Semi-kaptoom als bitloos hoofdstel om te rijden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

isoreo

Semi-kaptoom als bitloos hoofdstel om te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 20:12

Heeft er iemand ervaring met deze kaptoom/neusriem: http://kaptoom.nl/producten/semi-kaptoom-zwart/ ??

Ik rij namelijk altijd bitloos. Voorlopig gebruik ik een sidepull om dressuurmatig te rijden maar ben aan he overwegen om op deze een kaptoom over te gaan. Het is de bedoeling om er geen bit bij te hebben.
Wat zijn de voor- en nadelen?
Alvast bedankt.

ZusJacobs

Re: Semi-kaptoom als bitloos hoofdstel om te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:16

Ik vind het zelf erg fijn! Heerlijk duidelijk en kan ik noodgevallen streng inwerken, wel moet je een zachte hand hebben, is namelijk een best scherp/duidelijk hulpmiddel.

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:20

Hey Isoreo,

Als je een kaptoom overweegt koop dan de gewone. Normaal hang je de semi aan je normale hoofdstel door de riempjes door de bakstukken te steken (door de lusjes waar je ook je bit aan hangt). Volg je me nog? :) Hierdoor hangt een semi-kaptoom vaak te laag. Een gewone kaptoom heeft een eigen bakstuk en die kan je dus op de gewenste hoogte afstellen.

Ik rijd zelf ook met enkel de kaptoom buiten en vind hem fijn rijden :) Let wel, dat sommige paarden hem wat scherp vinden (zeker de semi, die is harder dan de gewone). Bij een van mijn bijrijdpaardjes ben ik om die reden ook weer overgestapt op een gewone trens.

Hoop je hiermee geholpen te hebben, heb je nog vragen dan pb je maar :) (Heb trouwens ervaring met allebei, heb hier oko nog een semi aan de kast hangen, die heb ik een tijd gebruikt naast het bit met een stukje schuimrubber tussen de neus en de semi, dat bleef goed zitten en werkte voor mijn toenmalige friesje prima :) Had toen wel een menhoofdstel, zonder bakstukken in, zodat ik de hoogte van de semi kon instellen.)

Groetjes!
Sijs

isoreo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 20:31

Bedankt voor de nuttige reacties.

@Sijs15: ivm hoogte neusriem is het geen probleem, mijn huidige hoofdstel heeft al een ingreep gehad om er een sidepull neusriem in te hangen die nu redelijk hoog ligt.
Maar is die nu echt veel scherper dan de gewoone kaptoom? dat verbaasd me eigenlijk...

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:38

Ja ik heb me dr ook om verbaasd... Heel veel scheelt het natuurlijk niet, het ligt aan de manier waarop het leer zit dichtgestikt. De semi zit aan 2 kanten dichtgestikt in tegenstelling tot de normale kaptoom die maar één stknaad heeft. Hierdoor zit het leer om de semi strakker en daardoor heb ik het idee dat hij wat scherper inwerkt.
Als je hoofdstel al zo'n aanpassing heeft, dan zou ik het wel doen hoor. Zoveel scheelt het namelijk ook niet en wel in de kosten! Alhoewel hij nog wel wat kan kantelen... Hmm... interesant...

isoreo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 21:02

hmmm inderdaad...
Moeilijke beslissing! In ieder geval, hartelijk dank voor je gedetailleerde reactie. Hier zal ik zeker rekening mee houden.
groetjes

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:14

Ik ken iemand die de Semi heeft en daar een onderlegger onder heeft, waarsch. omdat ze hem ook te scherp vond. Geen idee waar je zo iets zou kunnen vinden, waarschijnlijk gewoon bij een webshop of paarden winkel.

Zenarijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:20

Ik heb er wel eens mee gereden. Ging niet heel erg slecht maar met een kaakgekruist hoofdstel kon ik met minder moeite meer voor elkaar krijgen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:32

Zenarijke schreef:
Ik heb er wel eens mee gereden. Ging niet heel erg slecht maar met een kaakgekruist hoofdstel kon ik met minder moeite meer voor elkaar krijgen.

Dan vraag ik me af met wat voor moeite je wat voor elkaar moet krijgen?

felicia95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:25

hallo lieve mensen!

heeft er iemand misschien een semi kaptoom te koop???

groetjes felicia