zadelprobleem / zadelmakerprobleem ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muppett

zadelprobleem / zadelmakerprobleem ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 17:44

Hoi bokkers

Omdat het zadel behoorlijk scheef lag op mijn verzorgpaard (ik rijd haar het grootste deel van de week)
hebben we de zadelmaker (van Rijs) laten komen om het zadel op te laten vullen.
Twee weken geleden kwam hij. Ik moest voorrijden zonder dekje onder het zadel. Het zadel lag ook te dicht op de schoft. Voordat van Rijs kwam, had ik een bontje eronder bij wijze van tijdelijke oplossing.
Het zadel is door van Rijs opgevuld. Vooral voor bij de schoft zijn de kussens opgevuld. Achter heeft hij niks gedaan.
Maar.... Deze week lag het zadel weer scheef! Ook had ik achter een schuurplek van het dekje, wat ik nooit had. En mn poown wilde rechtsom niet buigen, ze raakte in paniek en ging heel hard draven op de volte. Ik kreeg haar niet terug terwijl ze supergoed op mijn zit reageert.
Ik heb meteen van Rijs weer gebeld, een beetje pissed, en vandaag al kon hij komen om het zadel te checken. Hij had op stal nog meer steken laten vallen qua opvulllen.
De eigenaresse was er gelukkig bij, ik kon er niet bij zijn.
Wat blijkt: als het zadel achter opgevuld wordt, gaat het op de schoft drukken. Wordt het voor opgevuld, dan drukt het teveel op de rug onder de kussens achter. Op allebei die dingen gaat Babs niet goed over de rug lopen. Ze doet haar hoofd wel naar beneden, maar loopt niet heel soepel dan vind ik.
De boommaat past nog steeds zei van Rijs. Hij zei dat eigenlijk alleen een Albion goed op haar rug zou liggen. (...)
Nu moeten we een antishock pad onder het zadel leggen en mogen we alleen maar met heel dunne dekjes rijden. Dit is de enige oplossing.
Ik vind dit heeeeel typisch! Waarom kan het zadel niet aangepast worden? Waarom zou alleen een Albion goed liggen?
Ik ben geen zadelmaker, wie weet kan niemand iets met mijn vraag, maar ik hoop toch (behalve de tip voor een second opinion) dat iemand hier iets zinnigs over kan zeggen...

Groetjes

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: zadelprobleem / zadelmakerprobleem ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 18:00

Het zou kunnen dat je zadel niet aan te passen is, niet elk zadel kan op elk paard passen gemaakt worden. Maar dan is het wel zijn taak om een redelijk alternatief aan te bieden en correct te adviseren. Albions zijn erg dure zadels, zeker nieuw. Er zijn vast nog andere alternatieven dan alleen een Albion zadel. Ik zou een second opinion vragen bij een ander iemand, bij voorkeur MSFC of ander gerenommeerde passer.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 19:09

Een zadel heeft meerdere componenten waardoor hij wel op niet past.
Een voorboom is slechts 1 van deze, ook de holling van de boom, de breedte van het draagende stuk achter en daar weer de bolling in spelen een rol.
Als de voorboom goed pas maar de holling volgt de rug niet goed dan kan je dus de problemen krijgen zoals jij ze nu benoemt.(achter holling opvullen dan komt het zadel voor meer meer naar beneden te liggen en visa verca)
Waarschijnlijk zal van Rijs jou de Albion aangeven als zadel omdat die boom wel het complete plaatje geeft wat jou pony nodig heeft.
Maar wat Albion kan kan een andere merk ook hoor :j Dat wordt shoppen....
Van rijs heeft maar een aantal merken in zijn assortiment, voor het zelfde geld past een kentaur bv(echt als voorbeeld, weet niet wat jou probleem is) wel maar die heeft van Rijs niet in het assortiment waardoor hij hem ook niet zal aanraden ;)

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 19:10

Ik zou tevens je paard na laten kijken door een osteopaat en/of fysio.
Scheefzakken van het zadel kan ook liggen aan een scheefstand van bekken of wervels.

En inderdaad een second opinion laten door door een MSFC zadel(aan)passer.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 11:26

Het paard is in februari nagekeken door een fysio. Ze was wat scheef omdat haar rechterachterbeen wat minder sterk is. Die brengt ze op een volte rechtsom naar binnen, die moet ik naar buiten duwen.
Verder zijn de ruggenwervels / het bekken niet scheef qua stand.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:41

ik zou evene en second opinion laten doen. Ik heb zelf ook slechte ervaringen met van Rijs en zeker als het zadel niet bij hem vandaan komt, dan is het al lastiger.

lail

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 16:28

aafje87 schreef:
Een zadel heeft meerdere componenten waardoor hij wel op niet past.
Een voorboom is slechts 1 van deze, ook de holling van de boom, de breedte van het draagende stuk achter en daar weer de bolling in spelen een rol.
Als de voorboom goed pas maar de holling volgt de rug niet goed dan kan je dus de problemen krijgen zoals jij ze nu benoemt.(achter holling opvullen dan komt het zadel voor meer meer naar beneden te liggen en visa verca)
Waarschijnlijk zal van Rijs jou de Albion aangeven als zadel omdat die boom wel het complete plaatje geeft wat jou pony nodig heeft.
Maar wat Albion kan kan een andere merk ook hoor :j Dat wordt shoppen....
Van rijs heeft maar een aantal merken in zijn assortiment, voor het zelfde geld past een kentaur bv(echt als voorbeeld, weet niet wat jou probleem is) wel maar die heeft van Rijs niet in het assortiment waardoor hij hem ook niet zal aanraden ;)

Van Rijs verkoopt wel Kentaur zadels ;) tenminste, bij ons op stal heeft ie aan 2 mensen een nieuwe Kentaur verkocht
Albion zadels zijn momenteel sterk in opkomst. Mij heeft hij er ook een aanbevolen. Heb het met een onafhankelijke fysio/osteopaat over deze zadels gehad, en zij zei dat paarden er echt bizar beter onder kunnen gaan lopen. De zadels bieden veel meer schouder- en schoftvrijheid, en doordat Van Rijs onder de standaard Albion zadels andere kussens laat zetten (breder, korter zowel van achter als van voor) krijgen de paarden nog meer vrijheid. Deze fysio/osteopaat heeft verschillende klanten die overgestapt zijn op een Albion en het verschil was enorm zei ze. Ik ben zeker geen expert, maar deze vrouw vertrouw ik toch echt!

