Fryso vs Hulsebos

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MiniMaxi

Fryso vs Hulsebos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 21:10

Ik zit qua aanschaf heel erg te twijfelen tussen een hulsebos of fryso dressuur zadel. Beide zadels vind ik echt geweldig zitten. Maar ook van beide zadels hoor ik voors en tegens.

Zo heb ik gehoord dat hulsebos tegenwoordig niet goed meer aanmeet, maar dan denk ik als dat altijd zo is zouden ze niet meer kunnen bestaan??

En bij Fryso zou de service van tweespan niet altijd optimaal zijn.

Graag hoor ik jullie verhalen, ervaringen enz enz.

Alvast bedankt!

FairLady_

Re: Fryso vs Hulsebos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:14

ik heb zelf een hulsebos en heb hem nu 6 weken. hij is helemaal goed. van de week al wel opgevuld.
er zijn totaal 10 hulsebos zadels bij mij op stal en ze zijn allemaal goed.

ik heb ooit is op een fryso gezeten op een fries en ik kon daar persoonlijk niet in zitten. maar zadels zijn heel persoonlijk.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 21:35

Maar dat ze na korte tijd weer opgevuld worden is toch heel normaal omdat de kussens dan wat gaan inzakken en gaan vormen naar je paard? (het is voor mij al heeeel lang geleden dat ik echt een nieuw zadel gekocht heb. Dus alle tips zijn welkom. En zeker over de 2 genoemde zadels.

jellie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:38

Ik heb een hulsebos zadel. Zadel bevalt perfect, ik zou niet anders willen.

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:46

Ik heb ook een Hulsebos, bevalt echt supergoed.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 21:56

En hoe zit het met de service van hulsebos? Het aanmeten e.d.? Kan iemand daar ook wat meer over vertellen?

Aardbei445

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:58

Hulsebos! Stalruiter heeft deze, en heb er vaak op gereden, echt heerlijk! :DWeet niet hoe het zit met de service...

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:59

Ik heb onlangs een zadel laten aanmeten door Hulsebos en ben zeer tevreden. Had ook een singel aangeschaft maar die bleek na 2 weken toch echt te lang (ze maken singels ook zelf dus de lengte kan nog wel eens verschillen). Geen probleem, kon hem zo omruilen voor een kortere. Ik ben erg tevreden.

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:05

service is tot nu toe erg goed, omdat mijn zadel na 5 weken al op de schoft lag. was het service van hun en hoefde niks te betalen.

contact is voor mij anders, want de gene die daar mail en telefoon doe etc. staat bij mij op stal. dus als er wat is sms ik haar gewoon.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 07:58

Hulsebos en Phryso zadels komen oorspronkelijk uit dezelfde fabriek in Engeland. Hulsebos en Tweespan passen ze alleen zelf aan. Heb zelf persoonlijk slechte ervaringen met Hulsebos. M'n vorige paard heeft er wel fijn 3 jaar mee gelopen (waarvan 2 jaar amper gereden vanwege blessure), maar m'n huidige paard heeft 5 jaar met een te krap zadel (was maatgemaakt hoor) gelopen terwijl Jan Hulsebos elk jaar kwam voor controle en vertelde hoe mooi het zadel lag. Er ontstonden op het laatst een soort kuilen in z'n rug onder de lepel wat Jan Hulsebos wegwuifte, wat echt een serieus slecht teken was achteraf. Zadel kantelde veelste veel naar achteren en drukte in de lendenen waardoor die kuilen ontstonden. Achteraf was de ruimte van de kamer tussen de kussens zo te nauw dat m'n paard na 5 jaar behoorlijke beschadiging aan de ruggenwerfels heeft, heb het zelf gezien op een rondgenfoto van zijn rug. Hij zat helemaal vast in de bovenlijn en lendenen, onderontwikkelde achterhand daardoor en is na 1,5 jaar manueel therapeut eindelijk weer aan het herstellen. Als ik die Jan ooit nog tegenkom is hij niet jarig... Vind het heel erg dat ik dat zelf niet zag, maar vertrouwde op de 'kenner'. Als je een paard met een gangbare rug hebt is het misschien nog wel een optie, maar moeilijke ruggen zou ik het niet mee wagen. Ik heb nu een Wow welke telkens aangepast kan worden, ideaal concept, nooit meer probleem als paard wat verandert, kwestie wan wat aanpassen en klaar. Succes.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:06

ik heb een hulsefrys ;) oftewel een frysozadel met een hulsebosboom. Ik heb eerst een hulsebos gehad en daarna altijd fryso's. De enige reden dat ik op de fryso (toen rider) ben overgestapt is toch dat zij dichterbij waren en daardoor de voorrijkosten lager werden. Ik moet zeggen dat ik niet kan kiezen tussen beide zadels, ze zijn beide goed en bij beide zijn wel problemen met het aanmeten. Dat heb je als je met mensen werkt, dan kunnen er fouten gemaakt worden. Bij beide is het altijd goed opgelost. ;)

