Zadel zakt scheef?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EllenRose

Zadel zakt scheef?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 09:40

Hoi,

Vorig jaar november heb ik een nieuw zadel aangeschaft, namelijk een Stubben Juventus dressage. Deze was op maat gemaakt voor mijn toenmalige merrie, welke helemaal recht was (dit is door 2 zadelmakers gemeld).

In april heb ik mijn merrie verkocht, sinds 3 mei heb ik een nieuwe topper. Het zadel leek zo op het eerste oog goed te liggen op het nieuwe paardenbeest, dus de zadelmaker nog even laten kijken voor de zekerheid. Ook hij vond hem goed liggen, hij moest alleen wat opgevuld worden. Zo gezegd zo gedaan, ik helemaal blij gezien een goed zadel vinden voor mijn korte benen heel lastig is.

Helaas lag het zadel na de eerste keer ermee rijden op Wits iets scheef. Ik ging er vanuit dat ik het zadel niet goed op haar rug had gelegd dus ik ik ging met goede moed de volgende keer er weer op. Weer zakte het zadel scheef tijdens het rijden. Wel zo erg dat ik aan de linkerkant achter bijna mijn vinger niet meer tussen het kussen de ruggengraad kreeg, terwijl ik aan de rechterkant achter er 3 vingers er tussen kreeg. Het vreemde is verder dat het zadel aan de voorkant recht ligt, daar is niets aan te zien. Enkel aan de achterkant ligt hij dus scheef/schuin. Met opzadelen ligt het zadel overigens recht.

Samen met de zadelmaker heb ik er al meerdere keren naar gekeken, de zadelmaker heeft ook al meerdere malen wat opgevuld of juist eruit gehaald om het zadel goed te laten liggen. Tevergeefs. Nu komt de zadelmaker volgende week weer, nu om ook te kijken tijdens het rijden.

Wat even gemeld moet worden is dat het zadel op mijn vorige merrie nooit scheef/schuin heeft gelegen en daar ook niet de neiging toe had.

Nu is mijn vraag aan jullie of iemand van jullie al eens een dergelijke situatie heeft meegemaakt. Dus dat het zadel tijdens het rijden aan de achterkant scheef gaat liggen, bijna op de ruggengraad zelfs, en dat opvullen/eruit halen eigenlijk geen verschil maakt.
Ik hoor graag jullie ervaringen, tips ed!:)

fjordnina

Re: Zadel zakt scheef?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 09:58

Hoe recht is je paard qua bespiering, maar ook qua beweging? Die factoren kunnen er ook voor zorgen dat het zadel scheef zakt tijdens het rijden.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:08

Ja, dat heb ik ook meegemaakt.
Bij mij was het HEEL simpel opgelost: Dikke dekjes eronderuit, dunnere eronder!!
Ik had een collectie Anky's, prachtige dekjes, bleven super goed liggen, alleen bleek mijn zadel dus naar rechts te schuiven aan de achterkant!! :(
Dunner dekje eronder: zadel bleef goed liggen.
dus doeiii :evaw: dikke Anky's
en welkom :wave: dunne Anky's of Pk's :)

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:11

Ik denk idd dat in dit geval er niks met je zadel aan de hand is, maar dat je
paard scheef is en jou op links of rechts zet en het zadel daardoor scheef ligt ;)

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 10:17

@fjordnina, pfoe lastig. Ze gooit rechtsom haar billen wel naar binnen en valt linksom snel van de hoefslag af. Ik denk dat haar rechterkant meer bespierd is, ze buigt namelijk makkelijker linksom.

@Dabo, helaas is het bij mij niet zo makkelijk. Ik rij eigenlijk nooit met hele dikke dekjes, zadels zijn immers aangepast op de blote rug, niet op een rug met een dik dekje. Ook met dunne dekjes gaat die van mij dus scheef liggen.

@ProudJustify, wat jij zegt zou goed kunnen. Ik heb het idee dat ik tijdens het rijden erg op rechts word gezet. Dat zou ook verklaren waarom het zadel naar rechts zakt. Maar dan zit ik tot ze rechter is qua bespiering ed. nog steeds met een zadel wat niet goed ligt. Wat doe ik daar aan, gewoon doorrijden lijkt me niet bevordelijk voor het ruggebruik?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:19

Nee niet gewoon doorrijden, tenminste niet op deze manier.
Je zou op zoek kunnen gaan naar iemand die je kan helpen om je paard weer
recht te krijgen d.m.v. rechtrichten. Hier zijn een aantal verschillende manieren voor.

Zelf rij ik op de manier van Antoine de Bodt, maar er zijn veel meer wegen die naar Rome
leiden en je moet even kijken wat het beste bij jou en je paard past :)

Er zijn in ieder geval oefeningen genoeg om je paard rechter te maken.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:30

Dan is de kans goed aanwezig dat het puur komt door de scheefheid van het paard. Rechtrichten is een methode, maar waar je voor jezelf ook mee aan de slag kunt gaan is Centered riding of de akasha rijkunst.
Het paard gooit jou op zijn voorkeurskant dus als jij je bewust wordt van je eigen lijf en houding op je paard kun je het vanuit jezelf corrigeren waardoor het paard wel met je mee moét gaan om niet uit balans te raken. Aan het eind van het liedje wordt je paard dus rechter.
Ik les nu sinds oktober 2010 ook op deze manier en mijn superscheve boscrossfjord (In galop zat ik links op haar buik terwijl haar hoofd en kont ter hoogte van mijn rechterbeen zaten) is vrijwel recht geworden. Ook trainen aan de dubbele longe heeft hier aan bijgedragen.

Met betrekking tot je zadel zou ik overleggen of de zadelmaker de vulling wat ongelijk kan maken en deze dan voor de periode van ongeveer een half jaar om de maand wil controleren en aanpassen. Zo kun je trainen en kan je paard gelijk worden in de bespiering zonder dat het zadel hem hierin belemmerd. Andere optie is om tijdelijk te werken met een onderlegger (in overleg met je zadelmaker) die in de loop van de tijd dunner gaat worden totdat je ook de gelijke bespiering hebt.

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 10:38

@ProudJustify, rechtrichten ben ik inderdaad al wel lichtjes mee bezig, dan vooral de 2e hoefslag pakken, schouderbinnenwaarts en contrastelling. Heb net op internet nog een hoop andere oefeningen gevonden die gewoon ingepast kunnen worden in de training. Dus daar ga ik maar eens mee beginnen :) Een vriendin van mij rijdt volgens de Academische Rijkunst, ik zal haar ook eens om hulp vragen.

@fjordnina, bedankt voor de tip ik ga deze methoden eens opzoeken op internet. Ik ben zelf ook erg fan van de dubbele longe, maar dan echt als longeermiddel. Dus ik sta in het midden, buitenste lijn gaat achter de billen langs. Ik denk dat je eerder bedoeld het schuin achter je paard mee lopen in de gewone bak?
Ik ga het eens voorleggen aan mijn zadelmaker!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:41

Nee, ik bedoel het zoals jij het doet, maar je kunt inderdaad ook afwisselen door mee te lopen door de bak heen. Ook aan de DLL op de volte kun je ze qua bespiering rechter trainen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:53

Ligt idd wrs aan je paard. Zij zet jou en je zadel dus ook scheef. Hier ook meegemaakt, paard zette dochter en zadel ook naar rechts. Na een behandeling door een osteo (had idd links een wervel iets vast zitten) en extra aandacht tijdens het rijden mbt rechtrichten gaat het goed.