Paard met een weke rug, wat voor een zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Danielle14

Paard met een weke rug, wat voor een zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 20:18

Hi bokkers.

Graag zou ik wat hulp van jullie willen.
Op dit moment heb ik bij mijn paard een AB zadel (Arno Brandt). Hiervoor heb ik een WOW zadel gehad.
Beide zijn toch niet helemaal geschikt voor mij. Liggen allebei mooi op mijn paard maar kan op allebei niet zitten!
Hiervoor heb ik op mijn andere paard een Euroriding gehad (wat ik echt een heerlijk zadel vind!), deze paste mijn huidige paard niet omdat hij een wat week ruggetje heeft.
Op mijn AB zadel heb ik al 2 keer andere kussens laten zetten, zodat ik wat meer rechtop kwam te zitten. Helaas vind ik dit nog te weinig en heb ik het idee dat ik erg achterover zit, zadel is maximaal opgevuld.
Buiten dat was ik gewoon gek op mijn Euroriding en heb ik nog niet veel zadels meegemaakt waar je zo stevig in zit. Dit is dus iets wat ik heel erg mis aan mijn AB zadel, vandaar het besluit opzoek te gaan naar iets anders.

Ik zou graag willen weten wat jullie ervaringen zijn qua zadels voor een paard met een weke rug en welke zadels hier geschikt voor zijn!
Ook vroeg ik mij af of iemand weet of het mogelijk is om (bijvoorbeeld) op een euroriding andere kussens te laten zetten zodat ik weer "rechtop" kom te zitten en bij wie ik daarvoor terecht zou kunnen!?

pmarena

Re: Paard met een weke rug, wat voor een zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 09:24

Hoe week is de rug ? Is gewoon het gebied achter de schoft wat dieper ? Gaat dit nog herstellen door training denk je ?

Zou het niet gewoon een optie zijn om een dekje te gebruiken met extra padding op het weke deel van de rug , zodat de rug mooi uitgevlakt wordt en je er alsnog een Euroriding op kunt gebruiken ?

Die extra dikke vulling hoeft natuurlijk niet per-sé in de kussens van je zadel te zitten :)

Danielle14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 09:58

Zijn rug is niet heel erg week. Maar ik denk dat die dat altijd wel blijft houden, door training wel wat minder geworden afgelopen jaren. Heb geen duidelijke foto ervan, zal ik straks is maken!
Daar heb je gelijk in Pmarena. Ik heb nu ook altijd 3 handdoekjes onder de achterkant van mijn zadel liggen. Al meerdere bontjes en onderleggers gehad die achter hoger waren, daar was ik niet zo weg van. Het verschuift of is zo dik dat ik het idee heb geen gevoel meer te hebben met mijn paard.
Dus als ik een nieuw zadel aanschaf wil ik graag dat die goed ligt, dat ik niet weer iets eronder hoef te doen! Lijkt mij toch dat ik niet de enige ben met dit probleem :o

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:00

Kan je je rug sterker maken door eerst te gaan rijden op een bbp of je paard aan de pessoa te trainen?
De rugspieren zijn op een keten van andere spieren na toch wel een van de belangrijkste.
(ook de psoasspier is een zeer belangrijke bij het dragen van de mens)

Danielle14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 10:12

Annebe, bedankt voor de tip.
Alleen aan de training ligt het niet, hij loopt goed met dit zadel. Alleen het probleem is dat ik er zelf niet lekker op kan zitten!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:15

Ik zou inderdaad je paard goed optrainen met een pessoa en dan de zadelmaker bellen. Met een gecompliceerde rug (weke rug, karperrug, doorgezakte rug, opvallend scheve rug, korte rug etc.) moet je zelf niet gaan proberen, dat kost alleen maar geld.

Heb je misschien een foto van de rug van je paard? Want een paard kan nog best redelijk lopen, ookal zit het zadel niet helemaal goed. Een paard heeft een hoge pijngrens en laat niet heel snel merken dat het pijn heeft.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:18

Weet je ook 'wat' het is dat je niet lekker zit in de zadels? Is het te gedwongen, te diep, teveel wrong?

