Bobbels leer nieuw zadel na regenbui?!?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Bobbels leer nieuw zadel na regenbui?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 19:02

Ik heb sinds 2,5 maand een nieuw zadel.
Ik verzorg het goed met de spullen die van de zadelmaker als advies mee heb gekregen.

Nu heb ik zojuist een flinke plensbui over me heen gekregen tijdens een bosrit, toen ik thuis kwam wilde ik het zadel even goed napoetsen vanwege de regen en viel het me op dat er vreselijke bobbels in het leer zaten :( vooral aan een zijde, andere kant ook maar leek minder, ik weet nu net goed wat ik hiermee moet?

Is dit normaal, wie herkent dit?
Ik heb het nog nooit eerder gezien eigenlijk :o

Ik heb een foto kunnen maken van een plek waar je het goed kon zien.

Afbeelding

_00_0

Re: Bobbels leer nieuw zadel na regenbui?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:06

welk merk is je zadel en watvoor leer?

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:07

Is het zadel je verkocht als echt leer? Want dit gebeurd niet met echt leer, dit is een dun laagje wat ergens anders overheen zit waarvan de lijmlaag los is gelaten en daardoor luchtbubbels ontstaan.
Goedkope zadels worden wel eens op die manier gemaakt, een hele dunne laag leer (of nepleer) over persleer geplakt zodat het op tuigleer lijkt.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 19:09

Hmmm, nou goedkoop, het is een MAssimo dressuur II, geen zadel van 2000 euro maar wel van 1500 euro, dus zou niet mogen zou je zeggen?

Ik heb de zadelmaker ook een mail gestuurd met de foto's en wacht op een reactie al ben ik bang dat dat na pinksteren pas is.

Het is echt leer.......zover ik weet!

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:27

Dit mag idd echt niet. Ik werk regelmatig met leer en om dat te bewerken komt er aardig wat water bij kijken en dit gebeurd nooit :n

Misschien is het een productiefout ofzo, denk dat je er wel uit gaat komen met de zadelmaker/verkoper, Massimo heeft voor zover ik weet wel een goede naam. Zou iig goed laten drogen en verder niet aankomen, wellicht trekt het nog weg.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 19:31

Ja, dat heb ik nu ook gedaan, ik ga ervan uit dat dit opgelost word.
Al ben ik natuurlijk wel bang, het was voor ons een boel geld, en na alle zadelellende heb ik ook geen trek meer in nog meer gedoe.....

Zelfs als het wegtrekt vind ik het niet ok, ik zal toch nog wel vaker een plensbui tegen komen, je kunt het niet altijd vermijden maar zulke reactie van het leer?

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:57

Bij mijn Euroriding Jade heb ik dat ook, dat is een goedkoper zadel dus dan maak ik er niet zo'n probleem van. Het trekt gewoon weer weg. Maar voor zo'n prijs zou ik dit niet accepteren nee ;)

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:59

Mijn zadel in jou prijsklasse heeft dat ook, maar trekt weer weg.
Vond het ook al vreemd, maar verder nooit bij stil gestaan.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 20:18

Ja maar het hoort echt niet , dat geloof ik niet!
Ik heb vaker van dit soort meldingen gehoord bij zadels en laarzen, en hier zojuist ook op bokt over gelezen en het gaat in zo goed als alle gevallen om fouten in het leer.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 07:40

Ik heb zojuist een mail terug gehad waarin de zadelmaker aangaf dit wel eens gezien te hbben bij zadels die nat zijn geworden.

Ze stuurd de foto's door naar Massimo/Zeitler, even afwachten natuurlijk.

Uiteraard werd er ligt geopperd of ik niet iets verkeerds in de verzorging had gedaan zoals het zadel nat oppoetsen, maar dat is dus absoluut niet het geval geweest.
Ik hb het zo aangetroffen naar een regenbui.........ik ben benieuwd wat ze zeggen.
Heb er gewoon niet goed van geslapen, ga zo kijken hoe het eruit ziet.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 07:42

Gekke vraag misschien maar heb je dit zadel weleens ingevet m.b.v. een spray? Ik heb ook dit soort bobbeltjes op mijn zadel, maar dit zijn restje Tack Conditioner. Ik heb het 1 x met de spray gedaan maar die trekt niet goed in en laat bultjes achter.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 07:44

@BBreedveld, nee, ik heb atijd alleen behandeld met het spul wat ik er van de zadelpasser op moest doen dus nooit met iets anders.

Ik hoop eigenlijk dat er zadelmakers/leerbewerkers hier op Bokt ook willen reageren over de bobbels, zo kan ik er zelf wat van leren en me eventueel verdedigen.........mocht dat nodig zijn.
Ik voel me er totaal niet goed bij!!

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 08:53

Lijkt me dat dit niet mag, zeker niet voor een zadel in die prijsklasse! Bij onze leren zadels (passier, prestige en ainsley) gebeurt dit nooit terwijl ze ook regelmatig nat worden door een bui. Ik zou afwachten wat massimo erover te zeggen heeft. Laat je iig niet afschepen met verkeerd onderhoud.

