welke merken dressuurzadels voldoen aan mijn verlanglijstje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

welke merken dressuurzadels voldoen aan mijn verlanglijstje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 20:31

Ik ben op zoek naar een ander zadel voor mijn merrie, omdat mijn achterste te groot is geworden voor mijn huidige zadel :o . op dit moment ligt er een Premiere Premier dressuurzadel op, maar die worden niet meer gemaakt en dat wordt dus zoeken naar een speld in een hooiberg.

Het zadel dat ik zoek moet aan de volgende "eisen' voldoen:

- geschikt voor paarden met weinig schoft (half teruggesneden kamer wellicht)
- geen gesloten zit (niet superdiep dus)
- geen brede zit (dus moet vrij smal aanvoelen, ivm heupafwijking van mij)
- ook niet te vlak, dus halfdiep zou mooi zijn
- geschikt voor lange benen (dus evt halve kniewrongen of vorm die past bij lange benen, omdat ik anders met mn knie over de wrong kom)
- zacht leerwerk (geen karton-idee)
- veel ruggengraat-vrijheid

De vraag is, welke merken komen in aanmerking als je het bovenstaande lijstje erbij hebt? Ik ben eigenlijk op zoek naar een goed B-merk (zoals JC, BR enz). Een op maat gemaakt Brandtzadel e.d. vallen buiten budget.

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:15

Ik zat te denken aan KN als ik je lijstje zo las (alleen hoe dat met de ruggengraat zit weet ik niet), maar dat zijn toch wel wat duurdere zadels. Weet niet waar je budget ongeveer licht aangezien je het over B-merken heb?

Muronia

Re: welke merken dressuurzadels voldoen aan mijn verlanglijstje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 21:21

Nou KN had ik inderdaad nog niet aan gedacht. Heb vroeger 1 gehad voor een ander paard (oude model symphony) en die zat echt super! Ik weet alleen niet of KN wel geschikt is voor een paard met weinig schoft? (dat paard had namelijk juist een hele hoge schoft)

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:22

Ik vind Kentaur een heel fijn en betaalbaar merk :) Misschien kun je daar eens naar kijken :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 21:26

Kentaur vind ik voor mijzelf 3x niks sorry. heb 1 keer op een Kentaur gezeten en dat was denk ik ook de laatste keer :(. Ik vind ze erg hard.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:28

Echt? Grappig, ik vind ze heerlijk zitten :D De Kentaur Penelopa vind ik erg zacht qua zitting :) Maar smaken verschillen uiteraard :)!

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:31

Leorah schreef:
Nou KN had ik inderdaad nog niet aan gedacht. Heb vroeger 1 gehad voor een ander paard (oude model symphony) en die zat echt super! Ik weet alleen niet of KN wel geschikt is voor een paard met weinig schoft? (dat paard had namelijk juist een hele hoge schoft)

Ik dacht dat kn breed zit, misschien niet handig voor jou dus.

Een passier misschien? Bijvoorbeeld de Grand Gilbert?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:32

Ik zou zeggen: JC :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 21:35

Ik heb een passier GG liggen nog.. ook van een ander paard. Maar deze zadels vind ik ook niet fijn zitten en daarbij komt mn been over de wrong heen, dus ook niet echt geschikt voor een echt lang been. (wat een zeurpiet ben ik he ;) )

Ja.. JC is ook nog steeds wel een goede optie. KN kon ik eerder wel goed op zitten qua breedte dus ik denk dat dat geen probleem is. Wat ik bedoel met breed zitten, bijv. wintec, interhippique (vind ik rommel trouwens) en ik heb deze week een rossner geprobeerd waarbij ik ook last kreeg door de breedte.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:40

Als ik jou was zou ik eens een 2e hands Prestige Top dressage proberen :)

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:41

Ik kwam er zo op omdat iemand bij ons op stal een KN Symfony heeft en dat zadel een gemiddelde zit heeft met mooie niet te grote wrongen. Dat paard waar zij hem op heeft liggen heeft wel iets schoft maar niet extreem. ;) Zit niet breed.

Euroriding Diamond misschien een optie?

