Pony té enthousiast. Martingaal? Mexicaanse neusriem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Babettee_

Pony té enthousiast. Martingaal? Mexicaanse neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 11:21

(Sorry als mijn topic hier fout staat.)
Beste bokkers,
Mijn super leuke pony die net 5 jaar is geworden springt super graag!
We zijn nu echt erg goed bezig en ons record is 1.05 m.
Maar hier komt mijn probleem:
Mijn pony is tijdens het springen soms érg enthousiast. =:)
Dat is volgens mij wel normaal want ze vindt het super leuk.
Maar ik vind het soms niet meer leuk ... :n
De laatste tijd luistert ze niet meer en als ik haar terug op draf wil zetten wilt ze gewoon doorgaan met springen en gaat ze terug over in galop.
Gisteren was ze gewoon verschrikkelijk ...
Ik voel me dan wat hulpeloos omdat ik haar soms niet meer in de hand heb ..
(Ze kan wel erg dominant zijn.)
Dus mijn vraag is: Zou ik ze wat meer in de hand hebben moest ik haar een mexicaans hoofdstel omdoen?
Of een martingaal?
(Momenteel heeft ze een hoofdstel met enkel een hoge neusriem.)
Ze gooit haar hoofd wel omhoog voor de sprong ...
Zou een mexicaanse neusriem of een martingaal helpen?
Of zou dit helemaal niets uitmaken?
(niet met van die opmerkingen afkomen van: 'past het zadel wel?' of 'Is ze al nagekeken door de DA op rugproblemen ofzo?'
Ze is helemaal in orde en ik heb een geweldig zadel dat perfect past.)

Alvast bedankt :)

Snadrem

Re: Pony té enthousiast. Martingaal? Mexicaanse neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:23

Het lijkt mij niet een probleem dat je in de optoming moet zoeken, maar ergens in de basis. Wat zegt je instructeur er van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:23

JE zou een martingaal en een mexicaanse neusriem tegelijk kunnen nemen.
Maar wat zegt je instructie ervan ? je moet dit onder begeleiding oplossen.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:24

hoe gaat het dressuurmatig ? heb je hem dan wel helemaal onder controle ?
zoja, zou ik springlessen nemen. In-uitjes oefenen en leren hoe je je pony onder controle kunt houden.
zonee, eerst zorgen dat je de dressuur helemaal voor elkaar hebt :)

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 11:26

Snadrem schreef:
Het lijkt mij niet een probleem dat je in de optoming moet zoeken, maar ergens in de basis. Wat zegt je instructeur er van?

Ik heb 2 instructeurs (dressuur, springen.)
Zij zeggen ook dat een martingaal misschien het probleem wel zou kunnen oplossen.
En zij weten ook dat mijn pony voor ik haar had nooit goed had leren springen.
(ondertussen heeft ze na een halfjaar haar techniek voor het springen wel.)
:)

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:26

Hoi, gooit ze haar hoofd omhoog om dan weg te lopen, omdat ze weet dat jij dan niets kan doen? Dan zou een martingaal misschien wel werken ja... Maar toch, probeer eerst zonder!
Misschien kan je haar wat "pesten." Als ze weer als een gek op een sprong afgaloppeert, laat haar dan NIET springen! Zet haar stil voor de sprong op druk je benen aan tot het pijn doet zodat ze vertraagt. Denk aan stilstaan! Als ze vertraagt, belonen en opnieuw aanrijden, en opnieuw en opnieuw, zonder te springen tot ze het op jouw tempo doet, en daarna kan je met het springen beginnen! Altijd goed belonen en zorg dat alles wat je haar zegt duidelijk is! Niet: trager, trager, - het lukt niet - ok, doe dan maar...

Zo ging het bij de mijne super, traag maar super!

Succes!

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:27

Soms helpt het om bij paarden die erg naar de sprong toetrekken en zelf willen springen, pas te springen als ze rustig zijn. Crosst ze op een sprong af? Dan wordt er niet gesprongen en draai je zelf af. Eerst als ze rustig blijft ga je er over. Misschien dat dat helpt? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:28

Ik zou dit rijtechnisch oplossen, ipv met ander materiaal.
Paard is stomweg ongehoorzaam, luistert niet en wacht niet. Lijkt mij dat elke instructeur daar toch goede oefeningen voor heeft.
Heb je bv wachtoefeningen gekregen?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:29

