Welke maat deken voor mijn shet!? (lees dit plz!)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat voor SOORT deken dan?

vliegen deken
Geen stemmen
fleece deken
1 (20%)
gevoerde deken
4 (80%)

Totaal aantal stemmen: 5

Dagmar97

Welke maat deken voor mijn shet!? (lees dit plz!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 16:00

Hallo,

Ik heb een eigen shetland pony van ong. 90 cm hoog, het is een jong hengstje dus nog wat fijntjes, en daar zoek ik voor de winter een deken voor.
Hij heeft 24/7 weidegang dus hij is haast altijd buiten!
Maar wat voor maat deken moet ik dan kopen? /3
Laatst bijgewerkt door Dagmar97 op 23-05-11 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Welke maat deken voor mijn shet!? (lees dit plz!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 16:32

Waarom wil je hem een deken op leggen? een shet kan prima zonder deken :j

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 16:35

Wat voor soort deken voor wat? Ze hebben alle een andere functie

birrie1709

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 16:37

ik denk dat als je je pony ALTIJD buiten hebt staan een deken niet nodig is

je moet dan in de winter niet TE veel poetsen .
en vooral shetjes (denk ik) kunnen goed tegen dat weer
ze krijgen toch zelf een wintervacht

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 16:42

Ik heb een shet van 2 jaar en denk erover om haar komende winter een ongevoerde regendeken op te doen.
Ik hoop daarmee te bereiken dat ze niet heel erg lang haar krijgt en dat ze redelijk schoon blijft omdat we wel wat met haar doen zo nu en dan.
Ze staat 's nachts in een container stal, ze staat daarin wel lekker beschut maar het is er niet warm.

Ik heb haar net en gebruik verder geen dekens omdat ze geen overmatig last van de vliegen heeft en nog te jong is om intensief te bereiden en daardoor een zweetdeken nodig heeft.
Mocht ze heel erg lang haar krijgen in de winter dan kan het zijn dat ik haar, als ze eenmaal beleerd is en intensief gereden gaat worden, ga scheren en haar dan een warme winterdeken op doe.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 20:03

Ik heb alle soorten en maten dekens voor mijn shet. Ik gebruik vooral dekens om te voorkomen dat de vacht te dik word. Mijn pony gebruik ik meermaals per week om te mennen, en dan is een lange vacht niet prettig. Ik hoop dat ik dan dus niet hoef te scheren. Een vliegendeken heb ik ook, maar tot dusver nog niet nodig gehad. De regendeken gebruik ik in het begin, voordat ik dikkere dekens op ga leggen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 21:42

De maat meet je met een meetlint van midden voor op de borst tot aan de billen, waar je wilt dat de deken eindigt. Zegt veel meer dan een stokmaat. Je hebt namelijk korte en lange pony's ;)

Als je in de winter een deken wil opdoen en je pony buiten staat, moet je een waterdichte nemen. Maar idd, verdiep je eerst in het doel en nut van dekens, voor je er aan begint. Er is zoveel over te weten, dat je er waarschijnlijk beter aan doet geen dekens te gebruiken wanneer je er weinig vanaf weet. Niet poedersuiker bedoelt he :)

Een fleecedeken is imo de meest 'basis' deken, maar die kun je niet in de wei op laten. Is echt om te helpen opdrogen in de winter. Een vliegendeken is dan weer echt een zomerding (kan vaak wel dag en nacht op) en een gevoerde deken (staldeken waarschijnlijk) gebruik je, zoals het woord al zegt, in de stal.

Geaa05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:29

Ulfeino schreef:
Ik heb een shet van 2 jaar en denk erover om haar komende winter een ongevoerde regendeken op te doen.
Ik hoop daarmee te bereiken dat ze niet heel erg lang haar krijgt en dat ze redelijk schoon blijft omdat we wel wat met haar doen zo nu en dan.
Ze staat 's nachts in een container stal, ze staat daarin wel lekker beschut maar het is er niet warm.

Ik heb haar net en gebruik verder geen dekens omdat ze geen overmatig last van de vliegen heeft en nog te jong is om intensief te bereiden en daardoor een zweetdeken nodig heeft.
Mocht ze heel erg lang haar krijgen in de winter dan kan het zijn dat ik haar, als ze eenmaal beleerd is en intensief gereden gaat worden, ga scheren en haar dan een warme winterdeken op doe.

Mijn 2 jarige heeft afgelopen winter een 300 grams outdoordeken op gehad; in de hoop dat hij deze lente beter uit zijn haar zou komen.
Nou, veel heeft het niet geholpen, want de haren op zijn hals (waar dus geen deken overheen zat) waren bijna net zo lang als op zijn buik. Zijn wintervacht zit er nu nog op, helaas. Hij zweet zich te pletter, maar scheren nu is geen optie.
Hij staat 24/7 buiten, maar over een maand gaan we op stalling. Dus volgende winter staat hij 's nachts binnen, en kan ik hem in de lente mooi scheren. Dan heb ik niet dat ge-etter met dekentjes 's nachts op doen voor buiten!

Hij is zwart en wordt knettergek van vliegen in de zomer, dus ja; ik heb een vliegendekentje voor hem, we kunnen niet meer zonder! ;D

Maar er staan op internet genoeg schema's voor dekenmaten; al kloppen die niet vaak haha. Die schema's gaan via schofthoogte; maar niet iedere pony van 90cm is even lang of kort.
Safiera hierboven mij legt uit hoe je de ondermaat van een deken moet opmeten. De bovenmaat is vanaf schoft tot ongv 10cm over de staartwortel. Die is ook handig om te weten; want iedere winkel/webwinkel geeft de maten anders aan! Sommige de onder, anderen de bovenmaat.

Succes!

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 07:35

Een shet hoeft geen deken, maar als je dat wil en je laat heb ermee buiten zou ie het best waterdicht zijn.