Bitloos Janosch of Marsha? Help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yvonne1313

Bitloos Janosch of Marsha? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 10:38

kaak/kin gekruisd(marsha) of alleen kingekruisd (janosch) er zit verschil in inwerking.

Ze zeggen dat marsha Kaak/kin/wangen druk het beste is als dressuurruiter als je overstapt van bit naar bitloos. Er is geen duidelijke release en druk houdt iets aan. Is dit wel prettig? Tevens lees ik dat bakstukken iets opbollen bij gebruik, geeft dit geen schuurplekken? Is deze niet te pittig voor een gevoelig paard?

Ik wil overstappen op bitloos omdat ik denk dat hij het er erg goed op zal doen. Hij pleegt best wat verzet tegen het bit, ondanks een rustige hand. Ik merk zodra ik bijna niet aan teugels zit dus aan bit, dat hij veel prettiger loopt. Een reden voor mij om over te willen stappen maar ben dus nog niet over uit of dit de Janosch of de Marsha gaat worden van FRA.

Janosch (kingekruisd) is echt met release en zeer geschikt voor gevoelige paarden (heb ik) maar tevens word er gezegd dat er echt een korte ophouding gemaakt moet worden en daarna weer los (teugels in boogjes) Dit lijkt me niet echt geschikt voor dressuurmatig rijden, maar meer voor een rondje buiten?

Wie o wie rijdt er met deze hoofdstellen en heeft er meer info over?

Groetjes Yvonne

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:38

Ik vind beide eigenlijk niet heel geschikt voor dressuur en of constante druk.
Er zijn wel paarden die het er heel goed op doen, maar ik geloof dat dit uitzonderingen zijn die heel licht nageven op druk.....

Heel vaak blijft er bij beide systemen teveel druk op het hoofd, teveel druk doordat de ruiter die druk nodig heeft het paard nageeflijk te rijden.
Zelf rij ik veel met kaak en kingekruist, de Bitless Bridle van Emiel Voest, met nylon koorden.
Zelf heb ik uiteindelijk voor dit hoofdstel gekozen omdat na veel testen bleek dat hierbij de release het beste is, door de nylon koorden.
All hoofdstellen die ik met leder heb gprobeerd gaven een slechtere relaese en naar verlopp van tijd kreeg het leer ook veranderingen op de plekken waar hij door de ringetjes schoof......

Voorheen reed ik ook dressuur bitloos, in princiepe ging het goed maar liep vaak tegen veel protest aan of eerder en soort verwarring toen het aankwam op het aanleren van bv de zijwaartse gangen, wellicht was dit niet geweest als hij die al beheerste ;) maar in combi met de druk op zijn hoofd werd het niets.
Ook ging hij er vaker in hangen, en dit doen eigenlijk wel alle paarden die ik ken de bitloos worden gereden dressuurmatig en ook ermee aan het werk worden gezet.....ze gaan tegen de druk in hangen.

Nu rij ik bitloos buiten, na veel gepieker toch weer een bitje in de bak gebruikt en wat een mega opluchtig, veel en veel beter kwa signalen en het in stand houden van hoofd/halshouding!

Het neemt niet weg dat ik voorstander ben van bitloos, en ik geloof ook dat het wel heel prettig kan werken bij een paard welke de oefeningen beheerst en zelf al de juiste balans door training heeft, het is imo heel belangerijk dat e dier op en HELE lichte contactteugel in de aanleuning loopt en blijft, zoniet dan ga je er al snel veel teveel druk op leggen en die blijft om het hoofd gespannen.

Ik vind kaakgekruist een fijner systeem doordat de druk verdeeld word om het hoofd en het ook voor vreemde paarden eigenlijk goed te begrijpen is.
Neem je rechts aan komt er druk over de gehele linkerkant die min of meer het hoofd naar recht's ''duwt'' bij alleen kingekruist heb je al snel een stropwerking om alleen de mond....