Saars schreef:
Hoi, gooit ze haar hoofd omhoog om dan weg te lopen, omdat ze weet dat jij dan niets kan doen? Dan zou een martingaal misschien wel werken ja... Maar toch, probeer eerst zonder!
Misschien kan je haar wat "pesten." Als ze weer als een gek op een sprong afgaloppeert, laat haar dan NIET springen! Zet haar stil voor de sprong op druk je benen aan tot het pijn doet zodat ze vertraagt. Denk aan stilstaan! Als ze vertraagt, belonen en opnieuw aanrijden, en opnieuw en opnieuw, zonder te springen tot ze het op jouw tempo doet, en daarna kan je met het springen beginnen! Altijd goed belonen en zorg dat alles wat je haar zegt duidelijk is! Niet: trager, trager, - het lukt niet - ok, doe dan maar...

Succes!

dit raad ik absoluut af! hiermee leer je ze weigeren. Dan kun je beter heel de tijd op de volte blijven tot hij op jou tempo is en dan pas naar de hindernis sturen.
Voor de hindernis stilzetten zou ik écht niet doen, krijg je problemen mee

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 11:29

mang schreef:
hoe gaat het dressuurmatig ? heb je hem dan wel helemaal onder controle ?
zoja, zou ik springlessen nemen. In-uitjes oefenen en leren hoe je je pony onder controle kunt houden.
zonee, eerst zorgen dat je de dressuur helemaal voor elkaar hebt :)

Dressuurmatig gaat goed.
Ze is soms wat irritant maar dat is wel normaal voor een 5-jarige die nooit goed is ingereden.
(Ze is niet ingereden bij ons.)
Springlessen neem ik regelmatig, maar in-uitjes zijn nog te vroeg voor haar.
Mijn instructrice die zelf jonge paarden opleert voor het springwerk laat mij dit ook nog niet doen omdat de pony er gewoon niet klaar voor is. :)

IkenVin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:29

Een martingaal werkt alleen in als die zijn hoofd heel erg omhoog gooid! Verder werkt deze niet in! Dus dat kun je zoiezo proberen! Een mexicaanse neusriem weet ik alleen dat de druk op de neus anders ligt en het bit minder stabiel, ik weet niet of dat zou helpen! Ik denk wel dat je even met je instructeur moet overleggen! Die ziet het paard en jou! Verder heeeeel veel lage basis oefeningetjes doen voor controle en de dressuur goed meepakken! Dressuur is het belangrijkste van het hele springen dan springen ze vaak elke hoogte wel als de basis goed is! Succes

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 11:31

Saars schreef:

Succes!

Sorry maar dit ga ik ABSOLUUT niet doen. :n
Ze weigerde in het begin al genoeg en ik ben blij dat dat er eindelijk uit is.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:33

Hoe is die aan de longe?
Zonder de springbalk.

Kijk eens of ze aan de longe dus ook dominatie gedrag vertoont zoja dan kan je eerst aan de longe er wat aan werken dat jij weer de dominant wordt.
Daarnaast kan je met aan de longe een springbalkje gebruiken en vanaf daar je paard enthousiasme wat terug proberen te krijgen.
Gaat het wat beter dan er weer erop.

Laura1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:36

Je zegt dat ze in het begin veel weigerde. En nu gaat ze er tehard overheen. Is er dan toch geen achterliggende gedachte?
Ik zou toch eens goed met je instructeurs overleggen en wachtoefeningen gaan doen. Die werken echt goed. En dat is niet je paard bewust laten weigeren, dat is zelf de controle hebben.. :)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:37

_Babettee_ schreef:
[
Dressuurmatig gaat goed.
Ze is soms wat irritant maar dat is wel normaal voor een 5-jarige die nooit goed is ingereden.
Mijn instructrice die zelf jonge paarden opleert voor het springwerk laat mij dit ook nog niet doen omdat de pony er gewoon niet klaar voor is. :)

Die snap ik even niet :+
Je springt 1.05 met haar maar het is nog te vroeg volgens je instructrice om in-uitjes te doen? Omdat de pony er nog niet klaar voor is?

Waarom dan al de hoogte in en niet verbeteren op controle/techniek?

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 11:37

kensha schreef:
Hoe is die aan de longe?
Zonder de springbalk.

Kijk eens of ze aan de longe dus ook dominatie gedrag vertoont zoja dan kan je eerst aan de longe er wat aan werken dat jij weer de dominant wordt.
Daarnaast kan je met aan de longe een springbalkje gebruiken en vanaf daar je paard enthousiasme wat terug proberen te krijgen.
Gaat het wat beter dan er weer erop.