Grooming_Mom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 09:01

Toen mijn dochter haar verzorgpony een nieuw zadel kreeg en drunen kwam passen miezerde het en toen vertelde dat meisje wel dat je niet kan passen als het regent (buiten)omdat het leer nog niet behandelt is en dan bobbeltjes gaat krijgen .
Pas het er een goeie beschermlaag op zit dan zijn ze goed beschermt tegen regen .

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 09:45

De bulten waren net wel minder, maar ik vraag me af wat gebeurt als het vaker nat is geregent.

@tanjatroetel, dit zadle is al goed behandeld, dus daaraan ligt het niet, ik heb alle instructies van de zadelpasser opgevolgd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:17

Ik heb deze melding ook een keer gekregen over een Barefoot , heel apart want normaal gebeurt dat echt niet ! Zag er zelfs nog iets erger uit dan dit :P

Ik heb het zadel gewoon vervangen door een nieuwe en ik mag toch aannemen dat Massimo dat ook gaat doen , je hebt immers voor een goed zadel betaald en dit is echt niet tof :n

Zeker bij zo'n nieuw zadel en als je er zelfs via de verkoper de onderhoudsproducten er bij gekocht hebt :j

Ik weet niet precies wat er nu met die Barefoot gebeurd was. Deze was al wat ouder en er zaten ook allemaal rare vegen op dus dat riekte wel naar een over-kill aan poetsen , leek wel een allergische reactie van het leer :P

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 13:21

@pmarena, ik hoop het, de bultjes zijn goed weggetrokken, als je vlak op het leer kijkt kun je ze nog zien.
Ik heb het zadel nu even thuis, het is bij mij iig geen overkill aan poetsen ;) heb het nog geen 3 maanden en alleen onderhoud gepleegd en niet overbodig.
Heb trouwens ook al zoveel tuig en zadels gehad en dit nog niet gezien.

Ik maak me uiteraard wel zorgen, ik hoop dat het goed word opgelost want een zadel zou niet van die vreemde lekken mogen vertonen na een buitje, niet voor dat geld en niet na een buitje........hoe zal het er wel niet uitzien als ik er 5 of 10 heb gehad?!?

Ik hoop op een snelle reactie van Massimo terug en niet met een reactie als je bent het zelf schuld of er is niks aan de hand........maar wie weet komt het allemaal helemaal goed!!

Zover ik weet leverd Massimo een goede service en zijn ze zuinig op hun klanten, ik ben ook gewoon erg benieuwd wat hun mening erover is??
Ik bal gewoon intzettend, zoals jij weet marena heb ik al zoveel zadelellende gehad.....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 13:44

Ja daarom vind ik het ook zo sneu voor je nu je dit weer hebt , vorige keer al die kale plekken en nu dit weer :(:)

Maar er zal vast wel een goede oplossing komen hoor , geef ze gewoon eerst even de kans om te reageren voordat je "in paniek" raakt want waarschijnlijk is dat voor niks :P

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 13:50

Ja weet ik, maar mijn sterke punt is helaas in paniek raken hihi ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:12

Niet goed voor je gezondheid hoor , en achteraf vaak ook onnodig , zo zonde :P

Als het al niet is vanuit een coulance en gewoon medemenselijk begrip , dan nog is het vanuit zakelijk oogpunt wel zo handig om gewoon tot vervanging over te gaan want ze hebben een goede naam en om dat nu op deze manier te laten verpesten dat kost veel meer dan zo'n nieuw zadel.....denk ik dan :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:16

Goh wat raar, ik krijg er jeuk van :P Ik ga even volgen

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 15:19

Ja jehebt weer eens helemaal gelijk hoor, ik hoop het zo....!!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 07:50

Zijn er echt verder geen leerbewerkers of zadelmakers die hun mening erover willen geven, of ervaringen?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:15

Ik herken het dus wel, er is vocht tussen het leer en de coating gekomen. Dit zou niet moeten mogen.
Ik heb het eens gehad met een Zaldi, ik moest in de stromende regen een proef rijden en dus kon ik het niet voorkomen (was een heuse wolkbreuk). Na die tijd zag het zweetblad er deels zo uit, en een deel bladderde letterlijk af. Flink wat gedoe mee gehad (is niet vervangen, Divoza beweerde dat ik niet in de regen had mogen rijden, terwijl er niet bij staat dat een zadel niet geschikt is voor gebruik in de regen). Ik kan wel eens foto's maken van hoe het er nu uitziet, want je blijft het zien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:50

Loes : al wat gehoord ? :)

Germie , dat is ook lekker dan , hoe durven ze zoiets te zeggen zeg , dat je er niet mee in de regen had mogen rijden...als een zadel daar al niet tegen kan :P

Leer knapt er over het algemeen niet van op maar met goede verzorging na afloop van de rit moet het echt wel tegen een regelmatige bui kunnen hoor.