben benieuwd wat ze morgen zeggen/vinden. Hopelijk geen aluminiumplaatje... dat zou ik wel kei vervelend vinden, daar ik de vorige eigenaresse erg aardig vind en ik ook zeker van haar verwacht dat ze dat gezegt zou hebben. Dus voor nu ga ik er gewoon vanuit dat t dikke vette pech is.

Ik las dat t evt wel snel gemaakt zou kunnen worden, hopelijk kunnen ze dat morgen ook. Mijn paard is nu een week of 8 onder t zadel en t zou zonde zijn als ik nu 2 weken niet kan rijden. Miss hebben ze nog wel een leenzadel bij de zadelmaker wat evt zou passen op mijn paard.

Nog even een vraag. Het Zadel is van t merk Hulsebos, zou ik t zadel verplicht dan weer daar moeten laten maken of kan een zadelmaker hier er ook een passende nieuwe boom in zetten?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:14

Als je je zadel naar Carl langeraap brengt, dan kun je idd een zadel meekrijgen :j

Je hoeft niet perse naar hulsebosch te gaan, alleen wel als het nog binnen de garantie van de boom valt.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 17:19

Nee geen garantie, t zadel is 2e hands gekocht en niet rechtstreeks bij Hulsebos dus. Bovendien is t van 2004.

Charl langeraap ken ik niet, waar woont hij?

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:22

Ja, bij mij tijdens het rijden 1x de boom gebroken en 1x de vertakking van de boom naar de zweetbladen. Overigens niet bij hetzelfde zadel :P
Reparatiekosten door de zadelmaker zelf, die de boom door iemand heeft laten lassen, waren ca. 150,-

Een uitleenzadel ligt veelal ook niet optimaal, dan kun je beter een weekje longeren of iets dergelijks.

Succes met de reparatie

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 17:28

Tjee das ook balen voor jou, 2x ! Ik denk zelf ook dat t de vertakking is, omdat er verschil zit in links en rechts qua beweeglijkheid. Rechts meer als links. Hoewel de beweging maar minimaal is.

150,- euro? Nou daar teken ik voor als het daarmee gerepareerd is! Dat zou me dan echt nog meevallen.

Ben met je eens dat een uitleenzadel niet optimaal is. longeren doe ik nu al 10-15 minuutjes per dag.
Tis alleen zo jammer, hij leert echt heel vlug, en ik kan nu makkelijk zelf alleen opstappen. Zou t zo jammer vinden als t lang zou duren en hij 2 weken niet gereden kan worden, dat je weer terug bij t begin bent.

Iig bedankt voor je reactie!

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 12:11

*UPDATE*

Hoi,
Ik ben vanmorgen naar de zadelmaker geweest. En idd de boom is gebroken. (t ronde gedeelte wat over de schoft loopt van t ene kussen naar t andere kussen) Balen!!! Hij kon t lassen, maar was daar niet zo'n voorstander van (kosten 175,- tot 200,-) Gezien t zadel al 7 jaar oud is, vond hij t miss beter om naar een ander (nieuw) zadel te kijken. Heb gezegt dat t zadel afgezien van de boom nog in zeer prima staat is en dat dat geen optie is voor mij. Hij vond t zadel er ook nog goed uit zien en begreep mijn reactie. in overleg met hem toch maar met Hulsebos gebelt. Daar zeiden ze dat lassen geen optie was, was maar een lapmiddel. Om t zadel echt goed te maken, moest er voor een heel nieuw stuk in. Kost 175 euro ongeveer. Ikke blij, valt nog mee. En ze komen eerst bij mij thuis om t op t paard te passen want miss is t nodig om de boom een pietsje smaller te zetten. Ook kijken ze dan meteen of t zadel opnieuw opgevuld moet worden. Dan nemen ze hem mee ter reparatie en na ongeveer 1 1/2 week brengen ze hem gerepareerd weer bij me thuis. (dit kost nog wel 40,- euro, maar opsturen is ook duur + t risico wat daarbij komt).

Ben dus kei blij dat toch gemaakt kan worden en t bedrag daarvoor valt me echt heel erg mee *\o/* !

Tis alleen jammer dat ik t zadel in totaal minimaal 3-4 weken niet kan gebruiken. Ben dus nu een noodoplossing aan t zoeken om mijn jonkie toch nog een een paar keer in de week te kunnen rijden. Zou zo jammer zijn dat als ik hem nu 4 weken stil moet zetten (wel longeren, maar das toch anders als rijden) ik dan weer opnieuw moet beginnen. Ik kan nu alles helemaal zelf, alleen opstijgen en afstijgen, hij is zo braaf en makkelijk hierin, en dat wil ik graag zo houden.

