Inrijden. Korte rug, wat is wijsheid qua zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne_18

Inrijden. Korte rug, wat is wijsheid qua zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 11:08

Mijn paardje wordt 1 juli 3 jaar. Nu is hij nog erg pup, dus voorlopig mag hij nog even van de vrijheid blijheid genieten. De planning is om eind oktober een beginnetje te maken met inrijden. Als er een links, rechts, gas en rem opzit mag hij er van de winter nog eens lekker over na gaan denken. Volgend voorjaar wil ik hem door gaan rijden. Ik zit alleen nog zo te dubben wat ik nou qua zadel moet. Zijn rug is erg kort (1/2 arabier, 1/4 engels volbloed, 1/4 KWPN en meet nu ongeveer 1,60m) en moet daar dan ook zeker rekening mee houden. Ikzelf heb een vrij lang bovenbeen en zit het lekkerst in een zadel met weinig tot geen kniewrong of alleen een bovenbeenwrong. Verder moet het zadel een smalle twist hebben, een 17'inch zitting en een vrij vlakke tot half diepe zit. Daarnaast zou het fijn zijn als er een boom in het zadel zit die verwisseld kan worden of door de zadelmaker aangepast kan worden zodat ik in ieder geval een jaartje met het zadel vooruit kan.

Nu zat ik zelf aan een wintec te denken, maar heb geen idee of die geschikt zijn voor een paardje met een korte rug. Verder heb ik m'n oog op een Rossner Utah laten vallen, deze lijkt ook wel in ons plaatje te passen qua pasvorm voor ons beiden.

Wat voor merken zouden jullie me verder aan kunnen raden die mogelijk in ons plaatje kunnen passen? (Het budget is +/- 1000,- euro. Gekker wil ik het niet maken voor een eerste zadel waar hij zeer waarschijnlijk binnen 1 tot 1,5 jaar uitgegroeit is)

Voordat mensen een WoW-zadel aandragen; Die gaat er komen zodra meneer goed onder het zadel is en de spaarpot weer op pijl. Ik wil niet direct een wow kopen omdat het zadel dan alleen op m'n paardje aangepast kan worden en niet aan mij, omdat ik er simpelweg nog niet op kan i.v.m. een paard dat nog niet ruitermak is.

Voordat mensen een boomloos zadel aandragen; Boomloos zadel gaat er niet komen omdat ik de drukverdeling waardeloos vind en het daarnaast als een krant vind zitten, dan zit ik liever zonder zadel.

Anoniem

Re: Inrijden. Korte rug, wat is wijsheid qua zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:09

Rossner is erg geschikt voor korte ruggen, heb zelf op mn bijrijdhaf een rossner die kon ook niet groter dan 17 inch hebben en rossner was daar erg geschikt voor.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:11

Wintec is vrij lang. Probeer thorowgood eens T4/T6 volgens mij. Kent & Masters is de leerversie ervan, maar daar schijnt een aardige prijsstijging van te komen ivm veranderingen model. Of een 2e hands massimo, ook tot 2 boommaten aan te passen en geschikt voor korte ruggen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:14

Massimo is erg geschikt voor korte ruggen en zeker 2dehands binnen jouw budget te verkrijgen en nog 2 boommaten aan te passen, zodat je er wel langer dan een jaar/1,5 mee kan doen.
Ik heb mijn zadel laten aanmeten door Green Distance, maar Country Mill heeft ze ook.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:16

De massimo is een hele fijne optie! Een zadel waar je lang mee door kan en voor vele doeleinden geschikt is.

knollentuin

kijk ook eens naar massimo, hiervan kan ook de boom aangepast worden wat je ws wel nodig krijgt met n puppie.zal dan wel tweedehands zoeken worden.. de vorm van wintec kussens vind ik persoonlijk niet heel geschikt voor een korte rug. kijk vooral naar zadels met kussens met een rondere achterkant dus niet recht of keilvormig

tellom

Waar je goed op moet letten bij een zadel dat je niet over de laatste rib komt.
Dus bijv een zadel met kortere kussens kunnen heel goed voldoen,
Wij hebben dat ook aan de hand gehad en hadden een 18" Kn zadel maar die bleek dus over zijn laatste rib te liggen :o
Met bijv een Wow zadel kan je als je zelf ietsie zwaarder zou zijn 17" kussens kopen onder een 18" zitting.
Maar heel lastig om überhaupt een goed zadel te kopen, veel succes :j

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:18

Ik heb een euroriding 17" op mijn pony.
Mooi goedkoop zadel waar je veel aan kunt veranderen. Weinig wrong maar wel genoeg steun.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:19

Dat heeft Massimo inderdaad ook. De mogelijkheid om 17 inch kussens onder een 18 inch zitten te laten zetten.
En daarnaast hebben ze een breed tussenkanaal en een fijne vorm kussens, waardoor ze erg geschikt zijn voor rondergeribte paarden, zoals o.a. arabieren en koudbloeden.

Angelsss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 15:36

is boomloos niks voor je?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 15:43

Angelsss schreef:
is boomloos niks voor je?

