barefoot london, verschil oud model en nieuw model, teveel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

barefoot london, verschil oud model en nieuw model, teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 09:38

ik reed altijd met een barefoot london, oud model, maat 1 zonder VPS.
vandaag heb ik mijn nieuw (tweedehands) barefoot london binnengekregen, maat 2 Met vps,en blijkbaar meer schoftvrijheid.
Wat zijn de verschillen tussen beide zadels?

met de oude reed ik met een dukspad met driedubbele inlages (paard is een trekpaard, breed en rond, geen opliggende ruggegraat, maar wel redelijk wat schoft, waardoor zadel op schoft lag, ik rij ook meestal licht, en met enkele inlages kreeg ze drukplekken onder de stijgbeugelriemen)

Kan ik het nieuw zadel er gewoon bovenop gooien, of moet ik inlages verwijderen (opzich loopt ze goed met driedubbele, maar exgtra schokdemping kan in mijn ogen geen kwaad, en zolang het zadel niet schuift heb ik ook geen problemen met wat extra afstand tussen mij en het paard)

kan ik in de knoei komen met de pommel, dat die door alle inlages te krap wordt, of heeft dit niet echt veel belang?

het friesje reed ik normaal ook met de london, die is echter maar 1.52, korte rug, kan ik daar de maat twee opgooien, wss is die dan iets te lang, in welke mate kan dit kwaad?
vroeger heb ik haar wel met een maat 2 cheyenne gereden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 15:08

Afbeelding

Afbeelding
bovenkant rug, hoofd links

Afbeelding
bovenstaande foto's zijn na een uur pistewerk + uur buitenrit, met mijn normale dukspad met driedubbele inlages
ik heb aan beide zeiden een droge straap, die valt onder de inlages van mijn pad, niet op een rand ofzo
het geheel was ook wel wat wiebelig.

Afbeelding
bovenaanzicht terwijl ik er opzit, hand past er tussen en heb nog veel ruimte over, dit is met een gewoon dekje ertussen, zonder inlages

Afbeelding
zadel met gewoon zadeldek eronder, VPS is vrij dik

Afbeelding
is het nog nodig om met extra inlages te rijden? paard heeft geen opliggende ruggegraat, blijft vrij liggen ook als ik erop zit, schoft blijft mooi vrij.
wat betekenen die droge plekken?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:49

Volgensmij zijn de droge strepen niet goed. Ik zou eens 1 inlage in de pad doen, kijken hoe dan je zweet afdruk is. Inieder geval niet zonder inlages in je dekje. Anders heb je geen goed ruggegraat vrijheid.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 20:20

cynthiar schreef:
Volgensmij zijn de droge strepen niet goed. Ik zou eens 1 inlage in de pad doen, kijken hoe dan je zweet afdruk is. Inieder geval niet zonder inlages in je dekje. Anders heb je geen goed ruggegraat vrijheid.

kwa ruggegraatvrijheid heb ik (meer dan) genoeg, als ik eropzit zonder dekje kan ik nog een vuist tussen de schoft en zadel steken, en kan ik van achter (of ja, iemand anders) onder het zadel doorkijken naar voor toe, paard heeft ook een erg vlakke ruggegraat,dus daar maar ik me zeker geen zorgen in.
ik maak me eerder zorgen over de drukverdeling van die VPS, is die al "sterk" genoeg om de druk van men stijgbeugelophanging te verdelen?

mss nog handige feiten:
-paard is een belgisch trekpaard, goed gevoed en getraind, staat goed in de spieren
-ikzelf weeg 55 kilo
ik rij 2-4 keer per week, waarvan 1 maal per week ong 2 uur onder het zadel (dan gaan we naar de manege, dus halfuur heen en terug, en een goed uur middelmatig trainen id manege), 1 maal per twee weken springles (halfuur heen en halfuur terug naar manege, uur springles), en eenmaal per maand langere buitenrit van een uur of 3.
de rest van de trainingen zijn korte buitenritjes van een halfuur tot een uur, of kortere dressuurtrainingen in de weide of piste aan huis
tijdens dressuur en spring draaf ik relatief veel, lichtrijdend, buitenritten draaf ik zelden, zijn dus stapritten afgewisseld met stukken galop.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:32