Welke Euroriding heb je gehad?

Iets wat veel op Euroriding lijkt en mogelijk uit dezelfde fabriek komt is JC. (Jade / Saphir).
Mijn paard heeft ook weke lendenen en het is al beter geworden met training, maar het blijft altijd iets aanwezig bij haar, ze is nl. ook overbouwd. De JC ligt behoorlijk goed, ietsje achterover, maar het ligt niet slecht. Voor mij ook een prettig zadel, kan er echt op 'mijn' manier in zitten, zonder in een houding geperst te worden.
Als je de mogelijkheid hebt, zou ik zoveel mogelijk zadels uitproberen, zodat je iets vindt wat echt bij je past.

Danielle14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 10:38

Nogmaals: het zadel ligt goed op mijn paard, Arno Brandt is een hele goede zadelmaker! Alleen vind ik het gewoon niet lekker zitten! Trainingstips zijn dus overbodig.
Ik ben echt opzoek naar een nieuw zadel voor mijn paard, graag wil ik ervaringen horen van anderen welke zadels jullie geschikt vinden voor een wekere rug!

Ik zal vandaag een foto van zijn rug maken en plaatsen!

Jibbel bedankt voor je reactie: De voorkant van het zadel is vrij fors, ik heb het idee dat dit mij naar achteren duwt richting de klep en dat ik niet op het zwaartepunt zit. Ook heb ik te weinig steun bij mijn benen (Euroriding zat je echt als een huis, je bovenbenen fijn opgesloten). Bij dit zadel heb ik niet veel steun met mijn bovenbeen bij de wrongen, misschien ook omdat de voorkant zo fors is!

Ik heb een Euroriding Diamant gehad. Ook heb ik een Luxor (?, met een oranje bies) geleend van iemand om op mijn paard te proberen, ook een fijn zadel maar lag ook achterover op hem. Hij heeft denk ik een zadel nodig waar je bij andere paarden naar voren klapt of in hun oren zou zitten ;) Dat ik weer fijn rechtop kom te zitten!

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:31

Is een KM Worldriding niks voor je? Zit erg veel ruimte tussen de kussens waardoor de rug heel vrij ligt en je paard veel ruimte heeft om te bewegen. Ik heb het zadel zelf ook en heb nog nooit zo fijn gezeten. :)

Mariska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 13:15

Volgens mij wilt de topicstarter graag weten welke zadels andere mensen gebruiken bij een paard met een iet weke rug. En dan vind ze het belangrijk om rechtop te komen te zitten.

Ik heb toevallig een Luxor over maar die moet opgevuld worden, dus daar heb je niks aan. Succes!

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:17

Ik weet niet precies wat je bedoeld met een weke rug, maar mijn paard was altijd erg gevoelig op zijn rug. Nu heb k sinds enkele maanden een flexquality zadel, dit is met traagschuim als vulling. deze vulling verdeelt de druk over de rug van het paard en zorgt er ook voor dat het zadel als het ware naar de rug van het paard gaat staan. Mijn paard heeft nu nergens meer last van en is zelfs een halve pas ruimer geworden in zijn gangen. Ik weet dat de meningen over deze zadels verdeeld zijn, maar voor mij was het een hele goede oplossing.

groetjes Merel

Danielle14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 22:07

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 06:55

Mijn vriendin rijd juist met een Euroriding Luxor op haar tinker met wekere rug.......is haar aangeraden?!?
Maar goed, het is een fijn zadel wat ze heeft, zelf rij ik met Massimo, deze zadels zijn vaker ook geschikt voor lastigere ruggetjes en wie weet een optie voor jou??

Ze hebben een nieuw model, met dikke wrongen, en ik heb er genoeg steun aan maar ik weet niet of jij dat ook hebt, maar mss wil een een zadelmaker langskomen om uit te proberen met de modellen.
Zelf zit ik hier goed rechtop in zonder moeite, heerlijk in balans, wat ik voorheen niet had.

