schuivende barefoot. Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

schuivende barefoot. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 10:25

We hebben twee paarden en twee barefoots.
De cherokee voor onze koudbloeddraver en de atlanta voor onze noordzweed (trekpaard)
De cherokee ligt prima op de koudbloeddraver maar de atlanta schuift (van li naar re). Vooral het achterdeel.
Ook de cherokee ligt niet stabiel op haar.

Nu heeft het paard een moeilijke rug; breed, rond, geen schoft, iets overbouwd.
Ik bekijk ook andere mogelijkheden maar een ander goed passend zadel ben ik nog niet tegengekomen.
Haar vorige zadel, wat ik bij aankoop meekreeg, is puin. Scheef, veel te smal en slecht opgestopt (allemaal harde bobbels) Paard zelf is scheef (duh)
Beetje lastig dus.

Nu vraag ik mij af of er nog tips zijn die ik nog niet heb geprobeerd, zodat ik de barefoot aan het liggen krijg totdat ik betere mogelijkheden zie .
Ik heb gehad; zachte pommel, harde pommel, inlages verschillend erin gelegd en diverse singels geprobeerd. Ik wacht nu op een lange FRA singel (zit levertijd op)

Antislipmatje schijnt niet altijd te werken en ik ben bang dat als ie dan verschuift, ik hem niet meer zomaar terug krijg.

Kan ook wel een ander pad proberen, maar dat is ook weer een fikse investering. Niet erg als het werkt, maar dat weet ik dus niet.
De verkoopster van het zadel denkt ook al mee, maar meer mensen weten meer, zeker met ervaring

ps. aub geen zadels aanbieden. Ik koop geen ander zadel in nederland omdat ik dat niet kan uitproberen en ik al weet dat de meeste gewoon niet goed liggen.

In de toekomst wil ik graag een zadel op maat laten maken, maar dan moet ik eerst wat sparen en moet ze eerst wat rechter zijn. Ik denk dat het anders weinig nut heeft.
Net zo min als een grote investering.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:21

Mail pmarena@ bokt hier eens over. Zij is de ned importeur van barefootzadels en zij kan je vast op weg helpen. Haar site is www.boomloosrijden.nl

julius_juut

Re: schuivende barefoot. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:43

Bij Zador werkt het erg goed om er een gewoon standaard dekje onder te doen. Dan kan je kiezen of je daar hoezen in naait voor de inlages, of dat het inlage dek tussen zadel en gewoon dek doet.
Bij hem glijd het nieuwe barefoot zadel ook als hij in zomervacht is, in wintervacht niet, en het oudere zadel überhaupt niet.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:51

Heb je al eens gekeken naar Trekker zadels (http://www.buitenzinnig.nl) Deze heb ik sinds kort voor mijn draver gekocht en zag direct een behoorlijk verschil met het vorige zadel. De boom is eenvoudig wijder of juist smaller te draaien en de kussen zitten heel stevig vast met klittenband. Er zijn langere/kortere en dunnere/dikkere kussen voor eronder en dus ook verplaatsbaar. Misschien is dit beter dan de barefoots die je nu hebt? De mensen van buitenzinnig komen als je dat wilt bij jou langs om het te passen en je kan er ook voor kiezen om een week lang het zadel uit te proberen.....

mmm,zie net dat je in Zweden woont. Misschien verkoopt men daar ook Trekker zadels???

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:44

Zo´n Trekker zadel zou ik niet aan beginnen, vooral niet als je niet kunt proefrijden. Het moet je maar net passen namelijk.

Hoe zit je met de pommel en cantle in de barefoots? Heb je die al vervangen door zacht materiaal?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 18:42

Ukodaaltje... de verkoopster van mijn barefoot denk ook al mee. Ik ga er liever niet andere verkoopsters mee lastig vallen.

