Touwhalster gaat scheef zitten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Touwhalster gaat scheef zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 18:36

Vandaag met longeren merkte ik dat het touwhalster scheef gaat zitten.
Het begint goed, maar na een tijdje hangt 1 kant bijna in z'n oog .. Dit viel mij vooral op bij zijn moeilijke kant, waarschijnlijk heeft dat wel met elkaar te maken. Ik trek niet, hij trekt :+ Maarja, het zou toch niet mogen ... Volgens mij heb ik dit met mijn regenboogtouwhalster niet, want vandaag met het gele viel het me echt op, maar ga het volgende keer nog eens extra in de gaten houden.

Iemand tips?
Kan ik misschien de longeerlijn op een andere manier vastmaken?
Of kan ik het beter alleen maar met dubbele lijnen gebruiken? (ik heb aan de 2 zijknopen een ringetje hangen, is met voorbedachte rade om makkelijk met dubbele longe of lange teugel te kunnen werken ;) ).

Even 2 foto's die ik vandaag snel heb gemaakt .. Ik zie dat het rechtsom trouwens ook is, maar niet zo fel. Maar helemaal 100% zit het toch niet ... (mijn piste loopt trouwens niet bergaf :P ).

Afbeelding

Afbeelding

Help? :+

duncie

Re: Touwhalster gaat scheef zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 18:46

Heb je het halster al vaak gebruikt?
Zo niet, dan kan het zijn dat het nog wat soepeler moet worden.
Anders zit het bakstuk waarschijnlijk te hoog geknoopt. Anders eens kijken of er verschil zit in waar je halster precies zit met het regenboog halster? Dan kun je zien waar het vandaan komt ;)

Die twee ringen aan de zijknopen zijn waarschijnlijk om het halster als sidepull te gebruiken met rijden..
Iets wat ik enigszins raar vind, omdat een sidepull veel meer om de neus heen zit. Het touwhalster zit daar juist veel wijder.. Bij sidepull gebruik zal het halster hoogst waarschijnlijk flink gaan schuiven...

Succes nog!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 18:49

Niet zo heel vaak neen. Had het gekocht om als werkhalster te gebruiken, maar toen zag ik een week of 2 daarna dat regenbooghalster en .. :o :+ Maar vandaag heb ik het weer eens uit de kast getrokken :Y)

Ik moet wel zeggen dat ik het express wat hoger gedaan heb dan ik normaal doe :j
Omdat ik eens ergens een topic ben tegengekomen dat het halster te laag zat (niet mijn halster, maar van iemand anders) en toen dacht ik: misschien die van mij ook maar eens hoger doen .. Misschien zit het iets te hoog :+

Ik heb "vroeger" ook een touwhalster gehad met ringen, dit was wel 1 van 10mm (vraag me niet hoe of waarom, heb het van de vorige eigenaar gekregen, geen idee waar het vandaan komt :+ ) en dat werkte echt super, ook met rijden enzo :j Vandaar dat ik bij dit nieuwe gevraagd heb of het ook mogelijk was met die ringen .. dus ik hoop niet dat het dan helemaal gaat schuiven :=

duncie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 18:56

Ik hoop het niet voor je maar een touwhalster is er niet voor gemaakt om met ringen te rijden zeg maar :+
Een sidepull zit niet voor niks anders in elkaar :Y)

Een touwhalster zit over het algemeen goed als hij 2 vingers onder het jukbeen zit.
Hij zit echter precies goed net boven het punt waar het neusbot zich tweeën splitst, maar dat vind ik altijd erg moeilijk te voelen.
Volgens mij zit een sidepull ook lager, maar dat weet ik echt niet zeker!

