Help, mijn zadel schuift!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

patpen

Help, mijn zadel schuift!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 18:01

Hallo,

Ik rij op een BBP (christ premium) maar hij schuift naar de rechterkant. Ligt niet aan het paard want bij andere paarden/andere ruiters hetzelfde probleem (ook allemaal naar rechts). Ik heb een beenlengte verschil van 3 cm maar dat is met de beugelriemen te verhelpen. Bovendien sta ik NIET in de beugels; heb ze enkel voor balans. Ook als ik zonder beugels rij, schuift het BBP naar rechts....... Het is niet zo erg dat ik bijna onder het paard kom te hangen maar je ziet duidelijk verschil met voor en na het rijden. Singel zit goed strak.
Optioneel zou ik een HH zadeldek non skid eronder kunnen leggen. Wie heeft er ervaringen met de HH en/of herkent dit probleem? Zou eventueel een (gedeeltelijk) elastische singel verschil kunnen maken al dan niet icm een zadeldek? Een leren zadel is uitgesloten.
Manege heeft BBP maat pony, ik heb een full.

patpen

Re: Help, mijn zadel schuift!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 10:28

Heeft er ook niemand ervaring met een non skid zadeldek?

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 10:31

Waarschijnlijk is jou paard aan de linkerkant gespierder dan rechts.

Haal er even een zadelmaker bij, die kan het zadel zo opvullen dat het niet meer schuift!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 10:36

:D BBP laten opvullen?? Sinds wanneer kan dat?

Vraagje: zijn jij en je vrienden allemaal rechts en lessen jullie bij dezelfde lesgever? Grote kans nl. dat alle mensen/paarden hetzelfde probleem hebben waardoor BBP verschuift.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 10:41

Het dek zou als het goed is recht moeten zijn, dus zal het toch aan het paard of ruiters liggen, concentreer jezelf op het recht zitten en breng je gewicht naar links. Laat je instructeur eens goed kijken, misschien kantel je je bekken oid. Een centimeter kan het verschil al maken....

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 11:58

Afbeelding

Aan dit BBP valt weinig op te vullen. Er kan wel wat gedaan worden met de wrongen en de achterkant is ook vormbaar maar het niet is voor een zadelmaker. Het dek is recht.

Wij zijn niet allemaal rechts en lessen bij verschillende instructeurs.

Ik heb privé les dus de instructrice let vooral op het goed zitten. Er wordt regelmatig gewisseld van hand zodat ik niet constant of op de linker of op de rechter rij.

Het vermoeden is dat het bontzadel schuift omdat het bont te glad is icm de gladde paardenrug. Daarom dacht ik dat een oplossing zou kunnen zijn om er een sjabrak onder te leggen met een non skid laag zodat het BBP niet kan verschuiven.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:01

probeer je dat toch? Of je gooit er zo'n kleefdoekje onder die je in de keukenla kan gebruiken. Als ie dan wel stil blijft liggen weet je ook waar je probleem ligt.

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 23:36

een paardenlijf is altijd scheef bespierd, als jou paard aan 1 kant bespierder is zal dat invloed hebben op je zadel. Helemaal bij een bbp!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 12:20

hetty007 schreef:
een paardenlijf is altijd scheef bespierd, als jou paard aan 1 kant bespierder is zal dat invloed hebben op je zadel. Helemaal bij een bbp!

Ik begrijp dat een paard nooit rechts en links gelijk bespierd is, maar alle paarden op de manege die links meer bespierd zijn dan rechts :?. Bij alle paarden schuift het BBP namelijk naar rechts.

Toevallig moest ik even bij de dierenwinkel in een naburig dorp zijn, en daar hadden ze een sjabrak met non skid in het bruin. Die heb ik dus gekocht en nu maar uitproberen.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 16:41

Het zadeldek werkt! Geen geschuif meer, veel stabieler gevoel. In de bak bleek dat er nog een gaatje aangesingeld kon worden maar het ligt nu zo vast, dat het eigenlijk niet hoeft. Paard heeft wel meteen een borstelbeurt gekregen door het sjabrak; allemaal losse haartjes. Heel kort de afdruk van het sjabrak gezien maar nadat ik het zadel over de stang had gehangen, was dat al weer weg.