Dan rij er bij ons op stal nog iemand mt eenPrestige zadel, geweldig, veel wrong, goede stevige zit en ook rechtop, heb er mee gereden en heerlijk, weet alleen de naam van het model niet.........kan ik als je wilt wel eens navragen, ook paardje met een hogere schoft en iets wekere rug.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:08

Ik vind het zo apart dat jij achterover zit, ik heb juist precies het tegenovergestelde, ik val ontzettend voorover steeds!

Mijn merrie heeft ook een weke rug, minder als die van jouw, maar met wat korte voorpootjes en daardoor loopt graag op de voorhand. Zij werkt mij daardoor steeds voorover en gaan heel veel zadels voorover kantelen. Hoogste punt zit onder d'r manen, dus je ziet het minder goed.

Afbeelding

De meeste zadels worden te krap bij de boom aangemeten om de achterkussens goed aan te laten sluiten heb ik gemerkt, waardoor zij de laatste keer gewoon kuilen achter haar schoft kreeg. Van boommaat 33 naar 31,5 gegaan, terwijl het een forse merrie is :?. Dus daar klopte ook iets niet.

Ik heb inmiddels zo'n 8 zadels gehad en hetzelfde probleem als jij, past het mijn merrie, dan zit het mij niet. Kn Tango en Symphonie, Massimo Dressuur II, Zaldi, Bates Isabell Werth, Startrekk Boomloos, Wintec Pro contour, Equestor.

Ik heb nu een Prestige Top Dressage, welke vanwege de ronde boom en de rond weglopende kussen goed past qua model op een wekere rug en de diepe zit en de dikke wrong mij heel goed past en mij veel steun geeft zodat ik rechtop blijf zitten. Eindelijk dus! Het is het oudere model, met de ronde kussens achter, niet het nieuwste model.

Dat bevalt heel goed. Hij moet inmiddels wat aangepast worden omdat de bespiering weer terugkomt, hopelijk doet deze zadelmaker dat wel goed.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:45

@TS volgens mij is het ook de prestige top dressage die ik eerder noemde, die bedoel ik!!

Wishper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:35

Ik heb een Kentaur op mijn (niet heel brede) tinker met een iets weke rug, past perfect !Weet alleen zo even niet welk type het is.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:04

mereltjuhxxx schreef:
Ik weet niet precies wat je bedoeld met een weke rug, maar mijn paard was altijd erg gevoelig op zijn rug. Nu heb k sinds enkele maanden een flexquality zadel, dit is met traagschuim als vulling. deze vulling verdeelt de druk over de rug van het paard en zorgt er ook voor dat het zadel als het ware naar de rug van het paard gaat staan. Mijn paard heeft nu nergens meer last van en is zelfs een halve pas ruimer geworden in zijn gangen. Ik weet dat de meningen over deze zadels verdeeld zijn, maar voor mij was het een hele goede oplossing.

groetjes Merel

Goed om te horen dat je een fijner zadel hebt gevonden...zo zie je maar dat het altijd beter kan! :)

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:08

tja miniboots, ik denk dat jouw zadel niet meer goed lag op Veron, omdat ik zo ver achterover ging zitten. Nu zit ik wel rechtop en heeft Veron ook nergens meer last van!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:10

mereltjuhxxx schreef:
tja miniboots, ik denk dat jouw zadel niet meer goed lag op Veron, omdat ik zo ver achterover ging zitten. Nu zit ik wel rechtop en heeft Veron ook nergens meer last van!

Blij te horen!

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:16

Ik heb sinds kort een Albion SLK voor mijn paard. Er is niets mis met de bespiering van zijn rug, maar is iets aan de smalle kant achter de schoft (boven de schouder) Dit zadel ligt als een huis en zit mij ook echt goed.
Misschien is dit ook iets voor jou?

http://www.albionsaddlemakers.co.uk/

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:15

[quote="MLoeser"]Ik zou inderdaad je paard goed optrainen met een pessoa en dan de zadelmaker bellen. Met een gecompliceerde rug (weke rug, karperrug, doorgezakte rug, opvallend scheve rug, korte rug etc.) moet je zelf niet gaan proberen, dat kost alleen maar geld.