Waarschijnlijk wordt hij nog wel wat soepeler. Het touw moet vaak wat 'ingewerkt' worden zeg maar. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 19:16

Hmmja, dat dacht ik ook, van die 2 vingers :j Maar kreeg dus door een ander topic het idee dat hij toch hoger moest, dat het achterste stuk achter de kaak moest (weet niet of je begrijpt wat ik bedoel) en als je dat wil moet hij hoger ... Dit plaatje was het volgens mij: http://www.freewebs.com/lodgeropes/Halt ... %20A-F.jpg

Maar als ik dus dat achterste stuk ("D" op die foto) daar wil hebben zit mijn halster zoals nu, wat naar mijn idee te hoog is .. Halster verkeerd gemaakt? :\

Maar ik ga morgen beiden eens proberen, even omdoen en stukje longeren en proberen een foto te nemen .. misschien dat we dan verschil kunnen zien ;)

Ik heb trouwens ook een "gewoon" hoofdstel (sidepull, rambo micklem) maar omdat ik dus altijd met dat ander touwhalster had gereden en nooit problemen heb ondervonden, en ik dit touwhalster wilde gebruiken voor dubbele longe & lange teugelen heb ik dat gevraagd of het ging. Echt rijden zal ik er waarschijnlijk niet mee doen .. Maar we zullen het gewoon maar proberen zeker? Hopelijk werkt het .. En anders moet het maar met het hoofdstel ;)

In ieder geval ga ik morgen eens de beide halsters proberen ;)

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 21:12

Je hebt ook nog speciale trainings/rijhalsters, ik weet niet óf het halster dat je gebruikt geschikt is om te longeren?
Morgen eerst maar even afwachten bijgrijp ik, succes!

duncie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 06:09

Ik snap wel wat je bedoeld ja, maar als je D achter de kaak doet en je geeft dan wat druk dan zit je toch die kaak naar voren te trekken?
Zo ziet het eruit op dat plaatje..
Ik laat ze altijd over de wang lopen, lijkt mij prettiger..
Moet ook zeggen dat ik het nog nooit gehoord heb, om D achter de kaak te houden (ook nooit gezien eigenlijk). Dus dat zou ik niet weten ;)

Probeer anders eens te logeren als hij 2 vingers onder het jukbeen zit, dus niet zo hoog ;)
Dan heb ik er geen problemen mee namelijk ;)
Succes vandaag!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 06:25

Ik denk ook dat hij te hoog zit, hij moet zoals duncie zegt 2 vingers onder het jukbeen zitten. Vind hem ook wat krap ogen achter de kaak. heb even bij mezelf gecheckt, maar verkies idd ook over de kaak en niet erachter. :j

Overigens, een touwhalster met ringetjes op de neusriem kan prima als soort van side-pull functioneren, heb het al vaker gezien. Op zich niets mis mee i.m.o. als het voor jou en je paard werkt. Klopt dat die over het algemeen lager zitten, maar ik dacht dat dat deels ook iets met breedte van de neusriem en inwerking te maken had.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 06:52

Dat komt omdat de knopen van het neusstuk al relatief dicht op elkaar zitten.
Dan gaat het ook al veel sneller schuiven bij longeer- of cirkelwerk als er maar iets druk op het touwhalster komt.
Ik zou dus een ander halster pakken, waarbij het neusdeel iets langer is dan bij deze :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 08:09

Bedankt allemaal :)
Ik ga zo voeren en dan ga ik beiden even proberen (pony zal wel denken: jippie, gaan we weer :Y) Maar nu moet het even, voor in de toekomst :P). Ik was ook aan het denken dat het misschien met de dikte van het halster te maken heeft .. Het gele halster is de standaardmaat, dus 6 mm, maar dat halster van vroeger is 10 mm en daar liep hij heel fijn op. Dat regenbooghalster is 8 mm (met gevlochten neusriem), misschien dat het daardoor ook wat beter zit en hij daar fijner op reageert (waardoor hij minder moeilijk doet qua trekken enzo). Zou misschien kunnen? Zal het vanmiddag weten te zeggen :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 16:07

Even nog een reactie, het ligt dus aan het halster. Heb wel foto's maar die voegen niet zoveel toe denk ik.
Ik heb nu met beide halsters gewerkt, allebei 2 vingers eronder (ongeveer dan :+ ) en allebei met hetzelfde longeertouw (zodat het ook niet aan het gewicht ofzo zou liggen). En het regenbooghalster blijft goed zitten (verschuift wel iets maar blijft nog voldoende ver van z'n oog af) terwijl het gele halster al bijna in z'n oog zit als hij nog maar gewoon met je meeloopt := Tijdens het longeren wordt het dan helemaal erg ... Stom :(

(en na het longeren heeft hij de regenboogleadrope van mijn regenbooghalster kapot gemaakt :( ;( Ook een prachtige timing :+ ).