Halsters met welke voorkom je schuurplekken?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Libje123

Halsters met welke voorkom je schuurplekken?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 20:56

Hallo,

Even een vraagje, er bestaan 1000den verschillende halsters verschillende materiaal zwaar, licht, groen,blauw etc etc

Nu heb ik 1 paard die schuur plekken heeft van het halster mijn 3 paarden hebben allemaal dezelfde om maar alleen 1tje heeft er last van!

Welk halster (betaalbaar) kan garanderen dat die geen schuur plekken achterlaat !

En waarom heeft dit zoveel invloed op dat ene paard ?!

mysecrets

Re: Halsters met welke voorkom je schuurplekken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:57

Heb je altijd je halsters om? Ik zou je aanraden om alleen een halster om te hebben tijdens het lopen met je paard en met het vastzetten bij bijvoorbeeld poetsplaats :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:58

Waar krijgt je paard schuurplekken? Op de neus, op de wangen of achter de oren?

Het kan aan de pasvorm liggen, of het halster correct op maat gesteld is en/of aan de gevoeligheid van de paardenhuid.

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 21:01

Wij hebben altijd halster om ze staan op meerdere hectare land met meerdere paarden
en hebben voor het gemakt de halsters om!

Ik zet ze nooit buiten en of binnen omdat ik werk en dit dus voor mij gedaan word
Hun willen halsters niet afhalen (gemakszucht en tijdbesparend) Hier over valt niet te discuseren!
Hier heb ik geen inspraak in dus vandaar ben ik opzoek naar een halster die de schuur plekken kan beperken

Voor de andere ik wil geen discussie topic over het wel of geen halster in de wei :)

Schuur plekken op de uhm kaaklijn boven achter de oortjes en heeeeeeeeeel lichtjes op de neus ( precies in het midden)

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:04

Ik wilde ook helemaal geen discussie opwekken hoor, wilde eerder helpen...
Je zou een halster met bontjes kunnen proberen, geen gezicht, maar werkt prima.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:04

Misschien is het halster te strak afgesteld. Dat vermoed ik omdat er schuurplekken op de kaaklijn zitten. :0 Ik kan het niet zien vanuit mijn kamer. ;)

In dat geval kun je weer haren op de kale plekken laten groeien door het halster enige tijd af te laten. Sommige mensen zweren bij lamswollen bontjes. Die kun je ook los kopen voor aan halsters, dacht ik. Misschien even googlen.

Sommige paarden hebben genoeg aan een halster met (kunststof) padding achter de oren en op de neus.

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 21:06

(quote="Laurabyoux"]Ik wilde ook helemaal geen discussie opwekken hoor, wilde eerder helpen...
Je zou een halster met bontjes kunnen proberen, geen gezicht, maar werkt prima.[/quote]

Nee snap ik :) Maar ik zei het even alvast voor andere mensen die misschien wel een discussi beginnen :)

Thnx voor je reactie

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 21:07

HippoLogic schreef:
Misschien is het halster te strak afgesteld. Dat vermoed ik omdat er schuurplekken op de kaaklijn zitten. :0 Ik kan het niet zien vanuit mijn kamer. ;)

In dat geval kun je weer haren op de kale plekken laten groeien door het halster enige tijd af te laten. Sommige mensen zweren bij lamswollen bontjes. Die kun je ook los kopen voor aan halsters, dacht ik. Misschien even googlen.

Sommige paarden hebben genoeg aan een halster met (kunststof) padding achter de oren en op de neus.

Hij zit juist erg los het is zon simpel halster mt full maar kan echt tot x full en pony worden afsteld
(goedkoop ding )

Ik zal eens voor bontjes of iets kijken maar is dat niet te warm /3

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:08

Oke, dan is het goed! :)
Veel succes met het vinden van een goed halster!

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:11

Écht bont is niet te warm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:14

Ik heb een Schockemöhle Sports Memphis halster, gekocht bij divoza.
Zacht halster, op 2 plaatsen verstelbaar.

aahhp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:18

hier hetzelfde probleem, 1 van de paarden hier heeft op een of andere onverklaarbare reden kale plekken achter zijn oren. hij gaat nu gewoon zonder halster de wei in dus heeft hem bijna nooit op.. alleen met in en uit de wei halen enz. werkt prima, kale plekken zijn weg

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:22

van lamicell heb je halsters bestaande uit fleece materiaal die zijn heel zacht...

UnlimitedS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:18

arabs schreef:
van lamicell heb je halsters bestaande uit fleece materiaal die zijn heel zacht...

