rollen met zadel op

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eileen_

rollen met zadel op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 21:19

(geen id of dit goed staat maarja)

Op onze manege moeten de pony's de hele dag het zadel oplaten (jaa ik weet het, zielig)
maar mijn vraag: ze rollen ook wel eens (met zadel op dus), is dat niet gevaarlijk, kunnen ze dan niet iets aan hun rug krijgen ofzoow?

superlise

Re: rollen met zadel op

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:21

Das sowieso niet best voor je paard, en ook helemaal niet best voor je zadel. Vraag me af of die zadels uberhaupt nog heel zijn, kan eigenlijk niet als er meerdere malen mee wordt gerold.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:21

ja, als ze rollen met het zadel kunnen ze hun rug in meerdere of mindere mate beschadigen
echter kunnen ze zo ook de boom van het zadel breken, wat dan nadien ook slecht is voor hun rug

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:23

Mijn haflinger heeft dit een keer gedaan, zadel is nog heel en hij heeft er geen last van.... Maargoed, dan heb
je het over één keer. Het kan in zekere wijze de rug én het zadel beschadigen.

LouLouB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:24

Rollen met een zadel op zal niet goed zijn voor de rug nee, de hele dag met een zadel opstaan overigens ook niet. Ik denk trouwens ook niet dat het goed is voor het zadel, en ook dat is weer niet goed voor de rug van het paard.

Waarom staan die paarden de hele dag met een zadel op? Moeten ze de hele dag lopen? Of is het lekker makkelijk?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:28

Goed is het zeker niet. Niet voor het paard maar ook zeker niet voor het zadel. Want als een paard gaat liggen en poging tot rollen is de kans volgens mij vrij reëel dat het zadel scheef word zeker als dat vaak gebeurt. Dus als het paard al niet beschadigd is door het rollen met het zadel dan zal dat op korte of lange termijn wel gebeuren door een scheef zadel of nog erger een gebroken boom. Als ik jouw was zou ik opzoek gaan naar een manege waar ze wel fatsoenlijk met paarden en spullen omgaan.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 21:59

nou eigenlijk vind ik die manege ook niet zoo heel goed :o maar dat is de enige die een beetje te doen is met de fiets (rij er zelf nu wel minder, omdat ik een verzorgpaard heb).

@LouLouB jaa eigenlijk wel... ze moeten sowieso 4 uur per dag lopen :( vooral op zaterdagen misschien wel 6 uur. ook vaak 3 uur achter elkaar.... ik vind het zelf ook niet kunnen. maar kan er weinig tegen doen :P (heb het natuurlijk wel een paar x gezegd)

niet iedere pony doet het, maar vooral mijn lievelings pony..
de paarden hebben wel gewoon het zadel af, omdat ze alleen 's avonds hoeven te rijden :S
Laatst bijgewerkt door Eileen_ op 24-05-11 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:01

Lijkt me niet goed.
Wat je er tegen zou kunnen doen is er gewoon niet meer lessen nemen, en anderen met jou denk ik...

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:02

zoek een andere manege!!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:07

Jeetje, ik dacht dat Ritsaert zo goed bekend stond. Ik heb een tijd in Zwolle gewoon dus ik ken de manege wel. Staan de pony's dan wel eens buiten of staan ze dan de hele dag op stal met hun zadel op?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 22:08

jaa, er is dus geen andere manege in de buurt xd alleen 3 kwartier verderop. en dan ben ik dus anderhalf uur bezig met fietsen, en een uurtjes les. daar heb ik de tijd gewoon niet voor xd.
ik denk dat ik nog ff gewoon op de manege blijf. en als ik een goed privé instructeur heb gevonden, met mn verzorpaard op les ga :) maar ik heb mn verzorgpaard nog niet zo lang, dus wacht nog ff :P

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 22:09

@Mika jaa het is idd ritsaert xd. nou ze staan volgens mij alleen zondag buiten. de rest in de stal met zadel op...

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:09

Ik ga nu vast erg zeurderig over komen, en ik snap je redenatie ook wel dat je blijft rijden.
Maar op die manier accepteer je ook dat er zo met die dieren wordt omgegaan....

