1 Welk zadel is goed? 2.VZH? 3.leer of kunstof? Help!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

1 Welk zadel is goed? 2.VZH? 3.leer of kunstof? Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 19:19

Hallo bokkers!
Ik heb 3 vragen!! :))

1. Welk middeklasse zadel is goed?
Welk merk? etc?

2. Welk soort zadel?
Ik rijd zowieso meer dresuur dan springen ,maar elke week heb ik les en gaan we springen.
Ook spring ik onderlinge wedstrijd ,maar ik weet niet welke richting ik in wil.. dresuur of springen.
Echt springzadel word het zowieso niet ,want bij een dresuur kan ik daar echt niet mee rijden :+
Maar nu word het de vraag... dresuurzadel, veelzijdigheid richting springen , veelzijdigheid richting dresuur
Dresuurzadel heb ik nu en spring ik ook mee :D maar tot 50 cm gaat nog ,maar hoger begint mijn houding slechter te worden doordat die dingen waar mijn benen op liggen me terug duwen in het zadel in de ''dresuurhouding''

3. Leer? kunstof?
Ik twijfel tussen wintec en een leren zadel..
Wintec kan ik de boom verwisselen .. dus zadel makkelijk te verkopen (later bijv.) , Kan het voor meerdere paarden gebruiken.
Leer .. is netjes en mooi en toch wat sjieker en luxer :oo

Barst los! :)

OneFellSwoop

Re: 1 Welk zadel is goed? 2.VZH? 3.leer of kunstof? Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:21

vriendin van mij heeft voor haar pony een wintec. ligt mooi, valt mooi mee te dressuren (vzh, richting springen) en ziet er stoer uit! iemand anders heeft dan weer een leren zadel, die er minder sjiek uit ziet. en het zadel zit trouwens lekker comfortabel.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 20:17

Oké! Ja wintec word steeds luxer!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 21:31

Vraag 2: Zeker veelzijdigheid! Ik vind een keer per week springen toch best vaak, dus voor een dressuurzadel zou ik dan niet gaan. Een springzadel ook niet, als je aangeeft liever/vaker dressuur te doen en er niet fijn op te kunnen zitten.

3: Ik persoonlijk heb graag kunststof, ook vanwege het geringe (lees afwezige) onderhoud. Maar het ziet er ook luxer uit dan goedkoop leer. Ook middenklasse zadels hebben soms snel kale plekken enz, dat heeft kunststof veel minder.

Verder is er zoveel info... succes met je zoektocht (ik geloof dat je mijn zadel al gezien had ;) )

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 21:35

ik zou voor leer gaan en niet voor de wintec.. ik vond de wintec erg slecht op mijn paarden liggen (met verwisselbare boom)
en ook voor vzh zadel gaan als je ook springt.. met dressuur zadel is springen niet erg prettig..

welk middenklasse zadel ik je aanraad is de merovech! echt super zadel mooi leer en lekkere zit! (maargoed dat is per persoon verschillend)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 22:04

Ik zou ook voor een VZH zadel gaan gezien je toch regelmatig springt. Ik zelf heb een wintec en ik moet zeggen dat die heerlijk zit. Zelfs beter als sommige dure leren zadels. Al is het wel een dressuur zadel geen idee hoe de VZH versie zit. En het ligt ook goed op mijn paard maar dat moet je per paard bekijken. De ene is de andere niet natuurlijk.

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 22:07

Ik heb een Tekna zadel. Ook kunststof maar lijkt ontzettend op leer!
Zit heerlijk, past mooi op de rug, en kwaliteit is goed!!
*uit mijn ervaringen*

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 12:31

Ik heb vroeger bij mijn pony een wintec gedaan en daarme dressuur, springen en sgw gereden. Ik vond het een erg fijn zadel en lag ook mooi op de rug van mn pony.
Heb nu een leren dressuur en springzadel. Vind leer er persoonlijk mooier uit zien kunstof is wel heel makkelijk met schoonhouden, gewoon een vochtige doek erover en het is schoon.

Voor zadel adviseren en misschien is het handig om een leren en een wintec eens te proberen en kijk wat je fijner vind.
Het belangrijkste is natuurlijk wel dat het goed ligt op de rug van je pony.

