pessoa bit gebruik ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sammielola13

pessoa bit gebruik ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 13:13

hoi ,

ik had het van de week met mn vriendin over n pessoa bit.
deze om precies te zijn ;) :
http://www.ooteman.nl/media/p_full_5015 ... itvrij.jpg

maar nou zei ze , ja die kun je niet zomaar gebruiken ?
alleen dat stuk vatte ik even niet :P .

nu rij ik met een liverpool (bijrijdpaard), alleen wil over op n pessoa.

geen discussies aub, maar gewoon n antwoord :')

kan iemand hier meer over vertellen ?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:15

Alles kan je gebruiken, maar of je het moet willen..
Ik vind het kleredingen.. Hefboomwerking met een gebroken mondstuk.

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 13:17

moonfish13 schreef:
Alles kan je gebruiken, maar of je het moet willen..
Ik vind het kleredingen.. Hefboomwerking met een gebroken mondstuk.

ja paard is op een of andere manier keihard in de mond?
welk bit zou dan werken,
teugels op 1e boom... tot overmaat van ramp :P

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:19

Hoe harder je gaat trekken hoe erger het wordt..
Dat is het enige wat ik kan zeggen, een kwestie van africhten.
En als je dat niet lukt zou ik mezelf afvragen of je genoeg ervaring hebt voor dit paard..

Hard in de mond kan ook zomaar betekenen dat een bit gewoon niet lekker past.
Vluchten voor het onaangename gevoel, terwijl mensen nog harder trekken.
Te dik, te dun of misschien is gewoon het ongebroken wel niets..
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 22-05-11 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:19

Waarom wil je m precies gebruiken?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:21

Rianne12 schreef:

Staat er toch? Omdat het paard blijkbaar een bek van beton heeft..

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:22

moonfish13 schreef:
Rianne12 schreef:

Staat er toch? Omdat het paard blijkbaar een bek van beton heeft..

Ja oke maar er zijn toch ook wel andere manieren?

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 13:24

moonfish13 schreef:
Hoe harder je gaat trekken hoe erger het wordt..
Dat is het enige wat ik kan zeggen, een kwestie van africhten.
En als je dat niet lukt zou ik mezelf afvragen of je genoeg ervaring hebt voor dit paard..

Hard in de mond kan ook zomaar betekenen dat een bit gewoon niet lekker past.
Vluchten voor het onaangename gevoel, terwijl mensen nog harder trekken.
Te dik, te dun of misschien is gewoon het ongebroken wel niets..

ik ben eigelijk niet van t trekken..
t is al sinds ik erop ging zitten dat ie aan de 3e moest,
voorderest is het een makkelijk te rjiden paard

Nachtlampje

Re: pessoa bit gebruik ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:28

Als het paard een stalen mond heeft, moet je dat juist gaan afbouwen.
Ik heb ook een tijdje veel gestreden met mijn paard, en daar kreeg hij ook een harde mond van.
Winterstop gehad waar ik zo nu en dan alleen stapritjes maakte met een halster, en daarna reageerde hij ontzettend scherp op het bit.
Nu rijd ik volledig bitloos omdat hij zich vastzet in zn schouders met bit, ervandoor gaat, op de voorhand loopt en een slordige tolt heeft met bit. En bitloos krijg ik hem perfect in tolt, ook met alleen een halsring. :)

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 13:32

Slofje schreef:
Ik heb ook een tijdje veel gestreden met mijn paard, en daar kreeg hij ook een harde mond van.
Winterstop gehad waar ik zo nu en dan alleen stapritjes maakte met een halster, en daarna reageerde hij ontzettend scherp op het bit.
Nu rijd ik volledig bitloos omdat hij zich vastzet in zn schouders met bit, ervandoor gaat, op de voorhand loopt en een slordige tolt heeft met bit. En bitloos krijg ik hem perfect in tolt, ook met alleen een halsring. :)

zou het ook aan het soort hoofdstel kunnen liggen ?
gebruik nu een western hoofdstel met alleen bakstuk en kopstuk en frontje.
heb nu een volledig hoofdstel gekocht, ns kijken of dit beter gaat?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:47

Mijn paard heeft dat ook. Een scherper bit maakt het alleen maar erger. Toen ik bitloos ben gegaan was het helemaal anders en daar reageert 'ie wel heel ligt op.