Julius juut, dat heb ik hier idd ook van iemand gehoord. Heb daarom ook al gedacht aan een goede westernpad met inlages met goede drukverdeling en antislip onderkant
Wellicht is dat een optie?

it is me... ik heb er oa al een star trekk op gehad en die lag nergens naar. Is hetzelfde principe als de trekker, dus dat risico neem ik niet (worden hier in zweden ook niet verkocht)'

Laura.. ja de pommel heb ik al alles uitgeprobeerd. Cantle niet , maar die ligt eigenlijk goed.
Merk met de zachte pommel dat ie erger schuift, dus denk ook niet dat het verbetert met zacht materiaal in de cantle. Hij drukt verder nergens

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:02

De zadels van Trekker zijn gewoon de zadels van de Duitse zadelmakerij Deuber, de boomloze Startrekks. Die kun je echt overal kopen hoor, en er zijn heel veel verschillende modellen van. Ik heb met mijn Barefoot hetzelfde gehad, sterker nog ik rolde met zadel en al van mn paard af en heb het ding heeel snel verkocht. Heb nu een Startrekk Espaniola met een Delphin fork (een traploos verstelbare voorvork) En wat een verschil! Je zit weer op een echt zadel, met stevigheid en vorm, in plaats van op een lapje leer wat alleen maar op een zadel lijkt. Het zelf aanmeten van zo'n zadel is echt niet moeilijk hoor. Kijk eens op de site van Das Sattelhaus in Bremen, daar krijg je een hele videopresentatie te zien hierover.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:38

Bij erg ronde paarden kan je wel eens hebben dat de singel niet op de goede plaats, maar te ver naar voren en dan kan het zadel ook gaan schuiven, daar heb je speciale banaan singels voor.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 09:41

Bij mijn barefoot is dit ook zo met de pad. Ik heb er als hij aangesingeld is geen last meer van overigens, jij wel? Ik probeer bij het aansingelen nu met 1 hand het zadel tegen te houden, of ik laat iemand dat evend doen. Is niet ideaal,maar werkt wel.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:09

liljebo schreef:
Ukodaaltje... de verkoopster van mijn barefoot denk ook al mee. Ik ga er liever niet andere verkoopsters mee lastig vallen.

denk dat ze je graag zou helpen hoor :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:49

Kan het inderdaad niet gewoon zijn dat het beestje de singelgroeve ver naar voren heeft liggen (Of gewoon een lekker bol buikje heeft :P ) waardoor de singel het zadel wat schuin naar voren trekt , waardoor het geheel wat los komt te liggen ?

Heb je wellicht een foto van paard & zadel ?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 15:19

Hmmm ik dacht dat ik eerder antwoord had gegeven en nu vind ik het niet terug.
Goed dan.... opnieuw

Diana ik heb een startrekk gehad (weet waar ze vandaan komen) en die lag nergens naar op mijn ronde paard.
Trekker wordt hier in zweden niet verkocht, star trekk wel. Maar die werkt dus niet en ik wil momenteel ook geen zadel kopen

Uudje, banaansingel heb ik idd vaker gehoord. Heb nu een fra singel besteld omdat over de banaansingel de meningen verschillen. Mja... blijft toch een gok. Misschien is een banaan voor mij weer beter.
Als de fra niet werkt zou ik eens tweedehands kunnen kijken
(pfff wordt zo wel een dure hobby)

Brendaaa... hij schuift onder het rijden. Opzij. Niet naar voren of achteren. Opstappen doe ik met opstap, dus dat is geen probleem

missdonna... zie het al :D

pmarena... zal ff graven...
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb ook al aan een tacky too pad voor eronder gedacht. Die heeft antislip en een goede drukverdeling. Weet niet of dat een optie is.
Ben niet zo weg van de huidige pad vanwege het glijden en ik vind de randen van de inlages best hard en de ruimte tussen de inlages wat nauw voor dit paard.