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 16:33

Ik geloof het meteen van die Albion zadels. Kentaur is dus een gelijksoortig zadel? Alleen jammer dat ze zo duur zijn...
We lossen het nu op met een speciale schokdempende pad. En flink rechtrichten....

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:46

Arianna1983 schreef:
Ik geloof het meteen van die Albion zadels. Kentaur is dus een gelijksoortig zadel? Alleen jammer dat ze zo duur zijn...
We lossen het nu op met een speciale schokdempende pad. En flink rechtrichten....

Wow voor mijn bericht compleet verkeerd wordt begrepen, ik gaf kentaur enkel en alleen als voorbeeld!! Ik heb werkelijk geen idee hoe het ligt en wat het doet op een bepaalde rug!

@ lail ik dacht dat ze ondertussen gestopt waren met de verkoop van kentaur, kan het mis hebben hoor, nogmaals het was echt en alleen als voorbeeld.

Dus meer zo: Kan een zadelmaker alleen merk A, B, C, D of E aanbieden dan zal hij voor de beste van deze merken gaan. Terwijl merk X ook goed kan liggen maar hij deze niet verkoopt en dus ook niet aanraad, dáár ging het mij om in mijn post!

lail

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 08:30

ik snap m wel hoor aafje87 ;)
Geen idee of ze er ondertussen mee gestopt zijn, maar een aantal maanden geleden heeft hij er in ieder geval een verkocht.
En wat je zegt is idd waar over de merken die zij verkopen. Denk ook dat je duidelijk moet maken wat je met het paard wil. Als je gewoon lekker wil rijden is een topzadel (inclusief budget) misschien niet per se noodzakelijk, maar als je echt wil presteren is het toch wel noodzaak dat je erover nadenkt.
Maar als je paard echt scheef is zou ik daar idd eerst aan werken, dan kan je over een paar maanden wel weer kijken.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 08:38

dit klinkt als een zadelmakersprobleem :(
Mijn zadel is 3 keer scheef opgevuld door van rijs (die niet heeft gezien of gezegd dat de boom scheef was) Hoewel het zadel (elders gekocht) nieuw was en er garantie op zat. Gelukkig nog net op tijd ( i maand voor de garantie afliep) erachter gekomen dat het zadel scheef was en mijn geld terug kunnen vragen. Daarna heb ik super goede ervaringen opgedaan met Peter van Mr Ed. (Maasland) die vullen op locatie waardoor ze gelijk kunnen zien of het na het vullen goed ligt, en eventueel nog veranderingen kunnen maken.
Van Rijs had overigens ook de smoes dat mijn paard scheef zou zijn (wat niet zo was, zonder zadel met barebackpad liep ze namelijk wel normaal) en dat hij daarom het zadel scheef had opgevult!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 08:42

Van Rijs verkoopt wel Kentaur.

Ik ga ook niet meer naar van Rijs. Die heeft de laatste keer het zadel een keer of 5 moeten aanpassen in een paar maanden tijd en toen lag het nog niet goed. Ik was er klaar mee.
Peter van Mr Ed is toen geweest, hij heeft het ter plekke opgevuld.
En de laatste keer heb ik Karin Boer (Zorro's Zadelservice, MSFC'er) laten komen en dat was ook prima.
Albions zijn prima zadels, maar ik geloof nooit dat dat het enige is wat goed ligt.

Mijn tip is dus toch een second opinion, sorry ;)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 08:47

Als je er geen prettig gevoel bij hebt plus je hebt twijfels dan zou ik gaan voor een second opinion.
Er zullen vast meerdere zadels zijn maar zoals hierboven al aangegeven zijn er meerdere factoren die een zadel goed passend maken. Het ene merk is het andere niet.
Probeer Willem van Wijk eens, een geschikte man in mijn ogen die niet zomaar aan een zadel zal gaan veranderen als hij van te voren al in kan schatten dat het niet gaat helpen.

lail

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:48

Smaken verschillen. Ik heb Peter meerdere malen een zadel zien verkopen dat klapperde en te krap zat op de schoft, zonder het vervolgens op te vullen. Ook heb ik hem zadels op zien vullen (ook bij mijzelf) zonder de ruiter erop te zetten en het paard te laten bewegen, met als gevolg dat de zadels veel te krap op de schouders en schoft kwamen te liggen op het moment dat de ruiter erop ging zitten, en zeker wanneer het paard in beweging moest buigen.
Persoonlijk heb ik goede ervaringen met Van Rijs, het is echt een wereld van verschil als je kijkt naar hoe mijn paard nu loopt in vergelijking met hoe ze liep voordat hij mijn zadel (vanaf afgelopen november) aangepast had. Maar ik kan heel goed begrijpen dat je er klaar mee bent als het al een aantal keer niet goed gegaan is.
Ik zou eerst zorgen dat het paard recht is, daar ben je nu mee bezig en icm zo´n pad kan dat heel goed werken. Daarna weer eens kijken of er een andere conclusie te trekken is.