Namaak Sprenger correctiebit van EJ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Namaak Sprenger correctiebit van EJ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 21:50

Ik was/ben op zoek naar een goed bit voor de pony van m'n zusje. Ik kwam uit op de bitten van Sprenger, en zeker het correctiebit lijkt me het proberen waard. Nu zag ik dat ze een namaak variant bij Epplejeck hebben.

Iemand daar ervaring mee? Hoe ziet hij in het echt uit, verschilt hij erg van het origineel?

dit is 'm:
Afbeelding

en de Sprenger:
Afbeelding

Hier nog de link naar de site: http://www.ej.nl/productdetails.aspx?id ... no=2610005

Wie kan meer vertellen?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 21:54

Ik heb em toevallig vorige week binnen gehad..
Of hij erg veel scheelt van de echte weet ik niet, ik weet wel dat mijn paard er heel fijn op loopt :D

Ik vond het prijsverschil wel de moeite waard om het te proberen.. ;)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 22:02

Dat is wel positief :j

Ik vind het prijsverschil ook enorm, maar dat maakt me dus gelijk ook aan het twijfelen of deze wel goed is. Mooi afgewerkt ed? Ik zou ook eens de exacte samenstelling moeten zoeken. Is deze niet veel zachter waardoor hij sneller slijt of zo?

Ook de maat vind ik dan weer lastig. Het zou voor een pony zijn die een normaal dubbelgebroken bitje van (nagemeten) 12,5 cm heeft. Maar dat bit buigt dus in de mond, en als ze 'm in heeft is hij dus korter zeg maar... Welke maat heb jij en hoe valt die?

edit: eigenlijk mogen ze van mij wel meer Sprenger gaan kopiëren :o :=
Een namaak dynamic zou ik direct kopen, maar ultra misschien ook... Al zal Sprenger er minder blij mee zijn natuurlijk. Maar hun anatomische/ergonomische vorm vind ik zo goed, dat mag een stuk betaalbaarder worden!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 22:28

Geen idee of de samenstelling hetzelfde is.
Mijn paard wordt met dit bit gestimuleerd te knabbelen, en hierdoor zitten er wel wat minikrasjes op..
..maar dat mag eigenlijk geen naam hebben.. :o
Mocht deze te beschadigd raken, kan ik altijd nog een nieuwe halen óf alsnog een 'echte' :D

Mijn paard heeft normaal 11,5 en ook dit bit heb ik 11,5.. ;)

Anoniem

Re: Namaak Sprenger correctiebit van EJ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 22:29

Wow, ben ik blij dat ik dit tegen kom!! Die ga ik binnenkort eens bestellen haha :D

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 06:39

De samenstelling is niet hetzelfde, anders was de prijs dat ook wel. Waarschijnlijk heeft EJ net als HH een andere koperlegering in het bit zitten of misschien zelfs geen en heeft het bit alleen een kleurtje.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 06:53

Maar feit is wel dat mijn paard nu mooi ontspant in mond en kaak, en een mooi schuimrandje krijgt ;)

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 18:42

Mijn zusje heeft dit bit ook! De kwaliteit is prima hoor, maar de samenstelling zal inderdaad wel anders zijn.
Ze heeft ook gewoon dezelfde maat als haar normale (enkelgebroken) bit.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 18:54

Het grootste verschil dat ik tot nu toe gevonden heb is de dikte, die is dus 16 mm ipv de 18 van Sprenger, en de maatvoering. Die dikte zou dan wel weer voor dit bit pleiten in mijn geval.

Maat ben ik nog niet uit, want mijn ervaring is dat paarden bij watertrensen (bijna) een maat groter nodig hebben dan bij bustrensen. Aan de andere kant hoeft dit bit niet meer te buigen, dus zal de maat echt van links strak naar rechts zijn...