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:12

ik zou toch echt gaan voor de andere manege en het anders bij je verzorg pony laten.
als iedereen zo denkt komt die manege er nooit achter dat ze verkeerd bezig zijn.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 22:20

Jaa, ik snap wat jullie bedoelen. Ik denk er nog ff overna wat ik ga doen en ik zie dan wel :p

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:01

uhm ik heb daar gewerkt en ze staan daar niet de hele dag met de zadels op, ongeveer een half uur voor de eerst lessen word er pas opgezadeld en de paarden en pony''s staan overdag in de bak en het weekend op de wei, dus het valt allemaal wel mee.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 20:11

@melle_odet
okeej, daar dacht ik dus net ook aan xd komt omdat ik op zaterdagochtend en donderdag avond rijd.
maar zaterdag hebben ze wel de hele dag zadel op toch?
en ik bedoelde eigenlijk tussen de lessen door xd

maar er word verder wel goed les gegeven op ritsaert, dat is ook wel het enige minpuntje (met de zadels) voor de rest super manege!(: ook goede stallen enz.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 20:16

melle_odet schreef:
uhm ik heb daar gewerkt en ze staan daar niet de hele dag met de zadels op, ongeveer een half uur voor de eerst lessen word er pas opgezadeld en de paarden en pony''s staan overdag in de bak en het weekend op de wei, dus het valt allemaal wel mee.

Als de paarde daar echt met zadels op rollen en of dat nu is omdat ze een half uur van te voren een zadel op gooien of de hele dag maakt dat geen verschil voor paard of zadel.
Daarbij waarom zouden les klanten niet zelf hun paard op kunnen zadelen dat is net zo belangrijk als het rijden zelf.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 20:34

@Tigra_
niet elke pony doet het, maar sommigen wel. de paarden hebben wel de zadels gewoon af.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:53

_horselovee_ schreef:
@Tigra_
niet elke pony doet het, maar sommigen wel. de paarden hebben wel de zadels gewoon af.

Waarom verander je nu ineens van verhaal?
Eerst zeg je dat ze de hele dag met die zadels op staan en er een aantal zijn die er zelfs mee rollen en nu ineens is dat helemaal niet het geval?
Beetje vreemd....

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:42

Tigra_ schreef:
melle_odet schreef:

Als de paarde daar echt met zadels op rollen en of dat nu is omdat ze een half uur van te voren een zadel op gooien of de hele dag maakt dat geen verschil voor paard of zadel.
Daarbij waarom zouden les klanten niet zelf hun paard op kunnen zadelen dat is net zo belangrijk als het rijden zelf.

dat begrijp ik wel, maar ik doelde er meer op dat de beesies daar niet de hele dag met zadel op staan, aangezien dat werd gezegt.
ik werk er niet meer omdat ik inderdaad vond dat ruiters zelf hun paard/pony moeten kunnen opzadelen.

jb_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:48

misschien staan ze de hele dag met zadels op maar in een half uur voor de les ( is er dan wel toezicht op wat ze doen als ze eht zadel al op hebben ?) kunnen ze nog best veel proberen
het is dan ook zeker niet goed voor zadel en paard als ze ermee gaan rollen en als het altijd dezelfde zijn zullen die zadels snel kapot gaan
verder zou elke ruiter moeten leren om zelf op te zadelen
ik zou zelf ook een andere manege zoeken al is eht alleen al omdat ik verzorging ook bij het paardrijden vind horen

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:55

Pfft, wat is dat nou helemaal voor moeite, even op en af zadelen?

Slecht hoor, zo leer je het natuurlijk nooit. Ook niet echt lekker voor die pony's.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 18:49

Tigra_ schreef:
_horselovee_ schreef:
@Tigra_

Waarom verander je nu ineens van verhaal?
Eerst zeg je dat ze de hele dag met die zadels op staan en er een aantal zijn die er zelfs mee rollen en nu ineens is dat helemaal niet het geval?
Beetje vreemd....

dat zeg ik al de hele tijd ;) kijk maar terug.
ik zeg alleen datt niet elke pony rolt met zadel op, maar sommigen wel. xd

meertje112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:33

_horselovee_ schreef:
(geen id of dit goed staat maarja)

Op onze manege moeten de pony's de hele dag het zadel oplaten (jaa ik weet het, zielig)
maar mijn vraag: ze rollen ook wel eens (met zadel op dus), is dat niet gevaarlijk, kunnen ze dan niet iets aan hun rug krijgen ofzoow?

Verbetering: de hele dag met zadel op is niet waar. De pony's worden rond half 3 3 uur op ma di do vrij opgezadelt en moeten dan tot 7 uur met zadel op daarna worden ze afgezadelt meestal worden de pony's gebruikt dus dan rijden ze en staan niet de hele tijd op stal. Ze staan vast in de box en er loopt de hele tijd een stal medewerker rond die erop let dat pony's om wat voor reden gaan liggen. Enkel op zaterdag staan ze wel met zadel op en op woensdag ook wat langer.
Ik zou wat voorzichtiger zijn met het neerzetten van informatie, want deze klopt niet altijd.
( Ik rijd zelf dus bij Ruitersportcentrum Zwolle, en ik kan zeggen dat het welzijn van de paarden en pony's hoog in het vaandel staat.)