Ik longeer haar bijna nooit ..
Ze is erg braaf aan de longe, ook in de springpiste.
Alleen in galop trekt ze me helemaal mee.
Dus daar ga ik ook aan werken!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:41

Molentjes gaan springen. Zet 3 hindernissen in een volte. Spring de eerste, rijdt om de tweede heen, spring de derde; rijdt om de 1e heen, spring de 2e enz. Mijn ervaring is dat je zo'n heethoofd dan controleerbaar krijgt zonder ruk en plukwerk. Vraag je instructeur maar eens om zoiets te bouwen voor je.
Tevens een hele goede oefening voor de coördinatie van je pony en lengtebuiging.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 11:42

IndianLady schreef:
_Babettee_ schreef:
[
Dressuurmatig gaat goed.

Je springt 1.05 met haar maar het is nog te vroeg volgens je instructrice om in-uitjes te doen? Omdat de pony er nog niet klaar voor is?

Mijn pony is erg goed in de hoogte en haar passen komen eindelijk helemaal uit, maar in-uitjes gaan nog niet omdat ik eindelijk het weigeren achter de rug heb. In-uitjes volgen té snel op elkaar en ze gaat er oftewel recht doorheen en anders gaat ze weer beginnen weigeren ..
Ik wil niet dat ik weer met dezelfde problemen kom te zitten en ik ben blij dat het weigeren achter de rug is.
We beginnen pas met in-uitjes als ze er klaar voor is.
Andere paarden zijn hier misschien vroeger klaar voor, maar de mijne gewoon niet.
Ik doe ook maar gewoon wat ik voorgechreven krijg van mijn instructrice en zij weet er toch wel genoeg van hoor. (Jorien Livens)

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 11:44

Anne_GTI schreef:
Molentjes gaan springen. Zet 3 hindernissen in een volte. Spring de eerste, rijdt om de tweede heen, spring de derde; rijdt om de 1e heen, spring de 2e enz. Mijn ervaring is dat je zo'n heethoofd dan controleerbaar krijgt zonder ruk en plukwerk. Vraag je instructeur maar eens om zoiets te bouwen voor je.
Tevens een hele goede oefening voor de coördinatie van je pony en lengtebuiging.

Dat ga ik zéker eens vragen tijdens mijn volgende les! :)
Het probleem is alleen, dat we de sprongen niet mogen verzetten ...
maar aangezien mijn instructrice de dochter van de manege-eigenaars is, zal het wel mogen denk ik.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:44

Wat misschien ook nog kan helpen is een klok neer leggen. Althans, zo noemde mijn instructeur het. Als je gaat longeren 4 springbalken op de grond leggen zoals de 12, 3, 6 en 9 bij een klok. Je kan ook cavaletti´s gebruiken. Het idee van hem was dat het paard dan leert om rustiger te zijn op de sprong naarmate hij vaker over een balk heen gaat. Die van mij was dressuurmatig netjes voor elkaar, maar als we op een hindernis afreden werd het een concorde. Dat idee van die `klok` heeft bij ons wel aardig geholpen, al zijn we inmiddels gestopt met springen.

Laura1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:49

_Babettee_ schreef:
Anne_GTI schreef:

Dat ga ik zéker eens vragen tijdens mijn volgende les! :)
Het probleem is alleen, dat we de sprongen niet mogen verzetten ...
maar aangezien mijn instructrice de dochter van de manege-eigenaars is, zal het wel mogen denk ik.

Als ze goed les wil geven, dan zal ze toch wel gehoor geven aan jouw wensen om verder te komen met je pony?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:49

_Babettee_ schreef:
IndianLady schreef:

Mijn pony is erg goed in de hoogte en haar passen komen eindelijk helemaal uit, maar in-uitjes gaan nog niet omdat ik eindelijk het weigeren achter de rug heb. In-uitjes volgen té snel op elkaar en ze gaat er oftewel recht doorheen en anders gaat ze weer beginnen weigeren ..Ik wil niet dat ik weer met dezelfde problemen kom te zitten en ik ben blij dat het weigeren achter de rug is.
We beginnen pas met in-uitjes als ze er klaar voor is.
Andere paarden zijn hier misschien vroeger klaar voor, maar de mijne gewoon niet.
Ik doe ook maar gewoon wat ik voorgechreven krijg van mijn instructrice en zij weet er toch wel genoeg van hoor. (Jorien Livens)

