Rossner/Kentaur/Euroriding, kwaliteit & geschiktheid?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

QueenE

Rossner/Kentaur/Euroriding, kwaliteit & geschiktheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 19:15

:wave:

Donderdag is de zadelmaker langsgeweest en helaas moet ik op zoek naar een ander zadel.
En ik heb op het moment niet het hoogste budget helaas...
Ik heb een pony met een korte rug, rondgeribt, hoge schoft en een smalle schouder.
Waar ik dus tegen aan loop zijn zadels die te lang zijn of naar voren schuiven.

Nou heb ik een aantal zadels op het oog waaronder een Rossner Montreal, Kentaur Penelopa en Euroriding Luxor.
Ik ben benieuwd of er hier ook bokkers zijn met ervaringen met deze zadels, kwaliteit en pasvorm voor paard en ruiter.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:23

hoi misschien tip
kijk eens bij http://www.greendistance.nl
daar heb je de massimo dressuur type 1 en 2 die kunnen gemaakt worden met extra korte kussens voor speciaal pony's met korte ruggen
worden een mal van vidal gemaakt en vanuit daar de boombreedte bepaald

verder weet ik wel dat de kentaur penelopa een lekker zadel is ;)
Laatst bijgewerkt door Dribbelkont op 28-05-11 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:25

Ik heb een Rossner Montreal gehad, maar weer verkocht omdat de hoge keilkussens niet bevielen op mijn paard. Ik zat er ook niet super lekker in.
Maar ik denk dat je pas echt weet of een zadel geschikt is voor een paard als je het op z'n rug laat leggen door een goede zadelmaker/passer, die kan dan meteen beoordelen of en hoe het zadel nog aangepast kan worden.
Volgens mijn zadelmaker is de prijs-kwaliteitverhouding van euroriding goed, niet te dure zadels en goed aan te passen. Hij was ook gecharmeerd van ons -oude model- rossner amerika die hij op onze pony heeft pasgemaakt (ook rondgeribt, korte rug, en zadels gleden snel naar voren, nu geen last meer van).

Sonraffie

Re: Rossner/Kentaur/Euroriding, kwaliteit & geschiktheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:29

Kentaur penlopa, ik heb hem ook, nu 2 jaar, me paard is er ook een keer mee de sloot in gegaan en hij is nogsteeds goed, ik vind het trouwens een superlekker zadel. :D

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 20:18

Ik ga het zowiezo nog overleggen en het zadel wordt dan nagekeken door mijn zadelmaker :)
Ik heb op het moment gewoon niet veel te besteden, dat is het probleem een beetje..
Mijn zadelmaker ging zelf ook nog kijken wat hij tweedehands voor mij kon regelen maar voor als dat niks wordt ben ik me alvast wat aan het oriënteren..

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:40

Ik heb ook een rondgeribt paard met hoge schoft en korte rug.

Euroriding viel bij mij af, die lag op de schoft.
Ik heb wel eens een Kentaur (Medea) geleend die heel redelijk lag.
Rossner is mogelijk ook een geschikte kandidaat.

Ik ben uiteindelijk bij Jaguar uitgekomen, maar die is niet geschikt voor een lager budget.
Albion zou ook geschikt kunnen zijn, maar lastig om een laaggeprijsd exemplaar op de kop te tikken.
Ainsley heeft voor dit soort paarden ook geschikte zadels, net als Prestige, Passier, KN of Kieffer.

Als de rug erg kort is, kan je beter naar souffle-kussens kijken ipv keilkussens.
Succes met je zoektocht.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:43

Ik heb een Penelopa en vind het een heerlijk zadel. De kwaliteit vind ik echt prima. Was ik stiekem wel een beetje bezorgd over vooraf, maar het leer blijft mooi, de kussenvulling blijft goed etc. Ik onderhoud mijn zadel wel erg goed, maar dat zou ik ook doen als het geen Penelopa was.... Voor mij is de zit heerlijk. Diep, maar niet gedwongen, ik kan mijn benen goed bewegen, en heb prima steun in het zadel. Pasvorm voor het paard is natuurlijk heel persoonlijk, maar bij mijn paard ligt het zadel uitstekend.

Succes met het maken van een keuze.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:50

Ik heb zelf een KN tango op een rondgeribt paardje met korte rug en die ligt hem erg goed, Je vind geregeld KNShimphonie (volgens mij is dat dezelfde alleen minder kniewrong maar vraag het even na bij de zadelmaker). Maar meten is weten . Ik heb geen ervaring met Rosner maar zag vanmorgen een advertentie langskomen [EA-CO] Hele veel (nieuwe) zadels tegen stuntprijzen. waarin een Montreal aangeboden werd. Succes!
Hester

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:59

Ik denk dat de kwaliteit van Euroriding en Kentaur beter is dan die van Rossner (blijft langer mooi en goed). Verder is natuurlijk belangrijk welke het beste ligt op je paard en waar jij het beste in zit. Succes met je keuze.

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:18

zie onderschrift ;)

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:54

Kentaur valt zeker aan te raden! Zeer geschikt voor paarden met een hoge schoft en smallere schouders. Ik heb nu sinds een paar weken ook een Kentaur (penelopa) en ik ben er helemaal weg van. Diepe zit, maar absoluut niet gedwongen en hele fijne kniewrongen die je gehele bovenbeen en knie ondersteunen. Ik heb een 17,5 inch maar hij is korter als mijn vorige 17 inch Wintec (die ookal niet bijzonder lang was). Ik raad je Kentaur echt aan, maargoed, het moet natuurlijk wel op je paard passen ;)

Rossner ben ik niet zo weg van, ik vind de pasvorm niet lekker en de kussens vindt ik snel hard worden, ik kan er ook niet lekker in zitten, maar dat is mischien persoonlijk. Ze zitten niet bijzonder hard, maar een Kentaur is duidelijk veel zachter qua zitting.

Euroriding vind ik nette zadels voor een degelijke prijs. (heb er weleens op gereden maar vond het niet bijzondere zadels oid. Over hoe mooi ze blijven kan ik niks zeggen, geen ervaring mee)