Mond openen: ander bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

blondies

Mond openen: ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 22:52

Hallo bokkers,

Ik rijd al een tijdje een BWP-merrie (recreatief) dressuur.
Het is een braaf paard dat op zich goed naar de hulpen luistert echter heb ik het idee dat het bit waarmee we rijden niet 100% bij haar mond past.

Een situatieschets:
We hebben een enkel-gebroken watertrens van koper. Een redelijk dik en daardoor ook niet het lichtste bit. Wanneer ik het bit in doe (en de neusriem e.d. nog niet vast zit) doe ze soms al een aantal keren haar mond helemaal open alsof ze wilt zeggen: "heyla, wat steek je er nu in".
Ik doe dan de neus- en sperriem op een normale 'strakheid' aan.
Met rijden heeft ze op zich een gevoelig mondje. Alleen van zodra je wat meer druk op de teugels zet spert ze haar mond open en trekt haar lip op (het is niet constant). Soms wilt ze in het begin ook nog wel eens echt de teugels uit je handen proberen te trekken daarmee.
Zo is het moeilijk om een constante aanleuning te krijgen. Er zijn momenten dat ze ontspant op het bit maar dus ook momenten van niet. Daarbij heb ik niet het gevoel dat ik streng ben met mijn handen, echter wanneer ik echt contact wil maken met de mond gebeurt dit.
Ook wanneer ze aan de longe met bijzet loopt (wat we gedurende de 'sessie' langzaam opbouw van laag en rond naar iets opgerichter) doet ze dit regelmatig.
Sommigen zeggen dat dit een 'rijtechnisch' probleem is maar toch denk ik dat het bit gewoon niet juist is.
Ik speel daarbij met de volgende gedachten:
- Het bit is enkelgebroken (notenkrakereffect)
- Het bit is te dik (te weinig ruimte in de mond waardoor ze opent)
- Door de watertrens is er te veel beweging in haar mond

Ik ben dus op zoek naar een bit wat WEL comfortabel zou zijn. Ik heb al de zoekfunctie gebruikt maar nog niet veel wijzer uit geworden omdat natuurlijk elk paard verschillend is.

Is er iemand met ervaring met een dergelijk probleem en wat is bij diegene een bit geweest wat wel werkt?

Ik ben nu aan het denken in de richting van dubbelgebroken, smaller en evt D- of bustrens. (bvb KK sprenger dynamics). Echter zijn dit dure bitten en niet zomaar te leen bij de buurman in de juiste maat en het juiste type. Ik wil dus een 'selectie' maken van mogelijke bitten en op de een of andere manier die ergens vandaan toveren om te testen (of evt tweedehands kopen).

Een tijdje terug heb ik een tijdje gereden met een dubbelgebroken bit, echter ook watertrens en dik. Ik merkte niet heel veel verschil hiermee...

Ik hoop dat de ervaringsdeskundigen van bokt mij wijze raad kunnen geven!

Groetjes!

ps: bitloos heb ik ook al aan gedacht maar ik wil eerst zien of het niet gewoon met een ander bit op te lossen is :)

NicoleWHS

Re: Mond openen: ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:59

Ik heb een beetje hetzelfde probleem (paard met mond open) heb de Sprenger KK dynamics geprobeerd maar daar werd het nog erger mee. Heb nog diverse andere bitten geprobeerd. Wat tot nu toe het fijnste bit is voor mijn paard Myler level1.

Zenarijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 23:11

Ik heb een paard dat stiller in de mond blijft zonder sperriempje. Misschien eens proberen?

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 23:21

@ Nicole: het myler bit heb ik inderdaad ook al naar zitten kijken. Op de een of andere manier heb ik een beetje schrik om die te kopen daar hij er scherp uitziet. Aan de andere kant: het bit is zo scherp als de ruiterhand hem maakt... Ze is vrij gevoelig in alles en ben dus bang dat dat ook voor deze is..

@ Zenarijke: Ik betwijfel het of het daar bij haar beter mee gaat zijn daar ze het ook al een beetje toont vlak nadat ze het bit inkrijgt en de riempjes nog niet vastzitten. Maar het is wel een tip en ik ga het zeker eens proberen, baat het niet dan schaadt het niet :)

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 23:23

Het is een wat dunner bit, dus meer ruimte voor de mond. Ik vind hem absoluut niet scherp :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 06:33

Als je een goedkoper alternatief eerst wil proberern is de "harry's horse golden brass 13mm dubbelgebroken bustrens" wel een idee. Tot nu toe liepen alle paarden bij mij er lekker op. (zowel op manegepaarden als op mijn eigen paard geprobeerd).