Misschien moet je eerst de openingspost even lezen ;)

Ts, ik denk dat je toch echt moet gaan passen. Kijk naar wat je zelf nodig hebt, en ga vanuit dat punt zoeken. Geen concessies doen aan je eigen wensen als het niet echt persé nodig is, prettig zitten is erg belangrijk!
Eerlijk gezegd verwacht ik weinig problemen op een paard van 1,60, zeker als jij gewoon in een 17 of 17,5 inch zadel past. Zoek wel naar een zadel met normale kussens, niet van die uitstekende (keilkussens heet dat dacht ik) en dan zou ik niet al teveel problemen verwachten.

Wij kunnen je allerlei merken aanraden, maar jij moet erin zitten...

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 16:31

Allemaal bedankt zo ver voor de snelle reactie's en het mee denken. Wintec gaat 'm dan in ieder geval niet worden. Massimo

Ik weet dat het een kwestie van passen gaat worden straks, maar het is wel handig als je een beetje weet wat er te koop is en welke mogelijkheden er zijn, vandaar dit topic ;) . Gelukkig ben ik "gezegend" met een prachtig platte kont :') , dus heb ik ook echt een 17'inch zadel nodig.

Even ter illustratie:

Dit is het paardje waar het zadel op moet gaan passen over een paar maanden.
Afbeelding

Afbeelding

Let niet op mij :+ .
Afbeelding

Zoals je ziet is er echt niet heel veel ruimte voor een zadel.

Ow, zadels aanbieden via pb hoeft niet. Bedankt voor het meedenken, maar ik wil pas een zadel aanschaffen als m'n paardje er aan toe is om beleerd te worden. Hij groeit echt mega hardt de breedte in nu en ben bang dat wat ik nu koop over 5 maanden niet meer past als ik wil gaan beginnen. Daarnaast is de verleiding me te groot om eerder op te stappen als er een goed zadel klaar ligt :o .

jill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 18:11

Ik heb het nieuwe model Wintec en een Thorowgood T4 cob, beide zadels zijn even lang. (52 cm)
Ze liggen hier op arabieren met een korte rug en dat gaat prima.
De thorowgood heeft een wat vlakkere boom dus past beter op paarden met een rechte rug.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 18:14

Rossner :). Is goed voor kort ruggen en boom is ook aanpasbaar. Je kan eventueel ook voor Zaldi kijken.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:51

Idd rossner :)

Gravity

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:04

ik heb een jc Diamond zadel voor mijn paard met korte rug. is slechts ongv 45cm lang en kon gewoon een 17,5 inch zadel nemen.

jessetjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:07

Boomloos? :)

jessetjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:08

Gaaf paardje trouwens! :9

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:11

Ik heb een Massimo zadel liggen mocht je interesse hebben.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:19

Ik heb een nieuwe Wintec 17 inch en die ligt hier ook op een paard met korte rug en ligt netjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:23

Een Wintec is niet geschikt voor een korte rug. De uitstekende kussens drukken op lendenen en dat gaat op den duur (nier)problemen geven.

Mijn beide paarden hebben een erg korte rug. Mijn oudste heeft een Barnsby (Engels dressuurzadel) en mijn jongste heeft een Trekker (semi-boomloos).

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 12:39

Je zou inderdaad kunnen kijken naar een thorowgood cob of cob plus en een massimo zou ook fijn kunnen zijn. Alleen kan je de laatste niet blijven aanpassen volgens mij.

Je zou ook kunnen kijken naar een strartrekk dressuur. Dat is een semi-boomloos zadel. Dus niet echt boomloos. Ik heb er zelf ook 1 voor mijn paardje met korte rug. 17,5 inch is ongeveer 45 cm en 18,5 inch is ongeveer 47 cm. Het zadel heeft een soort van leren boom met een verwisselbaarkopijzer systeem. Je kan het kopijzer in 5 verschillende maten krijgen. Het zadel heeft gewoon wolgevulde kussens die je ook nog kan laten aanpassen door je zadelmaker.
Foto's van het zadel: http://www.mijnalbum.nl/Album=UDIWL3VK
Een site met informatie: http://www.das-sattelhaus.de/St-Dressur.html en http://www.das-sattelhaus.de/

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 12:41

Thorowgood en Wintec zijn erg lang. Beide hebben ze lange uitstekende kussens. Dat gaat m niet worden dus...
Misschien kijken naar een stubben of een kieffer?

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 12:44

Ik heb ook zo'n 'geval' ;) Deels arabisch (56%), deels engels volbloed en deels pony.
Ik heb er veel verschillende zadels op gehad. Vooral die met de uitstekende kussens (zoals bij veel standaard dressuurzadels) gaven problemen. Ik heb er nu een County Competitor dressuurzadel op, daar ben ik erg blij mee! Deze heeft geen uitstekende kussens. Ik weet alleen niet in hoeverre die aan te passen zijn. Mijn paard was toen al helemaal volgroeid.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 17:18

Hier ook dat probleem gehad. Massimo was zelfs te lang en de spaanse zadeltjes die er speciaal voor gemaakt zijn waren ook te lang. Ik heb uiteindelijk een crown zadel op maat laten maken.
Erg fijn zadel en de prijs viel me nog mee en is nu na ongeveer 2 jaar nog erg mooi weinig gebruikssporen.