neusriem bij gevoelig paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_aapjex

neusriem bij gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 19:17

Hallo allemaal,

ik heb een heel vervelend probleem en ik weet er maar geen raad mee. (hij heeft niets aan gebit en zadel en rug enz een hele gezonde pony). mijn pony liep een tijdje met zijn tong uit zijn mond, toen had hij wondjes van de neusriem en toen haalden wij hem eraf. toen was er niets aan de hand. Dus er is iets met die neusriem maar wij weten dus niet wat voor ander hoofdstel wij moeten kopen 1 met een breede of juist een smalle neusriem of met een sperriem os zonder (dan loopt hij wel heel erg met zijn mond open ook als je ontspant) dus ik weet het even niet meer heeft er iemand van jullie ervaring mee hij is trouwens heel gevoelig)?

Alvast bedankt,

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 19:21

Heeft je paard wel een goed passend bit? Dat wil ook nog wel eens een reden zijn om de tong uit de mond te doen. Hebben jullie de neusriem juist aangemeten, dus niet te strak, te hoog of te laag? Ik zou in ieder geval bij zo een gevoelige huid een goede, zachte onderlegde neusriem aanraden. Een brede neusriem verdeeld de druk natuurlijk over een groter oppervlakte dan een smalle neusriem.

_aapjex

Re: neusriem bij gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 19:27

ja alles zit gewoon goed bit ook maar het zit hem gewoon niet lekker dus bij de neusriem zit echt het probleem

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 19:32

-> HAR

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 19:45

Ik zou dan zeggen, een brede aansnoerneusriem, op het 1e gaatje doen (dus heel los) sperriem ook heel los doen, dat hij er eigenlijk alleen maar voor de sier bijhangt ;) dan moet het in principe goed gaan :)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 19:48

Ik ben zelf erg enthousiast over een Micklem hoofdstel, daar zit de neusriem net op een andere plaats waardoor hij de gezichts zenuwen minder prikkelt:
Afbeelding

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 19:51

en zou ik dan mogen vragen waarom je dan vooe een brede en geen dunne zou kiezen?

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 19:52

en mag je daar ook wedstrijden mee rijden want ik rij namelijk veel wedstrijden

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 19:56

ik zou voor een brede kiezen omdat die minder snijdt ;)
En voor een aansnoer omdat die aan de onderkant over het algemeen een zacht kussentje hebben :)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 20:04

Tanuya schreef:
en mag je daar ook wedstrijden mee rijden want ik rij namelijk veel wedstrijden

Ik weet niet tegen wie je het had, maar met een Micklem hoofdstel zonder neusringetje mag je wedstrijden rijden. Er zijn twee versies eentje met (multi) en eentje zonder (competition) ring aan de neusriem. Met de competition mag het wel.
Dat ziet er dan zo uit:
Afbeelding