Nu zeg ik niet dat je bitloos moet gaan. Dat is je eigen keuze, ik zeg alleen dat het mij geholpen heeft en ik probeer ermee duidelijk te maken dat je misschien beter eerst andere oplossingen kan zoeken voor je naar een scherper bit grijpt. Daar bereik je namelijk alleen het tegengestelde mee.

Andere oplossingen kunnen zijn: andere training/ grondwerk/ sensibiliseren/ iets doen aan jullie verhouding mbt. respect en dominantie.

EDIT: eens naar je eigen rijstijl kijken/laten kijken kan ook geen kwaad. Het hoeft namelijk niet altijd aan je paard te liggen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 15:57

Sammielola13 schreef:
Slofje schreef:

Stel, je hebt een paard dat zijn mond opendoet als je aan de teugels trekt. Wat doen velen? Die doen een sperriempje om (een riempje dat bedoeld is om het bit stiller te laten liggen zeggen ze, maar als jij niet friemelt ligt het bit stil), snoeren de mond dicht zodat hij m niet meer open kan doen, en t probleem is opgelost.
Maar een paard doet zijn mond open om de druk te ontwijken, want het doet hem pijn!
Dan doe je er als mens een riempje omheen, zodat als je aan de teugels trekt de mond niet meer open gaat,
en je paard dus pijn staat te lijden.
Hiermee doel ik dus wel op het gebruik van een sperriempje om het opendoen van de mond te "bestrijden",
niet op het sperriempje dat vrij los zit om het bit stiller te laten liggen.
Door het sperriempje

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 16:07

Sammielola13 schreef:
Slofje schreef:

Stel, je hebt een paard dat zijn mond opendoet als je aan de teugels trekt. Wat doen velen? Die doen een sperriempje om (een riempje dat bedoeld is om het bit stiller te laten liggen zeggen ze, maar als jij niet friemelt ligt het bit stil), snoeren de mond dicht zodat hij m niet meer open kan doen, en t probleem is opgelost.
Maar een paard doet zijn mond open om de druk te ontwijken, want het doet hem pijn!
Dan doe je er als mens een riempje omheen, zodat als je aan de teugels trekt de mond niet meer open gaat,
en je paard dus pijn staat te lijden.
Hiermee doel ik dus wel op het gebruik van een sperriempje om het opendoen van de mond te "bestrijden",
niet op het sperriempje dat vrij los zit om het bit stiller te laten liggen.
Door het sperriempje[/quote]

ut ging me meer om de neusriem ;)
misschien wat meer druk.
met welk bit zou ik die betonbek eraf kunnen krijgen?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:12

Een simpele dubbelgebroken trens, of probéér gewoon eens bitloos met een stalhalster bijvoorbeeld. Die is niet al te duidelijk maar als dat goed gaat zou je een keer een "echte" kunnen uitproberen.

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 16:17

zou een yankee trens wat zijn? ( dubbel gebroken. )

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:20

Waarschijnlijk ben ik ook de enigste die er anders over denkt ;) en dat betekend niet dat ik de andere manieren niet goed vind! Ik rijd zelf altijd liever met een zo zacht mogelijk hand en ik ben ook van mening dat als een paard super sterk is op bijvoorbeeld een trens je er beter een scherper bitje in kan hangen. Want juist van dat alleen op trens rijden en dan met een harde hand vind ik dat ze alleen maar sterker worden. Als je hem op een pessoabitje op twee vinger kan rijden, CORRECT GEBRUIK, waarom niet? Hou er alleen wel rekening mee dat hij er beter van moet worden, want op wedstrijd mag je er in de dressuur niet mee rijden en in het springen en samengesteld alleen met tussenstuk. Je moet het paard zo fijn krijgen dat hij daarna simpel op een trens te rijden is, en dat is mij al vaak genoeg gelukt! Dus ik denk dat een scherper bit, tijdelijk en correct gebruik, echt wel kan werken.

