Heeft zadelmaker gelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Ivana_

Heeft zadelmaker gelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 10:37

Omdat mijn paard het laatste jaar nogal veel breder is geworden, was het zadel waarmee ik reed te krap geworden. Ik heb daarom een (goed aangeschreven) zadelmaker laten komen en er is een zadel op mijn paard aangepast. Tot zover alles prima. Totdat ik de eerste keer dat ik ermee reed dat mijn zadel iets scheef trok tijdens het rijden. Ik heb er niet veel aandacht aanbesteed, want ik dacht dat ieder paard (en mens) iets scheef is, en misschien had ik die keer toevallig niet goed aangesingeld.
Echter begon mijn paard ook erg boos te reageren met zadelen en opstijgen, en bij nader inspectie van het zadel lijkt de voorboom imo wat scheef te zijn? Bovendien rinkelt er iets in het zadel tijdens het rijden.

Goed, weer contact opgenomen met zadelmaker, dat ik niet tevreden ben met het zadel, en ik een oplossing wil voor het probleem. Hij stelt (over de telefoon) dat het waarschijnlijk niet aan het zadel kan liggen, omdat hij het zelf goed in orde gemaakt heeft. Verder meende hij dat het boos reageren op het zadelen kan zijn dat het paard normaal erg scheef was, en dat het nu gedwongen werd recht onder het zadel te lopen, en dat verzet kan opleveren. Ik weet niet zo goed of dit waar is. Dus mijn vraag aan jullie: Heeft hij gelijk? Kan een paard op een nieuw zadel (dat past) vervelend reageren omdat het paard in een juiste houding ‘gedwongen’ wordt? Het klinkt mij nml beetje raar in de oren..

Anyway: na mijn aandringen dat dit écht niet het karakter van het paard is, en dat een paard niet zo heftig zou moeten reageren op een passend zadel komt hij binnenkort weer langs om te kijken wat er aan de hand is. Ik hoop op een positief vervolg...

Cassidy

Re: Heeft zadelmaker gelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:39

Ik snap niet waarom je dit nu op bokt plaatst als je de zadelmaker nog nieteens de tijd hebt gegeven om het echt uit te vinden wat er mis is, en hem ook nog geen tijd hebt gegeven om dingen op te lossen.
Wat hij namelijk via de telefoon zegt zou namelijk best kunnen. En ik vind het ook heel netjes van hem dat hij langskomt.
Dus wacht het even af...

_Ivana_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 11:19

O, maar zo bedoel ik het ook niet hoor! Ik ben ook heel blij dat hij een afspraak wil maken om nog eens langs te komen, en dat heb ik hem ook gezegd. En ik ga er ook vanuit dat hij het kan oplossen.
Alleen ik dacht altijd dat wanneer een zadel goed past een paard er geen last van moet hebben, ook al is het een ander zadel dan voorheen. Jij zegt dus dat mijn paard weldegelijk heftig kan reageren op het zadelen doordat ze al het ware 'recht' moet zijn?
btw: ik heb niet het idee dat mijn paard erg scheef is. De zadelmaker gebruikte dat als voorbeeld. Maar het zou dus wel een goede verklaring zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:43

Als je paard door een verkeerd zittend zadel last heeft van zijn rug, kan hij daar ook met een nieuw zadel last van blijven houden. Je zou een osteopaat of chiropractor naar de rug kunnen laten kijken, en eventueel een revalidatieperiode/rustperiode inlassen om de rug te laten herstellen.

Alleen een nieuw zadel is in sommige gevallen niet afdoende.

_Ivana_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 11:57

Ik snap het. Bedankt voor je antwoord, klinkt idd wel logisch! Iemand zijn rug laten checken is geen gek idee, die kunnen meestal ook goed de scheefheid beoordelen.
Het gekke is dat dit paard nooit moeilijk heeft gedaan met zadelen of opstijgen, daarom is het nu ook zo opvallend. Ik rij nu tijdelijk dan ook met een zadel van een ander, totdat de zadelmaker weer is geweest. Dit zadel past ook redelijk en ze geeft nu geen reactie met zadelen. (is alleen niet zo lekker voor mijn eigen rug ;) )

Dreamable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:05

Ik lees even mee, ben benieuwd wat de zadelmaker er van zegt als hij is komen kijken. Heb zelf iets soortgelijks gehad met een pas nieuw zadel, vandaar. Was ook bij een goed bekend staande zadelmaker, alleen heeft het bij mij wel wat voeten in de aarde gehad om een nacontrole afspraak te maken want volgens hem lag het zadel echt goed. Dus ik ben benieuwd hoe dit bij jou opgelost gaat worden en wens je in ieder geval alvast veel succes, hoop dat het gauw opgelost wordt!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:48

Op zich is er wel iets fout als een paard alleen op 1 zadel zo reageert...dan zit er toch iets niet lekker.
Logische gedachtegang is dan dat het aan het zadel ligt , maar wellicht is er wel iets met dekje of singel dat vervelend aanvoelt voor het paard ? Of er kan zelfs een raar luchtje aan zitten ofzo , waardoor het paard het afkeurt :P

_Ivana_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 17:23

Bedankt voor jullie reacties. Ik hoop ook binnenkort wat meer duidelijkheid te krijgen. Ik hou jullie op de hoogte.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:05

Hopelijk valt het mee , enorm vervelend altijd , zadel-problemen :(:)