Ik denk dat als je alleen een zadeldekje eronder doet dat dat dekje dan strak trekt, dus drukkingen kan veroorzaken.
En inderdaad voor de beugelophanging zou ik inlageg gebruiken,1 paar. Dan weet je zeker dat het goed zit.
Ik heb zelf een Cheyenne met vps met origineel barefoot pad eronder en hij is bezeet onder het gehele zadel behalve de ruggegraat. Ik heb een fjord met een ronde rug en geen uitstekende ruggegraat dus wel vergelijkbaar met jouw paard.

Duhelo

Re: barefoot london, verschil oud model en nieuw model, teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 20:34

ik heb nu keus uit een paar dubbeldikke inlages, of een paar zachte inlages (die zitten momenteel samen in men dukspad)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:10

Ik zou gewoon beide eens apart proberen.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 09:40

Heb zelf ook een barefoot met vps, maar je moet wel inlages gebruiken hoor, is heel belangrijk voor de druk verdeling.Heb zelf de dunne speciaal voor vps, maar je kunt ook eens je andere inlages proberen en kijken wat beter is.
Dan kun je gewoon licht rijden [wel vanuit je bovenbenen, heupen, knieen, niet in de beugels hangen, want anders krijg je niet zo'n goede druk verdeling.
Aan de zweetplekken op de rug te zien lijkt het of je zadel wat ver naar voren ligt, maar weet het niet zeker.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:31

Ik zou absoluut de zachte inlages (alleen) pakken. Die zijn speciaal gemakt voor vps-zadels. 'Hoort' bij de vps zeg maar.

Dubbele inlages, en zeker in combinatie met zachte inages, zijn gemaakt voor de gevallen dat je extra ruggegraatvrijheid nodig hebt. In jouw geval dus niet. Daardoor kan het geheel ook stug en wiebelig worden.

Die strepen weet ik verder te weinig van. Pmarena is hier expert ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:40

Wat een bizarre strepen :?

Dat heb ik echt nog NOOIT gezien , kan me niet voorstellen waar dit uit het zadel zou kunnen komen.

Het probleem is dat ik de DUKs pad niet goed ken , maar ik zou het toch even daar zoeken , komen de dubbeldikke inlages soms met het randje precies op die droge rand te liggen :?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 18:11

de randjes liggen vande inlages uit mijn pad liggen een stuk hoger.
heb vandaag gereden, maar eigenlijk vergeten te kijken naar de afdruk, heb nu nog enkel de dunne inlages in de pad, volgens mij heb ik nu wél een egale afdruk.
met de driedubbele + vps was het wel heel hoog en onstabiel :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:14

Ja dat lijkt me ook dat de randjes hoger zouden moeten liggen , maargoed ik weet niet of ze naar beneden kunnen zakken in die pad om 1 of andere reden ? Anders zou ik echt niet weten waar zo'n rare strakke streep vandaan moet komen :P

Dit is er echt weer 1 voor het rariteitenkabinet van vreemde verschijnselen :+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 20:00

Haha :D
nee, de inlages kunnen niet naar beneden zakken, zitten al helemaal omlaag, is wel een pad met brede ruggegraatvrijheid ;
ik kijk het deze week eens aan met een inlage erin welke afdruk ik dan verkrijg

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:01

Het zal mij benieuwen , ik vind het echt maar weer een vreemde zaak :P

Soms heb je van die dingen.... :?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 09:26