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 16:22

Man0n89 schreef:
Waarschijnlijk ben ik ook de enigste die er anders over denkt ;) en dat betekend niet dat ik de andere manieren niet goed vind! Ik rijd zelf altijd liever met een zo zacht mogelijk hand en ik ben ook van mening dat als een paard super sterk is op bijvoorbeeld een trens je er beter een scherper bitje in kan hangen. Want juist van dat alleen op trens rijden en dan met een harde hand vind ik dat ze alleen maar sterker worden. Als je hem op een pessoabitje op twee vinger kan rijden, CORRECT GEBRUIK, waarom niet? Hou er alleen wel rekening mee dat hij er beter van moet worden, want op wedstrijd mag je er in de dressuur niet mee rijden en in het springen en samengesteld alleen met tussenstuk. Je moet het paard zo fijn krijgen dat hij daarna simpel op een trens te rijden is, en dat is mij al vaak genoeg gelukt! Dus ik denk dat een scherper bit, tijdelijk en correct gebruik, echt wel kan werken.

dan is dat een oplossing :D !
ik rijd namelijk altijd met erg zachte hand, krijg ook op een of andere manier naar me kop geslingerd dat t harder moet ? -.-
maargoed, dan kan ik dat even proberen, moet lukken denk ik

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:22

Waarom nog steeds richting die "extra"? Probeer gewoon eens in een veilige ruimte een halster of simpele snaffle.
Misschien is dan helemaal geen harde hand nodig omdat hij dan kan ontspannen.
Oefen ook eens wat meer vanaf de grond en vanuit zit, een harde mond heeft niet alleen maar met getrek te maken.

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 16:26

Slofje schreef:
Waarom nog steeds richting die "extra"? Probeer gewoon eens in een veilige ruimte een halster of simpele snaffle.
Misschien is dan helemaal geen harde hand nodig omdat hij dan kan ontspannen.
Oefen ook eens wat meer vanaf de grond en vanuit zit, een harde mond heeft niet alleen maar met getrek te maken.

ik heb dr niet naar beton gereden..
werken vanuit mn zit ben ik al poosje mee bezig ,gaat langzaamaan steeds stukkie beter
maar wil van die liverpool af ! :P dat is het
Laatst bijgewerkt door Sammielola13 op 22-05-11 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:26

Een pessoa kan best, al zou ik er dan wel een kinketting aan hangen voor extra begrenzing.
En goed les nemen zodat je het gebruik kunt afbouwen en hopelijk uiteindelijk weer op een trensje verder kan.

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 16:54

Zwartsnoepje schreef:
Een pessoa kan best, al zou ik er dan wel een kinketting aan hangen voor extra begrenzing.
En goed les nemen zodat je het gebruik kunt afbouwen en hopelijk uiteindelijk weer op een trensje verder kan.

kinketting doe k sowieso eraan, ook bij die liverpool :) ,
ga het afbouwen, maar wel mét ander bit :p,

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 12:29

Kinketting, daar word hij niet echt vriendelijker van hoor. Dan snijdt de ketting in de kin als je je teugels aanhaalt. Maak er dan een leren riempje van.

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 12:32

Klopt juist door een kinketting maak je het gebruik heftiger daarom is de kinketting ook afgeschaft bij wedstrijden. Ik zou het eerst zonder proberen desnoods doe je er inderdaad een sporenriempje of iets dergelijks aan.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 12:38

Sammielola13 schreef:
Zwartsnoepje schreef:

kinketting doe k sowieso eraan, ook bij die liverpool :) ,
ga het afbouwen, maar wel mét ander bit :p,

pessoa kan een oplossing zijn. Maar dan zou ik aanraden om met dubbele teugels te rijden. 1 paard aan de "tensring" want dat is je uiteindelijke doel. je paard op een simpel trensje rijden en 1 paar aan een "hefboomring"
Je begint met meer contact op de "stangteugel" en "verschuift" naar de trensteugel.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 17:36

Waar mijn bijrijd paardje staat wordt er een fjord op een pessoa gereden. Ik heb er één maal opgezeten ik wil er niet meer op rijden... het beestje heeft een mond van steen en sturen emt beenhulpen gaat ook amper...

Ik heb echt medelijden met het dier :( Maar er wordt ook niet serieus mee gereden en het probleem wordt dus niet aangepakt. Het enige wat er gebeurt is dat het dier uit de wei wordt geplukt, kind der op (lees 12 jaar) en springen maar! Voor de rest wordt ze enkel buiten gereden...

Ik ben, sinds dat ik les heb, weer veel zachter geworden met men bijrijdpaardje, maar ik betrap me er zelf op (of mijn instructeur) dat ik soms nog te veel druk gebruik/vecht.

Nadeel van twee maanden op manage paarden te rijden met betonne monden waar je moet trekken om er iets mee te kunnen doen :'(