welke zadels bij rond gewerfelde pony zonder schoft

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Prissey

welke zadels bij rond gewerfelde pony zonder schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 11:45

Hallo Bokkers,

Ik heb een vraagje en hoop dat ik het onder het goede kopje plaats!

Ik heb een 4jarige new forest die rond gewerfeld is en echt geen schoft heeft, we hebben haar wel laten wenen met een zadel op haar rug maar die ligt nog steeds niet goed genoeg om hiermee te kunnen inrijden! Ik wil nog geen zadel maker laten komen een een zadel aan te laten maken precies op haar maat want dat vind ik zonde aangezien ze lichamelijk nog veel fases zal door staan! Dus dacht misschien hebben mensen tips zodat ik die bepaalde zadels kan laten uitproberen met toezient oog van een deskundige (zodat ik wel zeker weet dat het zadel goed ligt) volgend jaar wil ik namelijk een heel nieuw zadel laten aan maken voor haar!

Iemand ervaring of tips?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: welke zadels bij rond gewerfelde pony zonder schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:48

Waarom niet boomloos? De barefoot stella bv is een zadel wat lekker stevig zit voor in te rijden, maar wat wel meegroeit met je pony. (Wel in de gaten houden of de pommel past.)
Is je pony helemaal uitgegroeit kun je alsnog kiezen of je zo door rijd, of toch liever een boomzadel hebt.

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:04

Ik had precies hetzelfde probleem met mijn rondgeribte schoftloze New Forest merrie, alleen was 16 jaar geleden 'boomloos', voor mij i.i.g. dan, een nog totaal onbekend begrip. Ik heb dan ook jaren lopen stoeien met allerlei zadels, zadelmakers maar eigenlijk paste niks echt goed, na een bokkesprong of flinke galop moest ik altijd weer afstappen om het zadel goed te leggen. Tot ik via internet de Barefoot ontdekte, die niemand om mij heen kende en puur op de gok heb ik zo'n zadel besteld (proefzadel niet eens afgewacht) en het zat, en zit, echt prima. Ik was in 1 klap van alle problemen af en hoewel er natuurlijk voors en tegens zijn bij zo'n zadel, voor mijn merrie en mij voelde het als 'thuiskomen'!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:07

Alleen een beetje jammer dat je met boomloze zadels geen wedstrijden mag rijden...
Als je die ambitie niet hebt is het een prima advies, wil je ooit wel wedstrijden rijden, dan zou ik gewoon ene goeie zadelmaker laten komen en een zadel op maat aan laten passen. Succes!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:13

goede zadelmaker laten komen met 2de hands zadels kan je van ales proberen zadelmaker kan zadel ook passed maken op je pony en dan laat je het gewoon 1x in de zoveeltijd nakijken/aanpassen als hij volgroeid is kan je een echt net zadel aanschaffen
verder voor rondgeribte paarden zijn pfiff en fryso zadels ideaal. (werden mij ook aangeraden)
Laatst bijgewerkt door ikke20 op 27-05-11 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:18

Wij hebben ook zo'n rondgeribte 4 jarige forester, m'n dochtertje rijdt op hem met een Kiefer Genf (dressuurzadel). Heeft ook 'n verwisselbare boom.

@Lante
Wist niet dat je geen wedstrijden mocht rijden met 'n boomloos zadel.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:26

Lante schreef:
Alleen een beetje jammer dat je met boomloze zadels geen wedstrijden mag rijden...

Ja hoor, dat mag best! Wat er namelijk in de wedstrijdreglementen staat is dit:
Citaat:
Artikel 118 - Harnachement
1. Het paard dient te zijn opgetoomd met een goed passend en in behoorlijke staat
van onderhoud verkerend Engels, of hierop lijkend, (dressuur)zadel, hoofdstel en
bit.

Dus als het erop LIJKT, dan mag het :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:34

Huh wat een onzin, met een mooie london of stella mag je gewoon lekker starten hoor. :)
Kijk met een nevada niet (ja bij western) maar dat lijkt me logisch.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 12:38

Ik heb idd wel wedstrijd ambitie maar niet voor het 1ste jaar! het 1ste jaar wil ik gebruiken om van heel minimaal naar een zeer goede basis te trainen en lekker veel rechte lange afstanden afleggen 1x in de 2weken. Dus de wedstrijd ideeën bewaren we voor volgend jaar mocht zij hier geestelijk en lichamelijk aan toe zijn!

Ikzelf heb wel eens op een boomloos zadel gereden ik vind dat persoonlijk helemaal niks. Ik ben een ruiter die houd van steun aan de benen! Ik heb ook regelmatig erge rugpijn en moet dus altijd heel goed recht kunnen blijven zitten in een zadel! En daar heb ik dus wel moeite mee zodra ik boomloos ga omdat hierbij de benen vrij los komen en ik graag vaster zit!