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 08:52

ik heb eens gezocht naar die harry's horse en die lijkt inderdaad veel op de KK sprenger dynamics. Voor zover ik kan zien is deze echter iets minder 'boogvormig' en ik geloof dat KK met aurigan werkt..
De KK 'lijkt' dus nog iets beter maar inderdaad om te proberen is de golden brass misschien ook wel fijn.
Iemand ervaring met verschil tussen de twee?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 08:56

Mijn paard was en is ook heel gevoelig met haar mond.
Ik heb een aantal bitten uitgeprobeerd.
Appelbitje vond ze ook fijn maar die had ze helaas al snel kapot gekauwd.
Nu heb ik een sprenger bit en die bevalt erg goed.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 09:06

Verdiep je in de oorzaak, de reden dat je paard zijn mond opent:

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 09:08

Ik rijdt mijn beide paarden met een Myler bit.
En ben blij dat ik ze hebt gekocht daar mijn beide paarden beter op Myler bit reageerde als op andere bittne die ik geprobeert heb

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 10:05

@ Arabesk: ik heb dit filmpje al eerder gezien (ik denk zelfs in een van jouw posts) en het was inderdaad een eye-opener die me deed beseffen dat dit bit eruit moet. Echter zie ik het op dit moment nog niet zitten om volledig over te stappen op bitloos. Wat ik wel kan en ga doen is een zo aangenaam mogelijk bit aan te schaffen en zacht te zijn in de handen. Daarom dat ik op zoek ben naar een alternatief.

Bitloos rijden is wel iets waar ik mee zou willen starten voor zo nu en dan om te zien hoe ze erop reageert en ook voor de afwisseling. Echter is het niet mijn eigen paard en weet ik ook niet hoe de eigenaresse hier tegenover staat. Wel hebben we allebei natuurlijk het beste met het paardje voor.

Weet je toevallig wat een goed eerste bitloos hoofdstel zou zijn om te proberen? Liefst niet direct een van 200euro...

@ de rest: jullie bevestigen mijn eigen twijfel.. er is dus geen 'algemene voorkeur' voor KK en myler.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:20

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 10:56

@ Joviban: bedankt! Wat een informatieve site! Is het echt zo dat het merotisch systeem beter 'lost' dan het kruislingse systeem? Beide systemen spreken mij namelijk wel aan..
Wanneer ik terug ben van mijn verre vakantie en genoeg tijd heb wil ik (in overleg met de eigenaresse) wel eens gaan proberen om zo nu en dan bitloos te rijden (wie weet waar het toe leidt als ik zo de succesverhalen lees).

Echter ben ik ook nog steeds op zoeken naar een vriendelijker bit dus daarover zijn tips ook nog welkom :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 11:18

blondies schreef:
@ Joviban: bedankt! Wat een informatieve site! Is het echt zo dat het merotisch systeem beter 'lost' dan het kruislingse systeem? Beide systemen spreken mij namelijk wel aan..
Wanneer ik terug ben van mijn verre vakantie en genoeg tijd heb wil ik (in overleg met de eigenaresse) wel eens gaan proberen om zo nu en dan bitloos te rijden (wie weet waar het toe leidt als ik zo de succesverhalen lees).

Het merotisch systeem (de echte Meroth) heeft een bladveer in de neusriem. Zodra je de druk van de teugels haalt, gaat die bladveer ahw meteen 'open'.
Dit is een ander soort release dan bij de andere systemen, waarbij de bandjes langs de kin of kaken lossen.

Ga het maar proberen. Succes!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:22

Ik heb zo'n hoofdstel van de site van Joviban, namelijk deze:
http://www.bitloospaardrijden.info/sidepull_arno.jpg

Dat bevalt heel fijn en de overstap van met bit naar dit hoofdstel is niet zo moeilijk.
Met bosritten durf ik het nog niet aan om bitloos te gaan, dan gebruik ik weer het sprengerbit.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:28

Ik weet niet waar je woont en of je stalgenoten heb waar je wat van mag lenen.
Maar het is toch een kwestie van proberen.
De 'kleine' verschillen tussen de bitten kunnen een enorme uitwerking hebben.
Zo loopt die van mij een stuk fijner met een dubbel gebroken bitje met een plat tussenstukje dan een bolle.
Bustrens ook weer minder fijn als een watertrens. Rijdt ook vaker dan 1x met een probeerbitje tenzij het
voor jullie beiden heel duidelijk is dat het niets is. Na een week rijden met een bit kan er nog vanalles
veranderen in aanleuning etc.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 12:37

Barvrouwke schreef:
Ik weet niet waar je woont en of je stalgenoten heb waar je wat van mag lenen.
Maar het is toch een kwestie van proberen.
De 'kleine' verschillen tussen de bitten kunnen een enorme uitwerking hebben.
Zo loopt die van mij een stuk fijner met een dubbel gebroken bitje met een plat tussenstukje dan een bolle.
Bustrens ook weer minder fijn als een watertrens. Rijdt ook vaker dan 1x met een probeerbitje tenzij het
voor jullie beiden heel duidelijk is dat het niets is. Na een week rijden met een bit kan er nog vanalles
veranderen in aanleuning etc.

Ja dat is ook een beetje mijn bedoeling... Echter wil ik een beetje zien waar te beginnen aangezien er wel 100verschillende bitten bestaan en als ik die allemaal een week moet proberen...

Ik zit er nu aan te denken om myler (level 1) en sprenger te proberen en van daaruit weer verder te kijken. (bvb toch watertrens, toch dikker, ander tussenstukje, ander materiaal...)
Het is alleen zo moeilijk om juist die bitten te vinden om te lenen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:42

Bij de ruitersportzaak mocht ik toen een sprengerbit op proef meenemen.
Als het niet beviel en niet beschadigd was, kon ik het weer ruilen.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 12:59

Ik woon zelf in Zuid-Limburg (omgeving Sittard). Ik weet hier in de buurt zo geen zaak waar je ze op proef kunt krijgen. Iemand enig idee?