Mijn man zei dat ik dan maar zonder zadel moest rijden :+ :D Tja is wel duidelijk dat hij helemaal niks met paarden heeft en er niks vanaf weet :P

Nja hij geeft dan wel niks om paarden, hij heeft me toch maar mooi nog iedere keer geholpen met opstijgen, ook al vind ie mijn paard toch wel "heul groot" en "hij doet toch niks"....wat een held hé! (Daarintegen stapt hij wel zo bij onze dekstier van 2,5 jaar de wei in.. 8)7 )

Howdoe,
Groetjes Marieke

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:37

Oh, wat fijn dat Hulsebos een oplossing biedt. Heb je gelijk een vrijwel nieuw zadel en mooi pas gemaakt. Succes met het zoeken van een noodzadel.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 21:14

Ja ik ben kei blij!! Enne dank je, heb vanavond bij een vriend een leenzadel gehaald, met een brede kamer (heb nl een fries) en schoftuitsparing, dus dat moet lukken.
Zal zodra ze geweest zijn (volgende week donderdag de 23e) weer even een update plaatsen. Nogmaals bedankt iedereen voor jullie reacties!

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:17

Wat fijn dat het toch voor een redelijk bedrag gemaakt kan worden. Daarna heb je dan weer een goed passend zadel waar je jaren mee vooruit kan.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 21:29

Ja idd!! Ben kei blij met dit zadel, zit zo super fijn, komt dus helemaal goed!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 08:46

Wat netjes van Hulsebos.
Lassen is idd net als een plaatje,gewoon een lapmiddel en dat blijft dan een zwakke plek, de lasnaad.

De kosten vallen zat mee, gelukkig maar.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 19:42

ja dacht ik zelf ook al, ben blij dat t helemaal nieuw wordt! Kan ik er (hopelijk) weer een jaar of 10 mee vooruit.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 10:34

* UPDATE 2*

Balen! Vanmorgen heeft Hulsebos gebelt. Vanwege t overlijden van de moeder van degene die hier vandaag zou komen, gaat de afspraak niet door. Heel begrijpelijk natuurlijk, maar ik baal wel. Nieuwe afspraak gemaakt en dat kan pas 6 juli... nu baal ik nog meer.

Nja toch maar gewoon geduld hebben. Vind t voor die man ook wel kei triest, hij kan er ook niks aan doen.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 12:36

* UPDATE 3 *

Vanmorgen is er iemand van Hulsebos geweest. Heel aardige mevrouw! Ze heeft t zadel aan de onderkant bij de voorkant losgemaakt. En t was meteen te zien, compleet gebroken. En dat was nog niet alles, t zadel was al gelast, en precies op de lasnaad was de boom weer gebroken, ze dacht ook dat de boom aan de bovenkant gebroken was omdat het zadel zo erg beweeglijk was. Er komen nu dus aan zowel de bovenkant als aan de onderkant compleet nieuwe platen in, nieuwe boom zeg maar. Ze heeft t zadel op mijn paard gepast en ook zijn schoft opgemeten. Dan kunnen ze straks de nieuwe boom precies passend maken. Helaas moet ik nog even geduld hebben, 9 augustus komen ze met t als nieuw zijnde zadel weer terug, dan weer passen en ook rijden, dan kunnen ze als t nodig is t zadel ook nog opvullen. Kosten totaal: 255,- euro, incl. voorrijdkosten, reparatie en opvullen.
Valt me dus nog mee, en ben dan zeker van een goede boom met 3 jaar garantie!

Ze vond t zadel er ook nog super uit zien dus zij vond t ook zeker de moeite waard om t te laten repareren. Ze schatte dat t zadel toen t nog nieuw was, rond de 1700,- tot 1800,- euro moet hebben gekost. (bovenkant is compleet van kalfsleer en dat zit echt super!) Ze had alleen nog een beetje een nare mededeling; ik heb t zadel gekocht als zijnde bouwjaar 2004, volgens de mevr. van Hulsebos was t zadel zeker van 2000 of miss nog iets ouder... dat was wel balen ipv een zadel van 7 jaar oud heb ik nu dus een zadel van 11 jaar oud. De kwaliteit is nog echt super, maar dan had ik de aankoop prijs toch wel wat laten zakken, maar helaas ik wist dit dus niet.
De persoon waar ik t van gekocht had, had dit zadel in 2005 gekocht als zijnde 1 jaar oud. Zij is dus eigenlijk ook voorgelogen. Het lassen moet dus gebeurt zijn bij de vrouw waar zij het zadel gekocht heeft. Ik heb haar gebelt vanmorgen en zij vond t ook echt kei vervelend. Zij ging ervan uit dat ze in 2005 een zadel had gekocht van 1 jaar oud zonder historie, maar in werkelijkheid was t zadel dus toen al 5 jaar oud en de boom was al een keer gelast. Nja maakt nu niet meer zoveel uit, ben blij als ik hem straks weer terug heb, kan ik weer fijn aan t rijden. Nu hobbel ik een keer of 3 - 4 in de week 10 min even rond om t paard toch een beetje aan de gang te houden. Even opstappen, stukje stappen, stukje draven, uitstappen en weer afstijgen, das wel genoeg vind ik.