Er staat wel degelijk bij dat er koper in zit, dus het zal niet alleen een kleurlaagje zijn. Ze noemen het argentaan, even zoeken wat daar precies de defenitie van is :j

De bokt wiki geeft al antwoord :D :

Citaat:
Argentaan of Alpaca is een veelgebruikte zilverkleurige metaallegering, ook bekend als Hotelzilver of Berlijns Zilver en bestaat uit koper (47-64%), nikkel (12-25%) en zink (rest). Argentaan bevat verhoudingsgewijs een groot aandeel Nikkel, wat een allergische reactie kan geven.

Citaat:
Aurigan is een door de firma Sprenger gepatenteerde legering. Het bevat ca 85 % nikkelvrij gemaakt puur koper.
Normaliter vindt men koper altijd in verbinding met nikkel omdat er een speciale reinigingsmethode voor nodig is om het nikkel van het koper te scheiden. Het grote aandeel koper moet ervoor zorgen dat het paard uitgenodigd wordt om op het bit te kauwen. Door het oxidatieproces van koper ontstaat een zoete smaak (Sweet Iron) waardoor de paarden het bit gemakkelijker aannemen en afkauwen. Maar toch is een hoog aandeel koper geen garantie voor de gewenste oxidatie. Koper oxideert duidelijk minder wanneer nikkel in verbinding komt met aluminium. Koper is een zeer week metaal, waardoor ook bij normaal gebruik de slijtage zeer hoog zou zijn, daarom word bij de legering Silicium toegevoegd die een vrij hoge hardheid heeft .

Betekent dus dat paarden allergisch kúnnen zijn voor het bit van EJ, door het nikkel. Verklaart natuurlijk een hoop van de prijs, Aurigan maken zal duurder zijn, maar belangrijker, er is patent op!

strawberry01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 09:23

Aurigan bitten zijn wel echt top! Ze gaan tot de oneindigheid mee en bijna alle paarden lopen er super fijn op.
Bovendien zijn ze fijn gevormd voor de paardenmond. In bijv. HH bitten zit een draad en die bitten zijn hol van binnen. Dit kan in noodsituaties heel gevaarlijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:23

Wil ik 'm bestellen, is ie uitverkocht.. femmefatale, ben jij er nog steeds tevreden mee? :)

ViennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:55

Ik heb er laatst ook eentje gekocht bij EJ.
Ben er zeer tevreden over mijn merrie loopt er super op.
Rij er nu een maand of twee mee,
wissel het wel af met een dubbel gebroken bustrens.

ViennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:57

O ja het enigste nadeel van dit bit is dat je er geen wedstrijden mee mag rijden

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:00

Wat is precies de werking van dit bit? Waarom werkt het zo goed??
Komt dit door de vorm?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:02

ViennaK schreef:
O ja het enigste nadeel van dit bit is dat je er geen wedstrijden mee mag rijden

Sinds wanneer mag dat niet meer?
In 2010 was het nog toegestaan.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:38

Heb hier eigenlijk ook wel interesse in dus ik lees even mee!

Hoe zijn bij jullie de paarden veranderd que rijden sinds ze op dit bitje lopen?

lvdbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:34

ViennaK schreef:

Op de KNHS site staat dat je met dit bit wel wedstrijden mag rijden hoor! Een vriendin van mij start ook met dit bit.

ViennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 19:13

Je mag alleen met het bit rijden die een lichte buiging heeft voor bij de ringen.
Weet ff niet hoe ik het uit moet leggen.
Maar ik ga het nog een keer na kijken.
De jurys bij ons die zeiden dat....

ViennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 19:18

Jullie hebben helemaal gelijk dat het wel mag.
Heb het net nog nagekeken.
Gelukkig maar want ik was in de veronderstelling dat het niet mocht en illegaal aan het rijden was.
Mijn paard loopt met veel meer oprichting,
voorheen liep ze maar al te graag veel te diep en ik had 600 kg in de hand hangen bij wijze van dan he.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:14

Ben ook aan het denken dit bit aan te schaffen.
Heb hetzelfde probleem als viennaK. Plus dat ze als ze het moelijk heeft het bit vastneemt.
Dus ik lees mee om ervaringen van andere gebruikers te weten