Rijden met sidepull

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Rijden met sidepull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 13:37

Mij is geleerd toen ik western reed dat een sidepull niet voor niets een sidepull heet. De hulp wordt gegeven door "zijwaarts te trekken".
Echter zie ik met de huidige bitloos hype toch heel wat mensen met een sidepull rijden, maar niemand die met zijwaartse hulpen rijdt.
Ik vraag me af in hoeverre mensen zich in een optoming verdiepen (in dit geval sidepull) alvorens ze ermee gaan rijden?

Anoniem

Re: Rijden met sidepull

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:41

De sidepull is niet bedoeld om "zijwaarts te trekken".
De teugels zijn zijdelings aan het hoofd bevestigd, daar komt de naam vandaan.
Je rijdt er gewoon hetzelfde mee als met wat voor ander hoofdstel dan ook.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 13:44

En hoe kom jij daaraan? Mij is duidelijk geleerd (ook met oog op neckreining) in bijv een wending naar links: Linkerhand opzij, rechterteugel tegen de hals, maar vooral het zijwaartse had met de sidepull te maken, wat op zich ook best logisch is, gezien een paard op die moment wijkt voor de druk die hij rechts van zijn neus krijgt ten opzichte van druk die hij op de neusrug krijgt

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:59

Als je een beetje fatsoenlijk hebt leren rijden beweeg je altijd je handen zijwaards met sturen dus wat dat betreft zou is de overgang bit -> bitloos juist voor de ruiter ook heel eenvouding.

Ik heb van zowel mijn dressuur instructeurs als western altijd geleerd: buitenteugel tegen de hals, binnenteugel van de hals, waarbij je handen gewoon op gelijke hoogte blijven. Bij een jong paard of de overgang van optoming haal je je binnenteugel verder van de hals, maar je werkt altijd terug naar een kleinere hulp, bij dressuur is dit met je handen naast elkaar blijven, bij western is het neckreining. Maar in feite is er weinig verschil.

Dat veel mensen rijden alsof ze pijl en boog in hun handen hebben ligt aan henzelf of instructie maar niet aan de optoming :+ .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:03

stef schreef:
En hoe kom jij daaraan?

Side = Engels voor zijkant.
De ringen waar de teugels aan bevestigd zijn, zitten aan de zijkanten van het hoofdstel.
Vandaar de naam sidepull.
Dat betekent niet dat je zijwaarts moet gaan trekken, dus je armen/handen helemaal opzij moet gaan bewegen.
Dat jij dat zo geleerd hebt, wil niet zeggen dat dat de enige of de enige juiste manier is. ;)

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:36

ik rijd ook vaak met sidepull en merk geen verschil met rijden in vergelijking tot mijn gewone hoofdstel. Nou rijd ik geen hogeschool dressuur of vergevorderd western maar gewoon basiswerk vnl op zit gereden. Trekken hoef ik nooit. Heb er zelfs in een brutale bui eens mee gemend in de bak en dat ging ook goed.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:10

Dan zou volgens diezelfde redenering een bit dus zijn om aan te trekken aan één kant als je de teugel opzij doet :?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 19:14

Ik zet trekken niet voor niets tussen " " want ook ik snap (jaja :j) dat rijden niks met trekken te maken heeft, gutogut, als we op die manier op elke slak zout gaan leggen ben ik er gauw klaar mee.

Ok, poging 2. Op het moment dat je een zijwaartse druk geeft aan de linkerteugel, komt rechts tegen het paard, en zal het paard dus wijken voor druk. Dit is iets heel anders dan je bijv bij een "achterwaartste" ophouding hebt (hand op de plaats houden maar sluiten) waarbij je druk op de neus krijgt.
Juist het zijwaarste is de bedoeling van een sidepull (aldus zoals ik het geleerd heb, en ik vind dat wel logisch klinken)

JoviBan schreef:
Je rijdt er gewoon hetzelfde mee als met wat voor ander hoofdstel dan ook.

Dus je rijdt met elk hoofdstel precies hetzelfde? Hmmz, ik ben toch een voorstander van je rijstijl aanpassen naar gelang de optoming waar je mee rijdt.
Ik rij met een hackamore niet hetzelfde als met een sidepull en ik rij met een shank niet hetzelfde als met een trens

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:15

Het gaat om de druk tegen de hals en neus: aan een zeide geef je druk, aan de andere ruimte. Of je dit nu doet met een sidepull of een bit moet niet uitmaken in de fijnheid van de hulpen. Daarnaast een goed opgeleid westernpaard kan ook prima op een sidepull met "lange" reigns worden gereden op hals en zit. En als laatste: het sturen doe je niet puur alleen met je handen, het echte sturen doe je met je zit, met je handen begeleid je de hoofd en halshouding.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:17

Ik snap helemaal wat je bedoelt hoor. Als je alleen je hand naar achter haalt creeër je (net als bij iedere optoming trouwens) verwarring.
Zelf doe ik eigenlijk altijd mijn binnenhand in de bocht wat naar binnen bewegen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 19:18

Mloeser, ook dat snap ik, maar het gaat nu even puur om de handhouding