Drukplekken door barebackpad zonder beugels?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Drukplekken door barebackpad zonder beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 12:21

Korte vraag: haflinger lijkt drukplekken te gaan krijgen van het rijden met een barebackpad zonder beugels. Afgebroken haartjes en een hele lichte verdikking onder de zitbeenknobbels van de ruiter (ruiter is n volwassene van iets meer dan 80 kg). Verdikking trekt wel heel erg snel weer weg, half uurtje later niet meer merkbaar.

Iemand hier ervaring mee of iets zinnigs over te zeggen? Ik had t namelijk niet verwacht...

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:23

Dit kan... Als je gewicht op dus op bepaalde plekken verzameld, krijg je drukplekken.
Er zijn meerdere mogelijkheden.. Of een betere en onafhankelijke zit creeren of met een zadel rijden.
Laatst bijgewerkt door annebe op 19-05-11 12:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:24

Alleen de duurdere barebackpads (Emil Voest) geven de paardenrug wat extra bescherming tegen de zitbeenknobbels van de ruiter door het traagschuim.
Dan nog moet je een barebackpad niet dagelijks of op lange stukken gebruiken.
Wanneer je als ruiter iets zwaarder bent is het soms juist beter om veel af te wisselen met een boomzadel omdat dat het gewicht beter verdeelt en op die manier de paardenrug beter beschermd...

In het kort: ja, het kan. Iets minder intensief gebruiken dus...

ZusJacobs

Re: Drukplekken door barebackpad zonder beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:39

Idd. daarbij is iets meer dan 80 kilo nog best een gewicht wat op de paardrug komt. Nu zeg ik niet dat diegenen te zwaar is, maar die moet er wel mee oppassen vooral met barebackpad.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:41

Ik heb eigenlijk een antwoord wat je vast niet wil horen..Een zadel heeft niet voor niets een boom :).
Gewichtsverdeling is heel slecht met zon barebackpad. Als een paard een verdikking heeft na het rijden is het (echt) niet goed en zal het zeker nadeel van ondervinden. Hoe je het op kan lossen met een BBP, geen idee.

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:45

Is een drukverdelend dekje, die ze ook onder boomloze zadels gebruiken, een idee?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:47

Tjaaa.

Daarom heeft een zadel een boom.
Om de ruggegraat en schoft vrijheid te geven, de schouder vrijheid te geven, en druk goed te verdelen.

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 13:05

Zou een betere, onafhankelijke zit hier tegen helpen? Dat zal ze niet leuk vinden om te horen... Moet wel zeggen dat ik ook wel eens met pad rijdt, ik ben 10 kg lichter, en heb na mijn rijden nog nooit plekjes gezien...

We hebben ook een boomzadel (western) op de haflinger, maar die is eigenlijk te kort voor de ruiter, past niet zo goed tussen de voor en achterkant. Maar haf kan echt geen langer zadel hebben. Zijn nu bezig of we een goede barefoot met vps kunnen kopen voor de haf, maar ruiter heeft maat 2 nodig en is nog niet duidelijk of dat gaat lukken...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:07

Tja is idd zo, maar een betere bbp zal ook al helpen (of heeft ze al een goede?).

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:13

Gineke schreef:
Zou een betere, onafhankelijke zit hier tegen helpen? ..

Nee, dit is een probleem intrinsiek aan dit soort zadels, zoals eerder opgemerkt, zonder boom werkt de kracht die de ruiter in het zadel uitoefend op een kleiner oppervlak, resultaat een te hoge druk . Betere zit kan dat niet voorkomen, een beter zadel wél.

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 14:24

Ok, dan ligt t gelukkig niet aan haar. Voorlopig maar even geen bbp, dus! En dan steeds maar eventjes. Iemand nog een richtlijn voor hoe lang en hoe vaak gebruik vd bbp zonder dat t schadelijk is voor ppny Dunja?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:31

Gineke schreef:
Zou een betere, onafhankelijke zit hier tegen helpen? Dat zal ze niet leuk vinden om te horen... Moet wel zeggen dat ik ook wel eens met pad rijdt, ik ben 10 kg lichter, en heb na mijn rijden nog nooit plekjes gezien...

We hebben ook een boomzadel (western) op de haflinger, maar die is eigenlijk te kort voor de ruiter, past niet zo goed tussen de voor en achterkant. Maar haf kan echt geen langer zadel hebben. Zijn nu bezig of we een goede barefoot met vps kunnen kopen voor de haf, maar ruiter heeft maat 2 nodig en is nog niet duidelijk of dat gaat lukken...

Boomloos met dat gewicht is ook niet echt aan te raden. Als pony zo gevoelig is in de rug ga je hoogst waarschijnlijk drukkingen van de beugelophanging krijgen.
Kijk bij thorowgood voor T4 of T6 en anders kent & Masters of Massimo voor een kort zadel met genoeg ruimte voor die ruiter.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:32

Gineke schreef:
Korte vraag: haflinger lijkt drukplekken te gaan krijgen van het rijden met een barebackpad zonder beugels. Afgebroken haartjes en een hele lichte verdikking onder de zitbeenknobbels van de ruiter (ruiter is n volwassene van iets meer dan 80 kg). Verdikking trekt wel heel erg snel weer weg, half uurtje later niet meer merkbaar.

Iemand hier ervaring mee of iets zinnigs over te zeggen? Ik had t namelijk niet verwacht...

Dat is niet zo gek. Het is niet veel tussen ruiter en paard. Veel paarden kunnen er niet tegen om zonder zadel gereden te worden, het geeft gewoon teveel druk (de zitbeenbotjes). Beugels of geen beugels. Bij beugels komt er vaak teveel druk op de plek waar de beugels over de bb-pad heen gaan. Zonder beugels onder de zitbeenbotjes van de ruiter.