Dit weekend ben met een paard gaan rijden van vrienden van ons, en nu heb ik dus een nieuw adresje om te gaan rijden, mag er zovaak komen rijden als ik wil enzo.. Erg leuk dus

Paardjes in kwestie zijn 2 merries, één van 11 en één van 20.
Zaterdag heb ik op de merrie van 20 gereden, ze had al een tijdje niet gereden maar was nog erg actief en zowel paard als ruiter hebben er erg van genoten

Nu het probleem, de merrie wordt heel zenuwachtig van het hele 'opzadelproces' om het zo te noemen, heeft vroeger hardhandige eigenaars gehad en dat heeft zijn sporen nagelaten. Ik ben sowieso rustig en doe langzaamaan met het opzadelen, niet PLOF zadel op de rug maar zachtjes erop laten rusten en aansingelen geleidelijk, zeker omdat het al een paar maanden geleden was dat ze nog een zadel op de rug had gehad.
Resultaat van haar gespannenheid is dat ze zich heel erg opblaast terwijl we opzadelen, dus ik singel nog niet te strak aan en wandel met haar eerst naar het grasveld waar ik kan rijden, zodat de buik wat minder gespannen wordt en ik verder kan aansingelen. Een algemene spanning blijft, maar het zadel lag goed.
Terwijl ik met haar reed, hebben we verschillende keren het zadel opnieuw goed moeten leggen en aansingelen. Het zakte echt scheef.
De mensen verzekerden me dat het zadel paste maar ik stelde me toch wat vragen.. Ik ben niet zo thuis in de westernuitrusting dus ben wat gaan googlen, in het geval dat het zadel past kunnen we misschien een dikkere pad aanschaffen zodat het zadel minder schuift? Er lag een gewone deken onder, geen extra verstevigingen oid.
Hopelijk hebben jullie een antwoord!
Groetjes