Het walhalla der gel pads?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

whisperramse

Het walhalla der gel pads?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 16:17

Nu ik de training met mijn oude ruin terug heb opgenomen, merk ik dat mijn zadel (een dressuur Passier) toch nog wat durft te schuiven vanwege zijn verminderde spieren.
Zadel schuift wat naar achteren (door zijn hoge schoft) en dekje duwt dan te veel op zijn schoft. Zadel is recentelijk (6 mnd geleden) nagecheckt geweest door zadelpasser en alles was OK bevonden.
M'n paard heeft natuurlijk wel wat spieren verloren in die periode, en om daar nu direct een nieuw zadel voor te moeten aanschaffen.

Ik twijfelde tussen deze twee pads ;
Active soft gel pad
http://www.huppa.nl/onderleggers/3461-a ... -full.html
En de HH TPR
http://www.agradi.nl/harry%27s-horse/me ... 822/35_144

Wat zijn de verschillen, is de eerste pad al "voorgevormd" aan de rug of ook zo'n soepel rubber? Vanwaar het prijsverschil? Wat zijn de ervaringen van jullie bokkers? Zijn er andere alternatieven die nog beter zijn?
Hiervoor reed ik met een bontje (onder de zadeldoek) tegen wondjes (zeer teer huidje, ook zeer specifiek van welke dekjes ik koop, anky's en andere pads zijn uit den boze, de eurostar en BR events daarentegen gaan super.) en het duwen van het zadeldekje op de schoft, maar ikzelf ben daar niet zo'n fan van, vind het meer mode dan praktisch.

Hoop dat jullie mij kunnen helpen

whisperramse

Re: Het walhalla der gel pads?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 20:01

Echt niemand? :')

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:42

gelpads zijn maar voor 1 ding goed: de vuilnisbak opvullen

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 20:44

Caira schreef:

Kan je dit dan ook even onderbouwen en een alternatief geven? Kan ik ook een mening over opmaken dan! :Y) ;)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:47

zoek eens met de zoekfunctie er is al zoveel over geschreven, de drukverdeling is slecht en je paard heeft er niets aan. Een bontje is dan nog veel beter.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:49

Caira schreef:

naja zeg, daar ben ik het echt totaal niet meer eens. Die 'ouderwetse' loodzware dingen, ja die kunnen de container in. Maar deze flubbers zijn erg fijn in gebruik. Ik rijdt er al jaren mee (gewoon op het paard, gebruik geen dekjes). Ze zijn lekker elastisch, licht in gewicht en drukken niet op de schoft omdat ze gewoon uitrekken als het ware. T'is echt een 'flubber' :P
Die eerste is ook soepel! Je kan ze echt een eind uit elkaar trekken. Niet te vergelijken met een zo'n dikke zware gelpad.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:50

Een gelpad gebruik je voor de drukverdeling en niet om schuiven tegen te gaan lijkt me.

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:53

ik denk dat als tijdelijke oplossing een gelpad een goede oplossing is! echter; als dit na het 'trainen/heropbouwen spieren' nog niet lekker past dan zou ik echt nogmaals een zadelmaker langs laten komen...

over de gelpads: mijn ervaring met de eerste pad is dat deze erg stug zijn (ik heb ervaring met een ANDER merk) de tweede zou ook niet mijn voorkeur hebben puur omdat ze mij te 'onnatuurlijk' lijken...

wellicht is een bontje van mattes (waar shims in kunnen, een correctiepad) een idee... met deze shims kun je de dikte aanpassen en dan krijg je dus het resultaat dat je deze non-stop aan kan blijven passen aan de vorm die je nodig hebt... zo kun je dus bij voldoende spieropbouw wat eruit halen zodat je steeds een goed passend zadel hebt! wat hiervan wel het nadeel tov alle andere 'pads', ze zijn een stuk prijziger... er is een bokker die deze voor een tamelijk voordelige prijs kan leveren, de naam ben ik alleen even kwijt!! maar zoek even op mattes en dan kom je het vast wel een keer tegen :-)

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:53

Colway schreef:
Een gelpad gebruik je voor de drukverdeling en niet om schuiven tegen te gaan lijkt me.

dit denk ik ook wel maar als je de kamer iets kunt versmallen (waar deze nu door spierverlies te breed is) dan kan het er wel voor zorgen dat deze (tijdelijk) past...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:54

Als je zadel schuift ligt het gewoon niet goed..
Misschien toch nog is je zadelpasser laten kijken (na het rijden)?
Mogelijk is het op te vullen tot het wel past?