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:42

listiglistje schreef:

Wilde ik ook zeggen, zadel heb ik ook :j

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 21:45

ik ken de olympia appaloosa wel, die is echt voor paarden met veel schoft, wel smalle zit idd. de Top Dressage ken ik nog niet, dus ga daar even 1 en ander over opzoeken, bedankt!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:47

Als ik dat zo lees kan je ook eens kijken naar een Ruiz Diaz (zelfde fabriek als Anky en Pessoa zadels), ik heb zelf een KN Symphony dressuurzadel die best aardig zit, maar een RD (spring)zadel, en die vind ik nog lekkerder zitten vanwege de wrongen, het zachte leer en wat smallere zit, de kwaliteit is ook erg goed, zeker voor een B-merk :) .

fiegeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:45

Een tweedehandse Albion SLK zoeken? Niet teveel kniewrong en toch een heerlijke zachte zit.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:51

http://www.symbion.nl ! echt een aanrader, ze verkopen ze bij superhorse (breda)
maar zijn daar ook tweedehands te koop.
Ze zitten zo onwijs lekker zacht, veel contact met je paard. Veel ruggenvrijheid voor het paard.
een op maat gemaakt zadel kost 1800 hierbij kan je alles wensen, zoals speciale wrongen, oid
Heb geen idee hoe duur ze tweedehands zijn. Maar het is een echte aanrader :j
Ze worden gemaakt in Engeland

edit, zag dat de website het niet doet,
http://superhorse.nl/zadels.htm dan naar assortiment gaan, vind je allerlei info over de zadels

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 23:07

een KN kan erg goed op een paard zonder schoft, altans dat is bij ons paard. Alleen kan ik er juist niet op zitten met mijn heupen omdat ik hem te breed vind. Maar als je daar geen last van hebt bij een KN, dan past het bij je eisen pakket, het kussen kanaal is ook erg breed dus dat is wel fijn.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 23:19

Ik zie niemand nog het advies Rossner geven. Is geen echt B merk, maar wel voor een B prijs...
Ik heb er nog 1 liggen, die je zou kunnen passen. Ik gebruik hem namelijk niet en wil hem eventueel wel verkopen. ziet er geweldig uit!

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 23:29

dat komt omdat TS een paar post geleden al had verteld dat de Rossner ook te breed zat ;)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 06:06

Een KN zit niet breed, althans de oudere Symphonie niet, die heeft juist een smalle taille (zoals ze dat noemen). Daardoor één van de weinige zadels waar ik zelf heel fijn op kan zitten. Stübben is ook een optie. Tweedehands bijv. ook zeer goed verkrijgbaar.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 07:28

Shaar schreef:
listiglistje schreef:

Wilde ik ook zeggen, zadel heb ik ook :j

Ik denk dat deze teveel wrong heeft voor ts.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 07:30

Zo lang het smalle of halve wrongen zijn, mag er best wrong aan zitten. Beetje steun is wel fijn ;) maar van die hele dikke wrongen van boven naar beneden, dat wordt hem gewoon niet.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 07:31

Aan de prestige top dressage zitten behoorlijk dikke wrongen, daarom ben ik over gegaan op een passier :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 07:47

xx_Irisje schreef:
Aan de prestige top dressage zitten behoorlijk dikke wrongen, daarom ben ik over gegaan op een passier :)

Maar die zitten wel hoog en aangezien ts hele lange benen heeft.....

Ik heb zelf de Prestige Milan (zelfde model als de TD maar dan luxer), ik vind dat gedwongen wrong gevoel eigenlijk helemaal niet gedwongen!

Voorheen had ik een KN, maar die zat en stuk breder in de zit als de Prestige, maar beide zadels hebben een ongedwongen zit.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:44

Ts, je had zelfde probleem als ik, kwam ook overal met bovenbeen/knie overheen.
Had de kentaur penelopa, fijne zachte zit maar kwam helemaal met knie eroverheen.

Nu heb ik een stubben maestoso nt deluxe en ik kom er niet meer overheen, _/-\o_
Is echt super :j ook niet te diep maar door de fijne stroeve leersoort zit je wel super stevif, mooie dikke wrongen maar niet te overdreven dik.
Is wel boven je budget maar misschien 2ehands of doorsparen en dan kijken? Ik ben er iig super blij mee en heb alles al geprobeerd, kieffers, kentaurs, kn, passier, br met halve hoge wrong enz maar kwam overal overheen.