Nou zou het niet erg zijn om dit voor jezelf aan teleren met een ervaren pony onder je kont maar ik heb straks een heel groen paardje onder mij lopen en daarbij wil ik dan zelf lekker kunnen zitten zodat ik haar niet belemmer door mijn verkeerde houding die ik dan eventueel kan aannemen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 12:41

@prissey: De stella heeft enorme wrongen, die geeft meer steun dan gemiddeld boomzadel hoor. ;)
Bij mij heeft het overigens juist mijn rugklachten opgelost, je zit veel meer ontspannen.
Zet je mij in een boomzadel heb ik instant rugpijn.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:21

Rijerijerije schreef:
Lante schreef:

Ja hoor, dat mag best! Wat er namelijk in de wedstrijdreglementen staat is dit:
Citaat:
Artikel 118 - Harnachement
1. Het paard dient te zijn opgetoomd met een goed passend en in behoorlijke staat
van onderhoud verkerend Engels, of hierop lijkend, (dressuur)zadel, hoofdstel en
bit.

Dus als het erop LIJKT, dan mag het :)

Okay, weer wat geleerd, dank je! :)

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:49

Lante schreef:
Als je die ambitie niet hebt is het een prima advies, wil je ooit wel wedstrijden rijden, dan zou ik gewoon ene goeie zadelmaker laten komen en een zadel op maat aan laten passen. Succes!

Met de Barefoot Cheyenne en London mag je volgens mij echt wel starten. Dit is mij in elk geval verteld.
De Cheyenne is een aanrader overigens.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:29

De Cheyenne , Cherokee , London , Lexington , Stella daarmee starten mensen gewoon wedstrijden hoor , geen probleem. Natuurlijk wel met gewone beugelriemen en beugels eraan , niet met fenders :)

De laatste 4 hebben allemaal wrongen. Lexington heeft de meeste wrong. London is het populairste dressuurmodel. De Cherokee wordt het meest verkocht van alle Barefoots. Vooral de Classic die er heel...klassiek uitziet wat mensen die ook wedstrijden rijden wel waarderen.

De Stella is nieuw al een tijdje niet meer leverbaar , was een tijdelijk model en is nu helemaal uitverkocht :)

Als je geen idee hebt wat voor zadel je wilt kopen , kun je altijd eens bvb. een Cherokee of London testzadel aanvragen , dan kun je dat eens een weekje proberen en van daar uit verder kijken wat je wel of niet fijn vindt.

Of je laat een (boom) zadelpasser komen met een busje vol met zadels , of neemt bvb. eens contact op met www.buitenzinnig.nl , die komen ook aan huis passen en hebben ook hele mooie boomloze zadels , als je nog eens boomloos wilt proberen.

Want er zijn zo veel verschillende merken en modellen boomloze zadels !

Je hebt nu 1 boomzadel dat niet bevalt , dan zeg je toch ook niet meteen : een boomzadel vind ik niet fijn , waarom dan wel bij 1 boomloze :P

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:31

Wat je ook kan doen is een zadeltje met een verstelbaar kopijzer nemen. De thorrowgood zadels vind ik persoonlijk echt super!
www.happyhorseadvies.nl komt aan huis passen en op maat zetten. Dan moet je ook even voorrijden. Wellicht heeft zij iets voor je?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:37

ik heb een ghost standaard gekocht voor mijn kleine tinker die rond geribt is,erg kort in de rug energ breed in schouders.
ze is 3 en kan hier volledig in doorgroeien.
als ze uitgegroeit is zien we wel weer verder
want ben massimo fan maar zag ik niet zitten i.v.m. veel veranderen nog
en ja misschien ben ik straks wel zo verslaafd aan dit zadel dat ik niet meer anders wil en zoe ook hoop ik want weegt maar 3 kilo en is heerlijk :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:39

Je zou voor een thorowgood kunnen kijken.
De kunstof versie is een 500 euro nieuw, dat is best te doen opzich.
Ik heb er een op een fries en die ligt als een huis.

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:41

De Fairfax cob. Speciaal ontwikkeld voor rondgeribde paarden met weinig schoft, zodat het niet naar voren schuift.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:48

Ohh jammer pmarena, vond het altijd een heel fijn model.
Maargoed ik vind alles wat boomloos is fijn, 't een nog meer dan 't andere. :')

Iris__Bennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:55

Ik heb het al een paar keer voorbij zien komen maar wil toch even mijn mening geven.
Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn pony en ben uiteindelijk overgestapt op de barefoot london.
Hier heb ik wedstrijden mee gereden dus dit mag wel degelijk! :)
Ik vond het een heel fijn zadel!
Uiteraard is barefoot niet het enigste goede merk van boomloze zadels en heb je ook zadels die er helemaal uitzien als een 'normaal' dressuurzadel maar toch boomloos zijn.

Aangezien je aangeeft dat het vooral is om in te rijden en voor het eerste jaar kun je ook kijken naar een barefoot veelzijdigheidszadel. Deze zijn wat goedkoper.
Let er wel op als je een tweedehands koopt dat er een VPS systeem inzit, dat is sinds 2010 (als ik me niet vergis) standaard en zorgt voor een betere ligging en is weer beter voor de rug.

Als je vragen hebt PB gerust!
Succes met je zoektocht

LouLouB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 17:01

Ik heb een Kent en Masters zadel op mijn (zeer) ronde paardje, nieuwprijs ligt rond de 900 euro.
Volgens mij is dat van dezelfde leverancier als Thorowgood alleen dan in leer.