Bit poetsen/laten glimmen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Bit poetsen/laten glimmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 09:26

Ik heb hard gezocht, maar kon niet echt een goed topic vinden. Ik ben bang dat dit aan mijn zoekkunsten ligt, maar heb toch wel een dringende vraag.

Hoe ga ik mijn oude Liverpoolstang weer glimmend krijgen?
Ik heb enkele jaren met een trens gemend, maar sinds dit weekend gebruik ik weer de oude Liverpoolstang. Helaas is die natuurlijk helemaal dof geworden doordat hij in de kast heeft gelegen.
Gisteren heb ik al hard mijn best gedaan om hem weer glansend te krijgen, maar het valt nog niet mee. Vooral de kinketting is echt een probleem. Wie heeft voor mij dé tip van de dag?

Ik ben gisteren al aan de slag gegaan met een oud poetsmiddel wat ik nog had liggen, gekocht in de ruitersportzaak, witte tube. Geen idee wat het precies is. Dit helpt wel goed, maar naar mijn idee moet ik het bit nog mooier kunnen krijgen en op de kinketting heeft dit geen effect. (Waarschijnlijk omdat je hier niet goed bij kunt met een poetsdoekje)
Ook heb ik al met tandpasta en een elektrische tandenborstel gewerkt en de kinketting heb ik ook al 20 minuutjes laten koken in water met basterdsuiker (had ik ergens op internet gevonden).

Is het onbegonnen zaak of is er nog iets wat ik kan proberen?

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:13

Nevr Dull werkt goed en is bij veel ruitersportzaken te krijgen. Je moet wel even flink (op)poetsen voor je echt resultaat ziet.

LucianoS

Re: Bit poetsen/laten glimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:14

is het gewoon rvs ? of goudkleurig ?
ik poets mijn bitten vaak op met een brillo shuursponsje :D als deze echt heel erg dof en vies zijn
dan daarna met diamond pasta van springer erop na poetsen en ze zien er weer als nieuw uit

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 11:44

Gewoon zilverkleurig, dus zal wel RVS zijn inderdaad.
Ik ga eens kijken naar die materialen!

Al vraag ik me af of er echt een serieus verschil zit tussen de werking van die Nevr Dull en Diamond Pasta (en soortgelijke producten onder een andere naam).

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:31

Ik denk dat de vaatwasser (als je die hebt..) wel super resultaat zal geven ;)
Ik gooi mijn bit daar ook altijd in. (Myler)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 15:03

Dat zou ook nog een idee zijn!

Wordt in dit geval alleen lastig omdat het mondstuk is ingepakt met een zeemleer. Dat is zo een gedoe om die er eerst af te halen en dan weer net zo netjes erom heen te krijgen ;) Maar als ik die nu een keer ga vervangen, kan ik het bit wel eens in de vaatwasser laten meedraaien!

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:11

Ik deed mijn bit altijd met koperpoets, werkt goed om de zwarte aanslag eraf te krijgen, ik denk dat zilverpoets eenzelfde werking kan hebben. Lekker met een tandenborstel inwrijven en daarna de poets eraf halen en goed spoelen.

Succes!

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:46

Hey Sanne, ik gooi mijn bitten hier ook altijd in de vaatwasser maakt niet uit hoe vies ze zijn ze komen er daarna altijd weer glimmend uit!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:26

Dat is inderdaad lastig met zeemleer (hoe heb je dat er überhaupt om gekregen? Lukt mij niet!). Maar de kinketting moet toch los kunnen? Een nieuwe kinketting is trouwens ook niet gek duur.

Ik weet dat mensen zilver schoon krijgen door het in water met soda plus evt. een stukje zilverpapier te laten koken. Maar dat lijkt me dan ook geen optie met het leer er om.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:30

Je hebt van die aanrecht schoonmaak artikelen! Je kent ze vast wel, voor zo'n stalen blad zodat dat dan weer optimaal gaat glimmen.
Werkt bij elk bit super, kost een stuk minder dan al die rotzooi uit de ruiter sportzaak! Werkt trouwens ook super voor stijgbeugels.
Wel heel goed afspoelen natuurlijk!!!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 09:19

Diamond Paste van Sprenger.
Een tube met wit spul wat je goed kunt gebruiken bij al je metaalwerk wat schoongemaakt moet worden.
Ideaal.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 09:27

Die kinketting kan ook los inderdaad, maar heb al van iemand anders vernomen dat ik die waarschijnlijk toch niet schoon ga krijgen, omdat daar een speciaal laagje omheen zit. (Vergeten hoe het heet)
Alhoewel ik natuurlijk wel mooi die keukenglans eens kan proberen op de kinketting! Anders moet ik nog even een goede constructie bedenken om alleen de zijkant van het bit te sprayen en dan het mondstuk perfect schoonblijft.... Dat zal nog niet helemaal meevallen.

Zeemleer zit er strak omheen genaaid en dan met leerdraad vastgezet. En deze keer is het zo goed gelukt, dat ik hem er niet af wil halen om mijn bit extra glimmend te krijgen. Dan maar geen glimmend bit ;)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 10:48

Aerdenhout, thank you very much!!!
Ik had in de badkamer een agressief goedje gevonden, waarmee ik de kraan ook altijd blinkend schoon krijg. Dat erop gespoten, mocht max. 1 minuut inwerken, weer afgespoeld. En na zo 3x mijn kinketting te hebben bewerkt is hij nu glimmend schoon!! Terwijl het poetsen met (zilver?)poets totaal geen effect had op die kinketting.
Heb heel voorzichtig mijn bit er ook mee ingespoten, maar dat viel nog niet helemaal mee. Ben ook bang dat het spul op het zeemleer terecht komt, dat zal het paard niet zo smakelijk vinden.

annesterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 17:37

Laurie schreef:
Nevr Dull werkt goed en is bij veel ruitersportzaken te krijgen. Je moet wel even flink (op)poetsen voor je echt resultaat ziet.

Ja klopt dat werkt wel goed!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:52

Ik gebruik altijd gewoon een baby doekje :)) is een stuk goedkoper!

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:02

Cola voor zilverkleurig en 7 up voor goudkleurig 10 minuten ondergedompeld laten liggen en daarna met doek droogwrijven (evt erge voedselresten even met borsteltje verwijderen), komen bij mij de bitten er altijd weer super mooi uit en milieu- en paard vriendelijk;)