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:17

Fryso wordt (als ik het goed begerepen heb) gemaakt in de fabriek waar Hulsebos vroeger zijn zadels liet maken ;)
Vroeger waren de Hulsebossen goed en de service ook.Tegenwoordig is daar niks meer van over.Het bedrijf is wat commercieler gaan denken.Raar genoeg gaat dan vaak de kwaliteit en de service achteruit.
Als je op Bokt zoekt,kom je veeeel slechte verhalen tegen :j
Ik heb een paar jaar geleden ook een Hulsebos aan laten meten en dat was geen goeie ervaring.Kussens waren zo scheef als een .....Zagen ze niet :+ Op mijn niuewe paard kon hetzelfde zadel,zeiden ze.Hebben het toen zo veel opgevuld dat de nietjes van de boom los schoten.Weken wachten en gewoon volhouden dat het zadel goed was.
Wou het bij Divoza in ruilen maar die wouden het zadel niet eens gratis hebben(wat dan wel weer voor hun spreekt :D )
Ik hoef er nooit weer 1.

Rider,wordt/werd ook in dezelfde fabriek gemaakt als de Fryso en de vroegere Hulsebos.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:21

Marleen74 schreef:
Rider,wordt/werd ook in dezelfde fabriek gemaakt als de Fryso en de vroegere Hulsebos.

De Rider is de Fryso, ze hebben de naam voor nederland aangepast ;)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:25

Ik heb onlangs ook via Fryso een zadel besteld en idd, met aanmeten is er ook iets 'fout' gegaan. Zadel ligt prima op m'n paard, maar na 2x rijden was ik er echt van overtuigd dat het zadel voor mij te groot was.
Vanwege de lengte van mijn benen is het 'normaal' om een 18" te nemen, maar qua bilmaat pas ik dus makkelijk in een 17" of 17,5".

De verkoopster wilde mij pertinent geen 17,5" verkopen. Maar ik was echt compleet m'n evenwicht kwijt in het zadel. Maar ja, nieuw / jong paard, dus dat is ook nog wennen aan elkaar. Keer daarna dat ik ging rijden nog steeds uit evenwicht en kon m'n 'zit' niet vinden in het zadel.
Even gebeld met 't Tweespan en situatie uitgelegd en ik mag zonder problemen m'n zadel omruilen voor een kleinere inch-maat. Netjes opgelost dus!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:40

kaatjemuts schreef:
Marleen74 schreef:

De Rider is de Fryso, ze hebben de naam voor nederland aangepast ;)

Volgens mij zijn dat de MR zadels die nu onder de naam mac rider worden verkocht. Er is nl veel te doen geweest over MR zadels.
Fryso is nog steeds Fryso.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:47

Marleen74 schreef:
Volgens mij zijn dat de MR zadels die nu onder de naam mac rider worden verkocht. Er is nl veel te doen geweest over MR zadels.
Fryso is nog steeds Fryso.

Het is ook niet mac rider, maar rider ;) en het is toch echt tzelfde hoor. Ik heb nog een rider aangemeten gehad van t tweespan, ze hebben gewoon hun eigen naam eraan gegeven ;)

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:50

Grappig....ik wordt gequote en ik heb het niet eens gezegd/geschreven???Beetje off topic maar wel appart....

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:09

Marleen74 schreef:
Grappig....ik wordt gequote en ik heb het niet eens gezegd/geschreven???Beetje off topic maar wel appart....

dat heb je als je quotes moet wissen ;)

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:08

ik heb een fryso en wil nooit meer anders.
Ik heb wel altijd goede service bij hun hoor, zo is mijn zadel een keer naar de fabriek terug gestuurd omdat de boom niet goed was. Komt mijn zadel terug zit er opeens een hele andere onderkant onder mn zadel die niet onder mijn zadel hoorde.
ik meteen gebeld en de volgende ochtend stonden ze meteen bij mn stal helemaal uit friesland vandaan.
Hun zagen ook dat dit niet klopte en ze ik kreeg meteen een nieuw zadel werd echt niet moeilijk over gedaan.

en zeker nu ze 2 zadelmakers hebben is de service nog beter en de wachttijd korter.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 08:13

Dat is inderdaad een hele nette service borrie01