Graag wijze raad over beenbescherming

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lulychellu

Graag wijze raad over beenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 19:37

Ik wil echt hele goede beenbescherming nemen omdat ik nogal vaker hoor dat de meesten averechts werken dus nu is mijn vraag welke zijn dan wel goed? Ik heb zelf de Norton air pro tec neopreen 3 in 1 in gedachten maar dan denk ik zelf dat het best kan afzakken. Of de new x-country lite spreekt me wel aan en zo ook de x-country airoflow maar deze laatste gaan vast gauw slijten omdat er geen harde binnenkant op zit. Ik hoor zoveel verschillende verhalen vooral dus dat je met veel been/peesbeschermers juist schade aanricht aan de benen en dat bedacht me dat ik dus eens goed moet bedenken welke wel veilig zijn te gebruiken.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:54

Pfff, waar wil je ze voor gebruiken? Ik gebruikte zelf beschermers van het merk N.E.W. (ik weet niet meer waar het voor staat). De beschermers zaten rondom en hadden een verharding op de pees, ik gebruikte ze voor de cross.
Verder gebruikte ik peesbeschermers bij het springen, maar verder deed ik nooit iets om, gewoon omdat het weinig nut schijnt te hebben en de pezen eronder alleen maar warmer worden.

QueenBeeBee

Re: Graag wijze raad over beenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:57

Ik heb ook de beschermers van N.E.W. (New Equine Wear geloof ik)

Ze zijn ideaal, vormen goed naar het been, zijn licht in gewicht en luchtig voor zover dat kan. Ook zijn ze idd rondom wat ik prettig vind. Mijn merrie is gevoelig met haar huid en krijgt hier geen plekken van...

Ik heb ze al jaren en gebruik ze iedere dag, ze zijn niet mooi meer maar nog steeds even functioneel :j

Ik gebruik ze voor mijn dagelijkse training (dressuur vooral)

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:00

Heeft je paard wel beenbescherming nodig ? Of wil je het alleen vanwege de sier ? Ik zou als ik jou was gewoon niks gebruiken

Kirsten_Ches

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:59

Nou ik denk dat het altijd toch wel goed is om beenbescherming te gebruiken eefjahh vooral bij springen en bepaalde dressuuroefeningen. Mij is altijd geleerd om met peeskappen te rijden.

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 08:12

Dus bij de cross zijn ze wel goed? En lange afstandsrijden? En beenbescherming is dus wel beter dan niks gebruiken? Ik wil natuurlijk niet dat als ik beenbescherming gebruik dat hij er dan juist last van krijgt(van zijn benen/pezen) Ze moeten eigenlijk multifunctioneel zijn ;)

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 08:17

Deze zijn ook mooi, die zijn ook extra lucht doorlatend zodat het minder warm wordt
http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... er/119218/

Deze heb ik :j
http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... ow/119225/

Ik gebruik ze dus eigenlijk niet voor de cross... :n

Tja wel of geen beschermers ligt erg aan je paard en aan wat je doet. Mijn paard beweegt zo groot dat ze heel snel aantikt, dus zij mag niet zonder beschermers. Dus denk dat je daar goed naar moet kijken, als het zonder kan is dat natuurlijk ook prima!!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 08:25

Waar je het meest op moet letten is de dikte/hoe warm de kappen worden. 3 in 1/bandages vind ik 9 vd 10x rommel omdat de pezen erg warm worden (zeker als je langer gaat rijden, daarnaast vind ik ze voor springen/cross al helemaal waardeloos ;).
Het beste kun je leren pees+strijk nemen of bv (de eenvoudige) pees+strijk van veredus.
In normale pezen zit neopreen, kan geen kwaad maar als je nog beter wil kun je leer nemen, dit word veel minder snel warm ;).
Daarnaast zijn pezen/strijken alleen functioneel tegen het 'openhalen' dus met springen/landen komt het achterbeen er erg ver onder, dan kan paard zichzelf beschadigen. Er zijn ook paarden die 'strijken' gewoon tijdens het lopen dan is het ook slim om wat om te doen.
Ik rij niet dagelijks met wat om, als ik ga springen/cross altijd, dressuur bijna nooit tenzij ik kalkoenen in heb.
Met buitenrijden doe ik hoogstens springschoenen aan, heel ooit peeskappen als ik galloptraining ga doen of sprongetje mee neem.
Succes iig

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 08:38

rij zelf met beschermers want in de galop kan ze zich nog weel eens aantikken en af en toe is ze ongelofelijk lomp. rij veel buiten dus takken liggen ook nog wel eens op de paden.

EJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:05

En je hebt ook nog goede luchtdoorlatende van Trizone, die heb ik en ben erg tevreden. :)
Voldoende bescherming en ze zijn ook nog mooi. En je kunt ook gewoon leren nemen, die beschermen ook goed en ventileren ook.

De reden doet er toch niet toe waarom ze, ze wil gebruiken? Waarschijnlijk heeft haar paard ze wel nodig. Anders vraag ze het niet. ;)
En de New en Dalmars zijn volgens mij meer voor cross, ik weet of je ze daarvoor wil gebruiken?

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 13:51

Josieee schreef:
En je hebt ook nog goede luchtdoorlatende van Trizone, die heb ik en ben erg tevreden. :)
Voldoende bescherming en ze zijn ook nog mooi. En je kunt ook gewoon leren nemen, die beschermen ook goed en ventileren ook.

De reden doet er toch niet toe waarom ze, ze wil gebruiken? Waarschijnlijk heeft haar paard ze wel nodig. Anders vraag ze het niet. ;)
En de New en Dalmars zijn volgens mij meer voor cross, ik weet of je ze daarvoor wil gebruiken?

Zakken die all sports boots van tri zone niet af? Blijven ze goed op de plaats?

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 14:59

o ja en komt er niet teveel zand in die beschermers?Omdat ze gaatjes hebben.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:06

Heeft je paard beschermers nodig? Loopt ie erg groot of een beetje vreemd of vooraan in een vierspan? Dan zou je beschermers kunnen gebruiken.
En wat doe je met 'm? Met springen en cross is er meer risico en zou je voor beschermers kunnen kiezen.
Gebruik zo weinig mogelijk! Te warme pezen is echt niet goed. Gebruik bescherming alleen als het nodig is, en andere keren niet. Voorbeeld: ik gebruik normaal alleen strijklappen, omdat mijn paardje een nauwe beenstand heeft en vaak aantikt en daar echt wondjes van krijgt. En met cross en serieus springen ook nog peesbeschermers aan de voorbenen. Met simpele ritjes doe ik helemaal niets om.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:06

Josieee schreef:

ZE doen het ook prima tijdens het dressuur hoor... die beschermer weet niet of je nu dressuur of cross rijdt :+ :')
Gaat er denk ik meer om of het een fijne pasvorm heeft en prettig in gebruik zijn. Die NEW beschermers zuigen zich bijv niet vol met water, dat vind ik ideaal. Ze blijven licht in gewicht en vormen zich naar het been waardoor ze niet zakken :n :D

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 11:45

Welke tak van sport beoefen je TS?

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 20:05

Ik? Ik doe eigenlijk maar weinig dressuur en meer lange afstanden rijden/springen en cross vind ik leuk ik heb nu een jong paard en ik wil gewoon goede been/beschermers voor hem ;)

EJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:43

Bij mij zakken ze niet af. De benen zitten er goed in. En tijdens de dressuur komt er nauwlijks zand in. En ik begrijp dat je goede beenbeschermers wilt hebben. Alleen heb ook verschillende van Trizone, de wat duurder, die zijn 70,- geloof ik, die hebben een wat hardere buiten kant, misschien moet je nemen?

En ZE zijn gemaakt voor de cross, QueenBeebee. Op vele website's staan ze niet bij; ''dagelijkse training'' en daar staan ze niks voor niks bij. Dus ik snap je niet helemaal, want je opmerking slaat nergens op. :')