Vind je het nodig pmarena om nog inlages onder te gebruiken, of kan het ook zonder, met een gewoon dekje? (rekening houdend dat ik maar 55 kilo weeg, wel veel lichtrij maar wel lichtrij op men bovenbenen, en paard is een goede koudbloed, netjes in de spieren, géén opliggende ruggegraat, wel een schoft, maar die ligt heel netjes vrij, ook zonder dekje)
Is het eventueel mogelijk om bv een dekje te gebruiken zoals Nickyu verkoopt, met een protectorpad erin?
Mijn dukspad is eigenlijk nét iets te kort, en die begint helaas ook te scheuren aan de inlagevakken, dus zal wss een nieuw dekje nodig hebben. de originele barefootpads vind ik niet zo ideaal, die zijn moeilijk te wassen vind ik, en drogen niet vlug genoeg :D

Oh: de pommel die er nu in zit is een medium, in theorie is die iets te smal voor mijn paard, toch veranderen naar een large, of gewoon mijn zachte pommel erin steken?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 09:37

Tja ik zou zelf niet zonder inlages gaan rijden , de zadels zijn er op berekend zeg maar dat ze met een goede pad met inlages gebruikt worden. Dus met een Barefoot-pad met VPS-inlages of anders een ander dekje (waar ik dan wel de stevigere inlages in zou doen !).

Van 3 setjes inlages naar niks (nouja wel VPS dan maar dat is ook niet superdik) is wel erg heftig vind ik ;)

Ik ken de protectorpads niet dus daar durf ik geen uitspraak over te doen , maar daar kunnen Nicky en Mart vast wel goed advies over geven hoor :)

Ik ben geen fan van de zachte pommel , vind het zadel dan maar een raar vormeloos slap ding worden.
Maar er zijn genoeg mensen die er wild enthousiast over zijn :P

Dus ik zou zeggen : ga voor een L of XXL pommel , maar misschien vind je zelf de zachte pommel wel prima , dat is echt iets persoonlijks :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 10:00

oke, pommel kijk ik nog effe aan, eerst zorgen dat die pad goed blijft liggen
ik ben al een week aan het aanklooien, is ook direct een andere zit dan de maat 1 zonder vps, dus ik zit nogal wiebelig, dan dat geklooi met die inlages, etc. :D

de driedubbele waren eigenlijk puur om schoftvrijheid te creeren,paardlief kon perfect met 1 inlage lopen, maar dan lag het zadel wel op de schoft, nu is dat schoftprobleem volledig weg (echt een hele grote verbetering! kan er gewoon mijn vuist tussensteken als ik eropzit! :D )

met dat we toch bezig zijn
paardlief gooit me wat naar links, ik weet dat het is omdat ze niet recht is, de laatste maanden vooral buitenritten gedaan en niet meer deftig dressuurmatig getraind, links is de slechte kant, dus ik weet van waar het komt zeg maar :D
nu zijn we er wel weer aan het werk, maar probleem is dat ik constant het gevoel heb scheef te zitten (zit ook heel de tijd men zadel "recht" te trekken naar rechts, maar zadel ligt mooi recht), met oud zadel had ik dit trouwens ook.
is het in dit geval dan beter om zo door te rijden tot ze weer recht is, of bv om tijdelijk links een extra inlage te stoppen zodat ik wel recht zit?.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 21:31

momenteel rijd ik nu met enkele zachte inlages in de pad, dubbele waren ook nog net iets teveel.
vraag me toch af of het niet zou lukken met een gewoon dekje en een drukverdeler (gelpad,bontje, iets anders? )
de drie setjes inlages waren puur voor de schofvrijheid, kwa ruggegraat absoluut niet nodig, en nu in de zomer is die hele dikke pad wel errug warm
zou fijn zijn om een iets dunner dekje te vinden, al dan niet met inlages (ook omdat ik merk dat de ruggegraat met het zadel netjes vrij ligt, maar met dekje met inlages erin komt het geheel niet netjes aansluitend op elkaar (inlages liggen niet mooi onder de VPS zeg maar)