veel druk op kopstuk en bit ligt raar in mond

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbelkont

veel druk op kopstuk en bit ligt raar in mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 20:54

heb een nieuwe marylot hoofdstel en heb eerst een 12,5 dubbelgebroken watertrensje gekocht 14 mm
bit leek te klein maar erg veel panning op bakstukken en achter de oren(frontriem heb ik nog ruimte over )
als ik heb dan 1 gaatje losser deed zat het bit weer te laag.
dus dacht maatje groter 13,5 maar geeft het zelfde probleem en deze ligt in de middel bij tussenstukje binnen in mond beetje in een hoek zeg maar

wat kan dit wezen????

aan vorm van watertrens en een andere vorm proberen zo ja welke
kopstuk te nauw.

snap er niks van want krijg ook geen rimpels in mondhoek.zou je denkenhij zit niet te strak maar bakstukken en achteroren zit wel spanning(krijg hem met spanning over de oren heen en paard doet veel mond open.

wie oho wie kent dit probleem?

Safiera

Re: veel druk op kopstuk en bit ligt raar in mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:52

Heb je een paar foto's? Dat zou erg helpen, want nu kan ik me moeilijk een beeld vormen.

Ik weet wel dat Sprenger bitten maakt die anatomisch beter kloppen dan de goedkopere dubbelgebroken trensjes. Bij een simpele bustrens kan het wel eens zijn dat het bit door de 'bussen' raar ligt, maar dat kan het ook niet zijn bij jou...
De tussenstukjes van Sprenger zijn namelijk al een kwartslag gedraaid :j

Kopstukken kunnen moeilijk te nauw zijn. Ze vormen immers naar het hoofd.
Wat ik vaker doe als het bit net te hoog of te laag hangt, is aan één kant een gaatje lager. Als je je hoofdstel dan zo rechttrekt, dat het bit aan twee kanten gelijk hangt, past het vaak stukken beter. En aan je hoofdstel ziet niemand het, het valt echt niet op ;)

Ik ken het hoofdstel verder niet, allicht is er iets met het model en hebben meer mensen hier last van.

Ben erg benieuwd hoe dit nu zit... snap het ook niet eerlijk gezegd.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 16:03

foto zijn inderdaad makkelijk
maar lukt op dit moment niet
het bit moet niet lager eerder hoger maar kan niet
ga vanavond ander hoofdstel passen of hij het dan nog doet

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:42

Ik heb exact het zelfde met mijn paard.
Achter haar oren en er tegen zit het strak, haar manen krijg ik ook maar met moeite goed. Ze wil ook niet echt ontspannen in de nek en kouwt erg op het bit.
Het bit zit helemaal niet strak en de neusriem zit ook goed. Ook de frontriem zit niet strak tegen haar voor hoofd maar toch zit het strak achter tegen haar oren.

Ik wil gaan kijken of een kopstuk met een uitsparing misschien verbetering geeft, maar ik weet het zo ook nog niet.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 20:47

het bit staat bij wel op spanning

zijn er achter gekomen dat mijn pony een erg lage mondspleet heeft en rij haar nu eerst bitloos zien hoe ze het er op doet.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:51

Dat is misschien bij de mijne ook nog een keer het proberen waard. Ze heeft een klein en smal bekkie.
Ik ga nog maar eens flink wat berschillende dingen uitproberen.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 21:13

als het bitloos niet wil wil ik een ongebroken bustrens proberen van 11 mm die zijn gebogen en gschikt voor kleine en lage gehemeltes
en als dat niet wil een myler
heb jij toevallig deze bitten geprobeert?

rij haar nu met een s hackamore van marylot