Voor de duidelijkheid nog een keer, hij schuift van links naar rechts. Vln naar links trouwens. paard is scheef.
Maar hij schuift niet naar voren, ondanks geen schoft.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 08:52

ff toevoeging... vandaag met een gewoon sjabrak geprobeerd en met een ander singel, zonder resultaat. Hij schuift nog steeds van links naar rechts en paard raakt wat geirriteerd van het zadel
(ja duh)
De cherokee ligt er beter op. Helaas ook niet 100% maar iig nog het beste van wat ik tot dusver heb geprobeerd.
Om gaar van te worden...

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:12

dianaw33 schreef:
De zadels van Trekker zijn gewoon de zadels van de Duitse zadelmakerij Deuber, de boomloze Startrekks. Die kun je echt overal kopen hoor, en er zijn heel veel verschillende modellen van. Ik heb met mijn Barefoot hetzelfde gehad, sterker nog ik rolde met zadel en al van mn paard af en heb het ding heeel snel verkocht. Heb nu een Startrekk Espaniola met een Delphin fork (een traploos verstelbare voorvork) En wat een verschil! Je zit weer op een echt zadel, met stevigheid en vorm, in plaats van op een lapje leer wat alleen maar op een zadel lijkt. Het zelf aanmeten van zo'n zadel is echt niet moeilijk hoor. Kijk eens op de site van Das Sattelhaus in Bremen, daar krijg je een hele videopresentatie te zien hierover.

Even ter info, de Trekker zadels zijn niet van Deuber, de Startrekk zadels wel. De Trekker zadels zijn een kopie van de Startrekk zadels. De Startrekk zadels zijn officieel bij 3 leveranciers verkrijgbaar in Nederland :D .

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:18

ik had hetzelfde probleem met mijn tinker en zijn barefoot atlanta.
ik heb een pad met antislip onderzijde (neopreen) gekocht, en toen ging het wel goed.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 10:27

fojoe schreef:
ik had hetzelfde probleem met mijn tinker en zijn barefoot atlanta.
ik heb een pad met antislip onderzijde (neopreen) gekocht, en toen ging het wel goed.

Ja die overweging maak ik nu ook. Ik kan er evt eentje lenen van iemand uit nl.
Maar ik heb het gevoel dat de atlanta niet helemaal geschikt is voor haar... ondanks dat ik eigenlijk niet aan een ander zadel wil beginnen.

Maar een meid hier uit zweden heeft eenzelfde probleem met haar zadels en voorgesteld dat we elkaars zadels gaan proberen. Dat gaan we dus hopelijk doen en wellicht vind ik dan iets wat gewoon beter ligt.
Ik weet dat de atlanta bij bv een brede haf hartstikke goed lag (uitgeprobeerd) dus het ligt niet aan de zadel, maar aan de combi dit zadel/dit paard.
Dus wellicht werkt hij voor de andere meid wel.
We gaan het zien... hoop ik

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 10:27

melrovers schreef:
dianaw33 schreef:

Even ter info, de Trekker zadels zijn niet van Deuber, de Startrekk zadels wel. De Trekker zadels zijn een kopie van de Startrekk zadels. De Startrekk zadels zijn officieel bij 3 leveranciers verkrijgbaar in Nederland :D .

Ja dat wist ik. Ik ben er nl destijds lang mee bezig geweest voordat ik de startrekk kocht en nam toen ook de trekker mee in gedachten. De startrekk kun je hier kopen. De trekker niet

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:34

Hmm, hetzelfde probleem heb ik nu met een barefoot cheyenne op een vrij ronde, enigszins scheve tinker. Zadel schuift idd ook onder het rijden naar links. Op m'n andere verzorgpaard hebben we er geen last van. Misschien dat een neopreen pad dan toch de oplossing is. Ik lees even mee voor verdere adviezen.

BosscheBol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:36

ken mensen die er een antglijpad van Prolite er onder doen. Is heel doen (dus maakt zadel niet smaller) en effectief.

gr