Dit alles is wel gebasserd op mijn ervaringen en dingen die ik heb gezien en heb meegemaakt, dus mijn mening, hiermee wil ik je ook adviseren, probeer dingen uit en kijk of het iets is wat bij jou paard en rijstijl past en waar reageert jou paard het beste op! ;)

Yvonne1313

Re: Bitloos Janosch of Marsha? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 15:46

Vanavond leen ik een kaakgekruisde van een stalgenoot een lederen. Ik moet zeggen dat hij heel licht en makkelijk nageeflijk loopt en draagt zelf goed, behalve in draf, daar heeft ie altijd even wat losrij tijd voor nodig voordat hij toe wil geven aan ontspanning. Maar gooit hij eerder zijn hoofd omhoog dan dat hij gaat hangen, heb ik hem nog nooit voelen doen.

Ik dacht dat het bit hier ook wel een veroorzaker zou kunnen zijn (dat omhoog gooien) dus ga het inderdaad eens proberen op een voorzichtige manier hoor, ben niet van plan om gelijk aan hem te sjorren. Ik hoop dat er geen afsnoerpraktijken plaatsvinden want ik wil hem het liefst op een zachte wijze blijven rijden.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:02

Het zijn twee heel verschillende hoofdstellen met een verschillende inwerking:

De Janosch geeft druk op neus en wangen en heeft een kingekruiste teugelvoering.
De Meroth geeft druk op nek, neus en wangen en heeft een kingekruiste teugelvoering.

De meningen over de release verschillen, sommige zeggen dat een platte teugel geen release geeft, maar wanneer je je materiaal goed onderhoudt hoeft dit geen probleem te zijn.
Van FRA zijn er ook combinatiehoofdstellen, leer met nylon, dit is de Djietsji.

Zoals eerder gezegd, het is maar net wat je zelf prettig vind en waar je paard het beste op reageert. Hoe minder drukplekken, hoe minder inwerking op verschillende punten. Kijk eens op onderstaande site voor verschillende hoofdstellen, bij elk hoofdstel staat beschreven welke inwerking het heeft op het paard.
Mocht je meer informatie willen, mail dan.

Succes!!

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 16:55

alle sites heb ik inderdaad al uitgeplozen en bleef dus bij deze twee inderdaad heel verschillende hoofdstellen hangen, ben heel benieuwd hoe mijn paard en ik de verschillen op zullen pakken, misschien vind hij het wel helemaal niets... dan blijf ik lekker bij mij robart bit.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 16:31

Hier nog een keer een antwoord, in mijn eerste had ik per ongeluk Meroth opgeschreven ipv Marsha.

Het voordeel van de Marsha is dat deze geen aansnoer effect geeft doordat het hoofdstel een kin/kaak gekruiste, geleide teugelvoering heeft.

De Meroth (nu schrijf ik het wel goed) is zeer geschikt voor gevoelige paarden vanwege een goede release door de bladveer op de neus. Je kunt de Meroth zo samenstellen als je zelf wilt, alleen mag je er geen wedstrijden mee rijden.

Succes!

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 13:07

Je kunt ook een sidepull kopen.
Verder kun je even op google zoeken naar meer info over de verschillende optomingen.
Er is heel veel informatie over te vinden.
Je kunt als je wilt voor een sidepull te kopen ook in mijn topic kijken (onderschrift)
En als je wilt kan ik ook kingekruisde hoofdstellen maken.

Succes!!

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 14:02

Het is een janosch geworden, ik zal bitloos gaan rijden echter niet op fulltime basis maar lekker voor de afwisseling! Hij reageerde er super op, de kaakgekruisde vond ik overigens zelf geen fantastische release hebben, heb er eentje van usg geprobeerd en een leren van welk merk weet ik niet, maar ik had niet het idee dat hij het zo top vond en ik eigenlijk ook niet.

De Meroth heb ik ook geprobeerd, top ook, maar man man man wat een prijzen en voor af en toe vind ik dat wat overbodig. Dus het is een janosch, leer goed soepel houden en er lekker mee rijden:) Paard blij, ik blij! iedereen blij! Bedankt voor alle adviezen!

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:58

Goed dat je veel hebt kunnen testen, veel plezier ermee!

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 12:35

VRAAGJE, ik rijd nu al tijdje met dit hoofdstel, maar moet nog steeds blijven afwisselen met hoofdstel met omdat hij schuurwondjes krijgt op zijn kinkruispunt.
Nou heeft die van mij wel een gevoelig huidje....maar hoe voorkom je dit nou?