enkel of dubbel gebroken bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eveline77

enkel of dubbel gebroken bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 20:35

Mijn paardje houdt nogal vast op links, ze pakt echt het bit.
Zal ze een enkel of dubbel gebroken bit eerder loslaten???

Serendipity1

Re: enkel of dubbel gebroken bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:38

watvoor bit heb je nu dan? Dubbelgebroken vind ik persoonlijk vriendelijker, maar ook daarbij zul je zelf goed moeten trainen en jezelf ook leren los te laten op links. Succes!

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:40

Ik zou ook voor het dubbelgebroken bit gaan!

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:47

Mijn pony werd altijd gereden op een enkel gebroken watertrens , sinds hij van mij is heb ik een dubbel gebroken watertrens en hij loopt daar veel fijner op!
Moest er even aan wennen , maar is nu veel fijner ;) Ik ga niet meer terug naar enkel gebroken in ieder geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:50

Ik vind een dubbel gebroken bit ook veel fijner, heb voor mijn fjord een dubbel gebroken kneveltrens.

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 20:50

Ik rijd inderdaad ook met dubbelgebroken, maar omdat links niet veel beter wordt denk ik er over om naar enkel gebroken te gaan....

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:54

Ze pakt echt het bit? Dat gaat dan denk ik met een enkel gebroken niet beter worden. ;)
Of je moet zon D-trens met koperen rolletjes proberen , die zijn enkel gebroken en kunnen ze moeilijk tot niet beetpaken ;)

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 20:56

Ik had de hoop dat het met enkel gebroken niet meer puur op links zou zijn maar meer in evenwicht. Dat is misschien makkelijker los te werken...

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:59

Enkel gebroken werkt inderdaad meer op beide kanten in , dubbel gebroken werkt onafhankelijk van elkaar in.
Maar daarmee kan je niet voorkomen dat een paard het bitvast pakt ;) Door zon D-trens met rolletjes wordt dat vrijwel onmogelijk gemaakt.

Want is precies het probleem? Ze pakt het bit beet of is lastig op links?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:01

Ik rij alleen nog maar met sprenger bitten. Ik dacht altijd dat het onzin was maar op een sprenger lopen die van mij stukken beter dan op een goedkoop bit. Ze nemen het beter aan en ze lopen er niet mee te klieren, waarschijnlijk omdat het anatomisch beter past.

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 21:02

Ze pakt daadwerkelijk het bit vast, waardoor stelling en buiging lastig worden... Er zitten wel stukjes bij dat ze los laat maar dat zijn maar korte stukjes.

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 21:03

Zelfs met longeren zie ik dat ze het vasthoudt.

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:06

Is het rijtechnisch niet op te lossen?

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 21:07

Nog niet, nu ik zie dat het met longeren ook zo is vraag ik me af hoe ik het rijtechnisch op kan lossen.

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:13

Dat zou ik verder ook niet weten , misschien eens aan een instructie vragen of het rijtechnisch uberhaupt op te lossen is?
Of inderdaad een ander bit proberen.

Paard van een vriendin van me had een tijdje het rare idee om inderdaad zijn bit beet te pakken en keihard te gaan rennen , toen heeft ze hem een tijdje met een westernbit (stang) gereden en daarna was die er mooi klaar mee. Hij vond die stang zo vervelend dat hij toch maar het gewone bitje normaal aannam ;)

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 21:17

met juffie erbij gaat het vaak best goed, maar juffie is net bevallen dus zit even zonder les... |(

aahhp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:20

dubbelgebroken heeft naar mijn idee meer effect. rij ze zelf allemaal op dubbel gebroken. Je hebt ook bitten met een soort bolletjes, heb ik heel kort mee gereden maar die werd later ook vastgepakt dus ben weer overgestapt op gewoon dubbel gebroken, het is denk ik ook vooral rijtechnisch, maar naar mijn mening dus dubbel gebroken..

iloveiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:20

Als je paard even vasthoud op links teugel "los" dus even druk weg. Naar voren paar pasjes. En weer proberen. Je moet hm echt loslaten zodat ie niks heeft om op te hangen :)

Inderdaad is een dubbelgebroken wat vriendelijker en licht meestak wat beter in de mond

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 21:23

iloveiwan schreef:
Als je paard even vasthoud op links teugel "los" dus even druk weg. Naar voren paar pasjes. En weer proberen. Je moet hm echt loslaten zodat ie niks heeft om op te hangen :)

Inderdaad is een dubbelgebroken wat vriendelijker en licht meestak wat beter in de mond

En dan rechts gewoon de lichte druk houden, dus alleen links los?!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 08:33

Het vasthouden komt meestal vanuit de ruiter, niet vanuit het bit. Ik weet het zelf als geen ander, helaas. Het ene paard loopt beter op een dubbelgebroken bitje, de ander op een enkelgebroken. Je kan allicht eens een enkelgebroken lenen om te voelen hoe je paard erop reageert.

Verder, goede begeleiding. Als je juf met zwangerschapsverlof is, kun je dan niet tijdelijk iemand anders vragen? Sluit ook lichamelijke problemen uit.

KimvdE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:01

In mijn ogen lost het bit nooit zomaar een rij-probleem op. Het links vastpakken kun je niet alleen verhelpen door er een ander bit aan te hangen. Het kan je echter wel helpen bij het oplossen van het probleem, ik vraag me alleen af of dat het bij dit probleem uitmaakt welk bit je neemt. Als het paard vast zit op de linkerhand zul je veel oefeningen moeten doen zodat zijn rechter spieren rustig aan langer worden. Ook moet je zelf vooral bewust bezig zijn met het loslaten van je linkerhand. Zorg dat je op beide teugels evenveel druk hebt op de rechterhand en probeer deze druk bij het wisselen van hand gelijk te houden. Op de linkerhand blijft je linkerhand/teugel altijd vriendelijk en rustig vragen. Ga dus niet terug hangen of blijven vragen, hierdoor gaat hij ook weer sterker worden. Probeer het paard met je linkerbeen naar je rechterhand te rijden.... toch raad ik aan om hier eens een instructrice naar te laten kijken. Die kan de oorzaak ook beter vaststellen en een juiste trainingsmethode adviseren.

* Een dubbel gebroken bit verdeeld de druk van de hand van de ruiter vooral over de tong terwijl een enkel gebroken bit op vooral één plaats inwerkt op het gehemelte. Over het algemeen rijd ik daarom liever met een dubbelgebroken bit omdat deze naar mijn mening vriendelijker is.

Groetjes Kim

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 19:03

Ik rijd gewoon met enkel gebroken, daar loopt hij fijner op.
Ik heb ook een dubbel gebroken, maar daar ging hij steeds op hangen als ik de teugels maar op contact had, dan maar enkel :)
Je moet gewoon even kijken waar hij fijner op loopt, vroeger hadden ze nog nieteens dubbel gebroken en reed iedereen rond met een enkel gebroken ;)