Ik rijd al een tijdje een BWP-merrie (recreatief) dressuur.
Het is een braaf paard dat op zich goed naar de hulpen luistert echter heb ik het idee dat het bit waarmee we rijden niet 100% bij haar mond past.
Een situatieschets:
We hebben een enkel-gebroken watertrens van koper. Een redelijk dik en daardoor ook niet het lichtste bit. Wanneer ik het bit in doe (en de neusriem e.d. nog niet vast zit) doe ze soms al een aantal keren haar mond helemaal open alsof ze wilt zeggen: "heyla, wat steek je er nu in".
Ik doe dan de neus- en sperriem op een normale 'strakheid' aan.
Met rijden heeft ze op zich een gevoelig mondje. Alleen van zodra je wat meer druk op de teugels zet spert ze haar mond open en trekt haar lip op (het is niet constant). Soms wilt ze in het begin ook nog wel eens echt de teugels uit je handen proberen te trekken daarmee.
Zo is het moeilijk om een constante aanleuning te krijgen. Er zijn momenten dat ze ontspant op het bit maar dus ook momenten van niet. Daarbij heb ik niet het gevoel dat ik streng ben met mijn handen, echter wanneer ik echt contact wil maken met de mond gebeurt dit.
Ook wanneer ze aan de longe met bijzet loopt (wat we gedurende de 'sessie' langzaam opbouw van laag en rond naar iets opgerichter) doet ze dit regelmatig.
Sommigen zeggen dat dit een 'rijtechnisch' probleem is maar toch denk ik dat het bit gewoon niet juist is.
Ik speel daarbij met de volgende gedachten:
- Het bit is enkelgebroken (notenkrakereffect)
- Het bit is te dik (te weinig ruimte in de mond waardoor ze opent)
- Door de watertrens is er te veel beweging in haar mond
Ik ben dus op zoek naar een bit wat WEL comfortabel zou zijn. Ik heb al de zoekfunctie gebruikt maar nog niet veel wijzer uit geworden omdat natuurlijk elk paard verschillend is.
Is er iemand met ervaring met een dergelijk probleem en wat is bij diegene een bit geweest wat wel werkt?
Ik ben nu aan het denken in de richting van dubbelgebroken, smaller en evt D- of bustrens. (bvb KK sprenger dynamics). Echter zijn dit dure bitten en niet zomaar te leen bij de buurman in de juiste maat en het juiste type. Ik wil dus een 'selectie' maken van mogelijke bitten en op de een of andere manier die ergens vandaan toveren om te testen (of evt tweedehands kopen).
Een tijdje terug heb ik een tijdje gereden met een dubbelgebroken bit, echter ook watertrens en dik. Ik merkte niet heel veel verschil hiermee...
Ik hoop dat de ervaringsdeskundigen van bokt mij wijze raad kunnen geven!
Groetjes!
ps: bitloos heb ik ook al aan gedacht maar ik wil eerst zien of het niet gewoon met een ander bit op te lossen is