Equitheme en BR hebben deze halsters ook, deze zijn echt aan te raden.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:22

je kunt ook van kavalkade een veiligheidshalster kopen. Die hebben elastiek op neusriem en kopstuk met daaroverheen zacht neopreen. Blijven ze ergens achter haken dan geeft het wat mee.
zijn rond de 27-30 euro, dus valt mee. Ik ben er blij mee, je kunt ze toch makkelijk pakken en niet gevaarlijk.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:18

Ik heb een fleece gevoerde van HH 14,95 voor een haslter+touw en eigenlijk geen plekjes meer gehad.
Wel af en toe uitspoelen ivm zweet en viezigheid.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:27

het ene paard is er gevoeliger voor dan het andere, net zoals de enen misschien harder schud met z'n hoofd dan een andere...

Bij mijn merrie hangt veel af van de kwaliteit van het nylon of de binnenvoering. Je hebt ook halsters met een "neplederen" of soort "rubber" binnenkant (tegen het schuiven) en deze gaan eenmaal ze enkele maanden oude zijn heel erg schuren.
Fleecevoering kan helpen of echte bont. Maar op tijd je halster wassen van zodr er teveel zand en zweet in plakt gaat het ook schuren...

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:33

oh hier zet ik ff een stipje.
mijn pony krijgt ook hale plekken op de bakstukken zeg maar.
zij moet ook halster om in hjet land ivm sloten langs het weiland.
bondjes vind ik niks,als het regent hebben ze zo'n vies ding om hun hoofd heen hangen.
ik heb nu een onderlegd halster met dat soort foam eronder, dat gaat aardig.,

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:37

Ik heb een halster hier liggen die helemaal met bont is onderlegd, maar niet eroverheen, dus het ziet er nog leuk uit, en je paard wordt niet in het gezichtsveld belemmert. Dat kan je misschien het beste nog overwegen. Halsters met rondom de riemen bont beperken het gezichtsveld voor je paard en dat kan toch wel stress opleveren, die vind ik dus niet zo fijn in het gebruik.

Over je vraag of het te warm is: Bont vetileert beter dan neopreen. Bij Max had een stalgenootje een bont onderlegd halster en Max een neoprene. Hij was de gene met de zweetplekken.

Als de plekken alleen onder de kaak zitten, dan zit je halster te strak, als ze achter de oren zitten, kan het zijn dat het halster schuift en kan het scheren van een "derde oor" helpen, evt. icm een anatomisch halster.

Als dit alles nog niet helpt is toch je beste optie om het paard zoveel mogelijk zonder halster neer te zetten.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 23-05-11 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:39

ik zou zoveel mogelijk het halster afdoen, als ze er schuurplekken van krijgt.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:43

Enige oplossing naar mijn mening is dan bont, maar als ze ook met vies weer naar buiten gaan worden die halsters wel heel snel vies.
Mijn paard staat in haar uitloopstal zonder halster, maar op de wei met halster (ivm vliegennetje of masker). En ook zij heeft schuurplekken (2 andere paarden niet). Ik heb geen bonthalster, omdat ze die zo ontzettend vies maakt en ze dan weer snel slijten door het vele wassen. Enige wat iets verbetering geeft ten opzichte van andere halsters zijn dan de halsters met fleece-voering. Maar de schuurplekken verdwijnen er niet van.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:59

gewoon op de wei zonder en ook in de stal kunnen ze zich ook nergens aan verwonden. mijn paardjes hebben alleen met wandelen en poetsen of longeren halster om.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:08

De pony op stal heeft ook extreem snel schuurplekken, maar sinds we een jaar of wat geleden halster van Bucas om hebben gedaan, nooit meer schuurplekje gehad! :#
Ze heeft nu 24/7 halster om (weideseizoen) en doet ook erg lang met het halster!

Ik weet niet welke maat je zoekt, maar heb haar oude halster van Bucas liggen, dus die zou je zo mogen hebben om te proberen!

Succes!

_Lauwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:08

Zoals TS al zei is halster af in de wei geen optie dus met een topic vol "ik zou het halster afdoen" kan ze niks...

Anyway, ik vind halsters van ANKY heel fijn, zacht en trekken niet scheef. Blijven ook na het wassen (in de wasmachine) mooi. Kosten wel wat meer dan het gemiddelde halster maar ik vind ze absoluut het geld waard!
En uiteraard regelmatig de halsters even wassen.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 12:18

Echte bontjes zijn inderdaad ideaal om schuurplekken te voorkomen. Nadeel is wel dat als het regent en het bont dus nat wordt het zijn zacht functie verliest en alleen maar heel vies en zwaar wordt.
Je zou ervoor kunnen kiezen om bij droog weer halsters met bont te gebruiken en bij nat weer iets van een neorpeen gevoerd halster.
HKM heeft enkele halsters met neoprenen voering. Dit is zacht en schuurt niet. Ook als het nat wordt blijft het vriendelijk voor de huid.
Waarom je ene paard er wel last van heeft en de anderen niet kan gewoon aan gevoeligheid liggen. Of het kan zijn dat dit halster iets minder mooi past.