De zadel jungle

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Monica24

De zadel jungle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 13:30

Sinds kort ben ik op zoek naar een nieuw (of gebruikt) zadel. Het paard waar ik op rijd is apart gebouwd: zijn achterkant is vrij hoog, en zijn hals laag gebouwd, waardoor hij zeg maar van achter naar voren "afloopt". Dit is wat overdreven gesteld, maar even voor de beeldvorming. Het zadel dat er op ligt is ook van achter wat hoog (het past verder wel prima), waardoor ik snel naar voren zit, en mijn onderbenen naar achteren gaan. Ik ben nu dus dagelijk bezig om rechtop te zitten en mijn benen naar voren te houden. Dit heb ik op andere paarden nooit, en ligt volgens mijn instructrice, die mij op veel andere paarden en zadels heeft meegemaakt, ook echt aan het zadel. Nu ben ik een beetje rond aan het kijken op Bokt en Marktplaats naar wat er allemaal te koop is, en ik zie echt door de bomen het bos niet meer in die zadeljungle.
Hebben jullie tips naar wat voor soort zadel ik zou moeten zoeken?
Het paard is:
- 1.63 meter
- Rond gebouwd (klein beetje à la Haflinger)
- Weinig schoft
- "aflopend"

Zeld ben ik "normaal" gebouwd (maat 38/40), met redelijk lange benen. Ik wil graag een dressuurzadel met weinig kniewrong.

Wie o wie heeft tips qua merk, maat, soort, hoeveel inch, welke boommaat etc. etc. Alle info is welkom, zodat ik meer gericht kan gaan zoeken.

En, geen zorgen, natuurlijk ga ik niet zomaar een zadel op het paard leggen zonder dat iemand met kennis van zaken ernaar gekeken heeft. Ik kan een passervice laten komen, of een zadel laten aanmeten, maar omdat er zoveel beschikbaar is, wil ik graag eerst eens even rond kijken, dit kan een hoop geld opleveren volgens mij.

Alvast bedankt!

Shyla25

Re: De zadel jungle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 13:33

Ik denk dat je het beter andersom kunt doen, eerst iemand laten komen zodat je weet waarnaar je kunt gaan zoeken :)*

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 13:39

Shyla25 schreef:
Ik denk dat je het beter andersom kunt doen, eerst iemand laten komen zodat je weet waarnaar je kunt gaan zoeken :)*

Goeie tip, daar had ik ook wel aan gedacht, maar als ik iemand laat komen dan ben ik misschien overdonderd, en kies 1 van zijn of haar zadels waarbij ik een concessie doe, en ik wil me eigenlijk eerst even zelf grondig voorbereiden, zodat ik zelf ook een beetje weet waar ik op moet letten.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:22

Monica24 schreef:
Goeie tip, daar had ik ook wel aan gedacht, maar als ik iemand laat komen dan ben ik misschien overdonderd, en kies 1 van zijn of haar zadels waarbij ik een concessie doe, en ik wil me eigenlijk eerst even zelf grondig voorbereiden, zodat ik zelf ook een beetje weet waar ik op moet letten.

Ik ben eerlijk, als je dat wilt leren ben je wat tijd kwijt.
De meeste zadelmakers vinden het geen probleem om je de dingen uit te leggen waarom wel en waarom een zadel niet zou passen.
Bel er gewoon 1 op en vertel je verhaal, kijk wat ze zeggen ;)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:21

Je paard is dus overbouwd zoals ze dat noemen ;) Je moet dan sowieso nooit geen zadel nemen met hoge achterkussens. Een Stübben bijv. is dan veel beter geschikt. Je paard heeft weinig schoft dus dat komt dan ook mooi uit omdat Stübben geen terug gesneden boom heeft. Tweedehands over het algemeen goed verkrijgbaar en zitten vind ik erg fijn. Je zou eens kunnen overleggen met een zadelmaker/passer of die Stübbens heeft, al dan niet tweedehands.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:29

Laat een zadelpasser komen met zo veel mogelijk verschillende zadels. Het kost wat, maar je hebt meteen een duidelijk beeld voor waar je naar moet zoeken, en dat maakt het oerwoud meer een klein bosje waar je nog uit moet kiezen :)

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 06:21

Ik denk aan een Stuebben Merlin X dream zadel. Kijk maar eens op hun website.
Fairfax zou ook kunnen, maar die heeft nogal dikke kniewrongen.

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 17:45

aslo schreef:
Je paard is dus overbouwd zoals ze dat noemen ;) Je moet dan sowieso nooit geen zadel nemen met hoge achterkussens. Een Stübben bijv. is dan veel beter geschikt. Je paard heeft weinig schoft dus dat komt dan ook mooi uit omdat Stübben geen terug gesneden boom heeft. Tweedehands over het algemeen goed verkrijgbaar en zitten vind ik erg fijn. Je zou eens kunnen overleggen met een zadelmaker/passer of die Stübbens heeft, al dan niet tweedehands.

Met mijn pony had ik ook een Stübben, en die beviel heel goed, het zou fijn zijn als ik bij dit paard ook op een Stübben uit zou kunnen komen. Bedankt voor de tip!

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 17:49

mhoogenbos schreef:
Ik denk aan een Stuebben Merlin X dream zadel. Kijk maar eens op hun website.
Fairfax zou ook kunnen, maar die heeft nogal dikke kniewrongen.

Dankjewel! Ik ga eens even op hun site kijken. :)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 18:17

Strada! Mijn pony heeft ook een lastige bouw voor een zadel en die gaat er heel goed onder :j Het is een vrij vlak zadel ook waarin je voldoende ruimte hebt en de kniewrongen zijn zeker niet te groot.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 18:21

Een Trekker endurance zadel! De kussen zit met stevig klittenband aan de onderkant. Dus is makkelijk aan de vorm van je paard te passen.