Misschien een borsttuig? (hoewel ik daar 0 ervaring mee heb hoor, ben meer voor het zadel goed passend te laten zijn).

Bontjes zouden de druk beter verdelen dan gelpads, maar het blijven oplossingen voor een niet passend zadel. Begrijp wel dat je verwacht dat ie weer wat meer spieren krijgt? Snap dus dat je niet direct aan een nieuw zadel wil.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 21:06

Caira; mijn ervaring is dat het wolletje de kamer te veel "opvult". De pad lijkt me dan beter omdat die zo dik niet is.

Thokkadisje; met welk merk heb jij ervaring?

Colway; moest dat zou zijn, waarom zetten ze er dan het antislip bij? Ik kan het iig gewoon proberen, is het geen oplossing, zoeken we gewoon verder.

Champie_Me; wat was dat andere merk? Ik zoek eventjes het bontje van mattes op, om een idee te vormen. Helaas is de boom versmallen niet mogelijk met mijn Passier en het was een vrij duur zadel dat ik liever nog zelf eventjes aanhou, dan het zwaar onder de prijs te moeten verkopen.

IMJ; zadel schuift niet naar opzij, enkel naar achter vanwege de hoge schoft
Heb nog een borsttuig liggen maar moet er nog eens gaatjes bijsteken... :+ Vind dat ook zo onlogisch, zadel duwt naar achter dus dat borsttuig moet dan toch snijden aan schouders/borst?
Paard krijgt al snel terug veel bespiering na 3maal per week werk, en binnekort staan ze weer op een vette weide dus verbreden doet ie sowieso :')

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 21:14

Laatst bijgewerkt door whisperramse op 31-05-11 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:22

whisperramse schreef:
Champie_Me; wat was dat andere merk? Ik zoek eventjes het bontje van mattes op, om een idee te vormen. Helaas is de boom versmallen niet mogelijk met mijn Passier en het was een vrij duur zadel dat ik liever nog zelf eventjes aanhou, dan het zwaar onder de prijs te moeten verkopen.

wat dat andere merk was zou ik echt niet meer weten, sorry!! maar ik bedoel de boom 'versmallen' door dat bontje! daar kun je die shims (vulling) in stoppen waardoor je dus opvulling kan geven! je versmalt dus indirect wel ;-) (dit is het zelfde principe als zo een pad voor de barefoot waar inlages in kunnen alleen dan dus in een bontje...) ik denk dat je het 'versmallen' dus verkeerd hebt opgevat :D

*edit: zoek voor dat bontje even naar; Mattes Correction Pad

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:29

Ik zit een zelf met een paard dat nogal wisselt in gewicht (van heel dik naar normaal en weer naar dik :o ). Zadel ligt daardoor niet altijd perfect, maar ik kan moeilijk iedere 4 weken een zadelmaker langs laten komen.
Omdat paard toch wel een wat gevoelige rug heeft heb ik nu een prolite pad eronder liggen. Deze kan je goed in de kamer van je zadel trekken en heeft bovenaan geen vulling, waardoor de schoft mooi vrij blijft.
Mijn paard loopt er fijn op en als iets niet fijn is, geeft hij het direct aan, dus ik heb er een goed gevoel over.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:20

Ik heb de Active Soft Gel-Pad die je in de eerste link laat zien. Heb hem al zeker 3 jaar, misschien 4. Ik gebruik hem ook tegen het schuiven, werkt goed, maar dan heb ik hem wel direct op de rug liggen.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 22:52

Oooh eventjes ter opmerking, heb gezien dat er stukje leer in het zadel aan het scheuren is, zadelpasser moet dus sowieso langs komen, wacht even zijn bevestiging af, wie weet kan hij het wel wat aanpassen met opvullen.
Na wat Googlewerk blijkt dat ik toch nog het beste af ben met de lamsbont onderlegger. Binnekort eens wat gaatjes steken in dat borsttuig (zou een vijfpuntsborsttuig beter zijn dan een 3-punts?) dat ik nog heb liggen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:56

Lijkt me het beste ja. :j
Wat betreft het borsttuig ook gewoon even aan je zadelpasser vragen.
Mocht hij het niet op kunnen vullen kan je hem vragen om te beoordelen hoe het ligt met bontje. Dan weet je zeker dat je je paard daar geen drukkingen mee bezorgd! :)