Succes!

Millene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 12:37

Ik zelf heb ook Wintec, vind dat toch wel erg fijn!:)

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 12:50

ik zou zelf juist weer gaan voor een leren zadel. Kunstof is dus met andere woorden plastic en misschien wel onderhoudsvrij, maar zal nooit echt gaan vormen door rijden, zelf vind ik ze nogal stug en ook met rijden nou niet echt super convertabel zitten. De eigenaresse van mijn verzorgpaard heeft een kunstofzadel en ook met aansingelen gaat erg lastig omdat er op een gegeven moment ook scheurtjes komen in het plastic en gaat heel zwaar doordat het zo stug is.
Verder leer gaat meer vormen naar jou en met rijden en zelf vind ik dat er niet heel veel onderhoud is. Tuurlijk af en toe er eventjes over, maar als je het 1x per maand doet oid hou je een prima en mooi zadel.

Over soort zou ik absoluut voor veelzijdig gaan en denk dan richting dressuur. Heeft hij net wat langere zweetbladen maar toch wel de steun voor het springen. Denk dat dat voor jou het handigste is (met veel dressuur en 1x per week springen).

Je hebt trouwens hele goede en niet dure 2e hands stubbenzadels. Deze hebben altijd 30 jaar garantie op de boom e.d. en zijn goed te gebruiken. Kunnen tegen een stootje maar toch erg fijn! ook goede kwaliteit. Heb toen ik mijn paard net kreeg voor een jaar een 2e hands stubbenzadel gehad (spring) voor 300,- bij mijn zadelmaker gekocht. Hij had hem iets aangepast en toen voor in totaal 350,- een goed passend spring zadel van stubben waar ik toch lang plezier mee heb gehad. vervolgens voor diezelfde prijs weer kunnen verkopen aan de manege. Deze zadels zijn namelijk zo sterk dat ze voor maneges ideaal zijn en tja, stubbenzadels zijn altijd wel goed te verkopen. Denk dat je met wintec zadel toch alweer een beperktere markt hebt (maar dat weet ik niet hoor, denk het gewoon). Maar je kunt altijd bij een goede zadelmaker kijken naar een mooi 2e hands zadel. Heb voor de pony nu 2 jaar al een 2e hands zadel die toen eigenlijk zgan was, alleen verkocht wegens niet passen en bij mijn pony pastte hij perfect. Zag er super uit en konden we toch voor €500,- meenemen incl. mooie leren singel (nieuw) en beugelriemen. Super kwaliteit! Dus je kunt altijd navragen of ze daar nog leuke zadeltjes hebben en dan laat je er een aantal passen, eventueel aanpassen zolang de boom maar goed is en in de goede maat is en dan kun je voor niet al te veel een goed merk (A-merk) zadel krijgen precies zoals je wilt van leer. Dus ook geen slechte leerkwaliteit waar je mee te maken krijgt :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 20:38

Ik twijfel ontzettend
inderdaad leer is mischien beter? ,maar wintec zit ook lekker ;)

Moet ik nou voor VZH richting dresuur of springen gaan?! Ik denk richting dresuur ,maar kan ik daar 80 cm of hoger mee springen?

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:11

Welke richting je kiest is afhankelijk wat je het meeste rijd. Als je meer dressuur rijdt zou ik voor richting dressuur gaan.
Je kan met zo'n zadel makkelijk 80 cm springen. Voor ik mn springzadel had sprong ik ook gewoon een meter met mijn dressuurzadel.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:01

Ik zou voor een veelzijdigheidszadel richting dressuur gaan!
Daar kun je ook heel goed mee springen! :j

Qilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:16

1. Welk middeklasse zadel is goed?
Welk merk? etc?

Ik zou zeggene en Euroriding of een wintec, ben zelf zeer tevreden over een wintec :)

2. Welk soort zadel?
Ik zou zelf ene dressuur rigting veelzeidgheid kiezen :),a ls ik jou was, ik heb dit probleem niet omdat ik 2 zadels heb.

3. Leer? kunstof?
Ik zou wintec kiezen, wor dje pony wat dikker kan je altijd de boom nog verwisselen :)