Ribbels/kreukels in zadel? Gebroken boom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

Ribbels/kreukels in zadel? Gebroken boom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 21:29

Hallo!

Ik heb vandaag een springzadel gekocht en had daar een vraagje over. We hebben hem overgekocht van een meisje die er mee heeft gereden waarna er anderhalf jaar niets meer mee is gedaan. Ik heb hem mee genomen en gepast op mijn paard waar deze prima op lag.
Nu heb ik zelf het zadel nagekeken en gecheckt en kon geen gekke dingen vinden.
Ik heb gelezen op internet hoe je kunt zien of de boom nog heel is, door de voorkant op je knie te leggen en het zadel naar je toe te trekken/duwen. Als je gekraak hoorde, ver kon duwen en er kreukels/ribbels in kwamen dan zou die gebroken zijn.
Ver duwen lukte niet en gekraak heb ik ook niet gehoort.
Ribbels/kreukels heeft het zadel wel in het leer. Dat was ook al voordat we het deden.
Nu weet ik niet of dat gewoon normaal is of dat het toch er mee te maken heeft dus voor de zekerheid vraag ik het toch nog maar even hier.

Het is een zadel van EricThomas.

Afbeelding
Afbeelding

Stel dat het zadel niet goed is, mag ik het gerust terugbrengen naar de vorige eigenaar.

Mocht er iemand zijn in de omgeving van Bunschoten, hoogland, nijkerk etc. die er veel verstand en tijd van heeft om te komen kijken dan zou dat ook kunnen voor a.s. dinsdag!

Groetjes Roelinda
Laatst bijgewerkt door Bonny4life op 11-06-11 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Ribbels/kreukels in zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:31

Is normaal. Kan je eruit halen bij een zadelmaker mocht je dit echt willen.

aafje87

Re: Ribbels/kreukels in zadel? Gebroken boom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:53

Dit gebeurt wel vaker bij zadels met een zacht zitvlak, het leer rekt te ver uit waardoor er rimpels ontstaan. De oudere zadels van KN bv hebben het ook erg vaak, het leer van de zitting was bij die types erg zacht waardoor er een indruk achterbleef en na langere tijd dus rimpels ontstonden.

Overigens een boom kan ook gebroken zijn zonder dat je hem hoort kraken, kan dubbelvouwen etc... Enige zinnige wie je wat kan vertellen over het zadel is de zadelmaker en die zal de kussens er vanaf mmoeten halen voor 100% zekerheid

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 22:37

oke thanx!!
ik dacht dat de ribbels konden duiden op gebroken boom,
en ik weet dat het nooit 100 procent zekerheid geeft die test maar het zadel buigt niet door zeg maar.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:47

De boom of je lepel.

Hou eht zadel met de boom tegen je knieen en trek de lepe/zilvlak naar je toe..
Als dit kan is je lepel kapot.

Voorboom controleren : leg het zadel voorzichtig op de kop, en duw voorzichtig de 2 zweetbladen bij de boomtakken uit en in elkaar. als hier veel beweging in zit is het kapot.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 23:02

mijn KN zadel heeft veel ergere rimpels komt gewoon omdat het zitvlak zo zacht is

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 23:09

als je de lepel van je zadel tegen je bovenbeen zet, met je andere hand de voorkant van het zadel bij de kamer pakt en dan in het midden van het zadel drukt kun je zelf controleren of de boom is gebroken. Als de boom een klein beetje meegeeft kan het zijn dat je een geveerde boom hebt, dat weet ik van dit type niet, maar als hij is gebroken kun je echt verder doorduwen, en dan voel je het ook gewoon.

Maar over het algemeen is dit gewon een soort sluitage, het leer rekt en strekt, dus dan krijg je de rimpels in het leer, en dit zijn hele normale proporties, dus ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken :)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 23:11

Als de lepel gebroken is... merkt je paard daar iets van? (heb ik niet hoor, maar een vriendin van mij wel ...)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 23:13

suuzepuus schreef:
Als de lepel gebroken is... merkt je paard daar iets van? (heb ik niet hoor, maar een vriendin van mij wel ...)

Ja, want dat maakt dat het zadel scheef is, beweging in de harde delen kent tijdens stress (rijden), wat de beweging en ontspanning van het paard niet ten goede komt, en de druk niet meer goed wordt verdeeld.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 09:56

Ok, dank je!!

_Carowa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:13

dat heeft een zadel op stal ook!
en de butet springzadels ook en die is een maandje oud!
dus maak je geen zorgen maar even na laten kijken is altijd verstandig!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:14

Idd even na laten kijken, beter is ook dat de zadelmaker meteen even de pasvorm controleerd