Ik zit met hetzelfde probleem, vorige week heeft de kraker mijn paard behandeld en zijn rugspieren zijn onderontwikkeld en ik zit met en zadel dat te nauw is aan zijn schoft.
Nu gaf de zadelmaker mij de raad van nog even te wachten tot die rugspier terug is ontwikkeld en dan pas een goed passend zadel te kopen ?!

Ik heb ondertussen wel een gelpad gaan halen en ben hem intensief aan het trainen voorwaarts neerwaarts aan de longe, maar vraag me af wanneer ik terug mag rijden of dat zadel toch niet weer voor problemen gaat zorgen.

Hoelang duurt het voor we die spieren terug goed krijgen ? (paard heeft 1 rustdag en word voor de rest bereden en gelongeerd)
En vraag 2 wat voor een zadel zou ik kopen, ik heb al gehoord van Passier zadels dat die een diep ingesneden schoft hebben ...
tip van de zadelmaker het huidig zadel is een 32inch en hij zei van naar een 29 a 30 inch te gaan ....

:~ :(:)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:21

ik rijd mijn merrie (met een badkuip rug := ) een kn tango. maar de kn symphonie lag ook goed.
Zelf vind ik de Allegro ook heel fijn op haar rug. Maar hoe dan ook een KN. Heb passier / KM / prestige / Bates etc geprobeerd. maar doordat veel van de zadels teveel voorover hangen of schuiven is de KN met voorsingel het beste bij haar. Veel zadels gaven teveel druk achter in de rug waardoor ze niet wilde lopen, te smal aan de voorkant, bv een kentaur, daardoor ging ze bokken. Ze is het meest blij met een KN voor nu dus ik ben er erg blij mee.

Ga er wel vanuit dat bij ons met training de rug wat minder badkuipachtig zal worden, waardoor ik mss mijn zadel weer weg moet doen, maar vooralsnog KN!!

Succes

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:23

Je zou ook zelf eens kunnen proberen om meer te verdiepen in de oorzaak van jou 'zitprobleem'. (zwak of verkeerd spiergebruik o.i.d.) Of is er een medische reden voor?
Via centered riding of een soortgelijke 'zitles' kun je jezelf trainen. Ook wanneer er sprake is van beperking in je bewegingssysteem. Desnoods onder leiding van een fysiotherapeut. Hopelijk ben je dan wat minder afhankelijk van het soort zadel.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:27

hoe ziet het verloop van de rug er nu uit? valt hij naast de ruggengraat ook een beetje in? en hoe sluit het zadel bij de schoft precies aan?

Het is inderdaad aan te raden om voorlopig geen nieuw zadel te kopen. Echter, een "onderontwikkelde rugspier" kan ook het gevolg zijn van een zadel dat niet meer past. Als je in de buurt woont wil ik anders wel een keertje komen kijken. Vooral met het rijden is het van belang om te weten waarom die spieren zo zijn. Dat kan rijtechnisch zijn, maar ook door tuigage dat door de ontwikkeling van je paard niet meer helemaal lekker zit. Als je paard is ingevallen kan het een oplossing zijn om op te trainen met een bontje eronder en als het paard correct in de spieren zit een zadelconsult te nemen. Maar dan moet de oorzaak van de onderontwikkelde spieren wel bekend zijn.

longeren in lang en laag is inderdaad een goed idee. Let er dan ook goed op dat het paard lekker ontspannen loopt, achterhand er bij. Veel overgangen maken, progressief het liefste omdat de overgang dan lekker over de rug komt en er een juiste aan/ontspanning zit.

wedgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:32

Hoi.
Mijn paard heeft ook een weeke rug. (nog erger als die van jou).
Ik heb er een hulsebos zadel op liggen. Rijdt en zit echt super heerlijk. Dat hoor ik van iedereen die er op gaat zitten. Wel wil ik altijd Jan zelf hebben als mijn zadel word nagekeken(ongeveer 2x per jaar)
Ik heb er tot dus ver weinig klachten mee. Maar merk wel dat als ze wat meer getraind is moet het zadel aangepast worden. Ik had eerst een KN zadel oud model en dat paste ook goed.
Succes met zoeken