Wederom het probleem van controle dus. In-uitjes misschien wat verder van elkaar vandaan zetten, lager maken ... noem maar op.
Niet naar hulpmiddelen grijpen als de basis er niet inzit :n

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:52

De mexicaanse neusriem komt in werking als de pony de mond wil sperren, ik weet niet of dit het geval is.
De martingaal zorgt ervoor dat de hulpen altijd door komen op de lagen, ook als het hoofd omhoog gaat. Meer doet het niet, het komt toch neer op goed rijden.
Vaak zijn er dingen aan de hand als een stuiterende ruiter, niet genoeg drijven (juist een pony die te hard gaat moet je opsluiten!), zit vergeten, te hard inkomende handen, kortom ruiterfouten.
Probeer dus zelf altijd zo correct mogelijk te rijden. Ga niet staan of achterover hangen en aan de teugels hangen of zagen, wat vaak een natuurlijke reactie is bij een pony die te hard gaat, maar blijf rechtop in het zadel (of iets verlicht) op de momenten dat je pony terug wilt nemen, houd je benen op de goede plek en eraan.
Laat jezelf vinden en kijk dan goed naar je zelf om te ontdekken waar de pony op reageert en waar pony zich tegen verzet. Foto's kunnen ook al helpen.
Dressuur is toch de weg naar gehoorzaamheid, ook bij springponies.Je kunt niet als excuus gebruiken dat zij slecht is ingereden en aanmodderen met wat er half in zit omdat het springen belangrijker is. Het is gewoon jouw taak om hem dan beter te rijden en op te leiden, desnoods door een paar stappen terug te nemen.
Controle wordt, naar mate de parcoursen moeilijker worden en de hindernissen hoger, immers steeds belangrijker. De dressuur mag dus niet vergeten worden. En dan heb ik het over oefeningen die lenigheid en gehoorzaamheid bevorderen, niet over het willen rijden van een proefje. Je kunt dat ook gewoon tijdens buiterijden doen en zelfs bij het springen door voltes en overgangen te rijden. Je kunt je dan eens van een volte losmaken en zomaar eens op een hindernis aanrijden, dan weer wat dressuur gaan doen en dan weer eens op een hindernis aanrijden.

Springlessen (en trainingen) zijn veel te vaak gericht op alleen op hindernissen aanrijden. Je pony weet exact wat er komen gaat en kan je voor zijn en haar zin doen. Dat heeft weinig met dominantie te maken maar alles met de kans geven en zelf geen leiding nemen. Elk paard kan zich dominant tonen als het de kans krijgt omdat de ruiter afwachtend is!
Verrassen is dus het handigste wat je kunt doen. Als het je beurt is, ga je niet recht op de hindernis af, maar steek je een keer over, of je rijdt een 8 of een volte weet ik het, even wat anders voordat je werkelijk aanrijdt.

Wees geen passagier, rijdt je pony. Hardop passen tellen en zeggen wat je gaat doen ("en nu draf") kan enorm helpen te concentreren op wat je eigenlijk aan het doen bent.

Laura1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:55

Zoals IndianLady al zegt, is het echt een controle probleem. Dit ga je niet verhelpen door hulpmiddelen als een martingaal, andere neusriem of zelfs een ander bit. Je pony wordt er sterk op omdat 'ie het moeilijk vind waarschijnlijk.
Begin eens helemaal opnieuw met balkjes draven, gewoon echt de basis. De hoogte komt vanzelf wel. Je hebt niets aan een pony die 1.20 kan springen maar geen in-uitjes kan lopen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:15

sarah_12345 schreef:
Zoals IndianLady al zegt, is het echt een controle probleem. Dit ga je niet verhelpen door hulpmiddelen als een martingaal, andere neusriem of zelfs een ander bit. Je pony wordt er sterk op omdat 'ie het moeilijk vind waarschijnlijk.
Begin eens helemaal opnieuw met balkjes draven, gewoon echt de basis. De hoogte komt vanzelf wel. Je hebt niets aan een pony die 1.20 kan springen maar geen in-uitjes kan lopen.

Dat is vechten tegen de pony ipv de pony voor je laten vechten. Je moet proberen die energie beheersbaar te maken en hem niet gaan vervelen. in-uitjes zijn geen wondermiddel voor een heethoofd. Die kunnen in stap inkomen en in rengalop eruit. Dat wil je niet.

Wat nog een tip is: gewoon een parcours uitleggen met alleen balken en daar passend overheen galloperen.