Prestige zadels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

babydolll

Prestige zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 10:10

Goed, omdat het allemaal heel snel is gegaan met de verkoop van mijn zadel wil ik een prestige top dressage aanschaffen. Ik heb al eens eerder op dit zadel gereden, maar nu een jaar weet ik daar toch niet alles meer van :+ Ik weet dat prestige met hele incmaten werkt, de zadelmaker vertelde me dat als ik een 17,5 had ik beter een 18 inc kon nemen ivm dat je dan iets meer ruimte achter overhoud.
Verder vind ik de kwaliteit leer zelf erg fijn, daarnaast zijn het korte zadels en dat is niet geheel onbelangrijk voor mijn merrie.
Ik ben benieuwd naar meningen en ervaringen met dit zadel! :D

shirleyp
Blogger

Re: Prestige zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:17

Hier een Prestigefan :D Ik heb een Top Dressage, ben er erg blij mee! Ik vond het zadel aanvankelijk lelijk (met die enorme wrongen) maar ben er steeds meer van gaan houden. Ik heb een 17,5 inch bips, maar volgens mij ook een 18 inch zadel, zit goed!

Veel mensen zeggen dat de top dressage een gedwongen zit heeft, hier ben ik het niet mee eens. Je hebt veel wrong, maar eigenlijk geeft alleen het stuk wat je been raakt steun, dat is eigenlijk alleen een stukje bovenbeen. De zit is niet enorm diep en best ruim, waardoor je een bokje prima kunt uitzitten. Ik heb ik andere zadels gezeten die veel meer gedwongen zaten, zoals enkele JC zadels en een Passierzadel.

Ik weet dat de boom aangepast kan worden door warmte te gebruiken en dat de kussens gevuld zijn met een stevige vulling, waardoor bijvullen minder vaak nodig is. Althans, als je zelf niet al te zwaar bent, scheef zit oid. Ik heb mijn zadel nu drie jaar, doet het nog steeds prima en heb er nog niets aan veranderd.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:25

Als je merrie een korte rug heeft, dan weet ik bijna zeker dan een 18 inch Prestige zadel te lang is. Ze zijn zeker 50 cm lang, dus kort zou ik dat niet willen noemen. Dan kan je toch beter een 17 inch zadel nemen. Ik heb twee Prestige Top Dressage zadels gehad op mijn paarden. Allebei in 17 inch, terwijl ik normaal gesproken 17,5 inch heb.

Ik ben heel erg fan van de zadels. Het leer is erg fijn en het zadel blijft vele jaren mooi, daarnaast vind ik het fijn zitten, heeft het een heel mooi breed tussenkanaal en biedt het ook genoeg ruimte voor een hoge schoft.
Je moet even opletten als je merrie een heel rechte rug heeft, omdat de bomen van Prestige licht gebogen zijn en daardoor beter op een normale tot weke rug past dan op een zeer rechte rug (dan klappert het zadel). Mijn ruin is erg van bespiering veranderd, waardoor zijn rugvorm ook anders werd. Dat is dan ook de reden dat Prestige zadels niet meer geschikt zijn voor mij. Ik vind de boommaat verder klein uitvallen. Voor mijn paarden zou ik minimaal de boommaat 37 nodig hebben, terwijl ze van andere zadels in een boommaat 35 passen.

Ter illustratie:

Afbeelding

Afbeelding

Dit paard had een wat weke rug en een brede, hoge schoft. Hier lag het Prestige zadel perfect op.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:28

Ik heb een 18'inch Prestige zadel te koop. Van andere merken rij ik in 17' inch..kan best. Had voorheen altijd een 17,5 totdat ik de overstap naar een Prestige maakte.

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 10:39

hoihoi,
bedankt voor de reacties! Mijn wintec IW is nu 54 cm lang, maar de prestige top dressage in 18 inc is 48 cm lang ! Dat scheelt een stuk! De iw lag trouwens net voor de laatste rib, maar zadels met extreme keilkussens gaat niet meer passen.. Dat de boom aanpasbaar is bij de nieuwe modellen is idd een pluspunt! Mijn merrie heeft een nette schoft, haar rug is ietswat week te noemen idd.. zal eens kijken naar een standfoto.
Ik ga het zadel morgen passen, boommaat is sowiso goed, ze heeft normaal 31 en dit is een 33. Zadel is gemakkelijk aanpasbaar, vind ik ook een pluspunt!
Ben erg enthausiast geworden, zadel ziet er uit als een schommelstoel..heerlijk!!

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 11:30

Ben net teruggebeld door mn zadelmaker, het draagvlak van het zadel is 47 cm, dus vanavond word hij opgehaald! ik heb een tabacco, ben erggg benieuwd!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:41

shirleyp schreef:
Hier een Prestigefan :D Ik heb een Top Dressage, ben er erg blij mee! Ik vond het zadel aanvankelijk lelijk (met die enorme wrongen) maar ben er steeds meer van gaan houden. Ik heb een 17,5 inch bips, maar volgens mij ook een 18 inch zadel, zit goed!

Veel mensen zeggen dat de top dressage een gedwongen zit heeft, hier ben ik het niet mee eens. Je hebt veel wrong, maar eigenlijk geeft alleen het stuk wat je been raakt steun, dat is eigenlijk alleen een stukje bovenbeen. De zit is niet enorm diep en best ruim, waardoor je een bokje prima kunt uitzitten. Ik heb ik andere zadels gezeten die veel meer gedwongen zaten, zoals enkele JC zadels en een Passierzadel.

Ik weet dat de boom aangepast kan worden door warmte te gebruiken en dat de kussens gevuld zijn met een stevige vulling, waardoor bijvullen minder vaak nodig is. Althans, als je zelf niet al te zwaar bent, scheef zit oid. Ik heb mijn zadel nu drie jaar, doet het nog steeds prima en heb er nog niets aan veranderd.

Ik heb zelf 2 top dressage zadels op stal liggen en merk een groot verschil tussen het oudere en het nieuwere type..
Het oude type vind ik persoonlijk veel te diep en daar zit je helemaal vast in, terwijl het nieuwe type je heerlijke bewegingsvrijheid geeft, maar ook genoeg steun bijvoorbeeld door de wrongen, waardoor je een stevige zit hebt in het zadel...
Mijn eigen (het nieuwere type) geeft me iets meer het gevoel van een springlepel, terwijl het oudere type meer zo'n hele diepe Anky zadel zit geeft.

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 17:29

De nieuwe dressage ( SP) heeft idd een minder diepe zit.. heb het zadel opgehaald en wat is het boterszacht!! Ik kan in de kussens knijpen, de wrongen voelen zo fijn aan.. en die gelzit.. wow!
Ben er zo blij mee, mn merrie liep na 5 minuten al beter dan ze ooit met mijn wintec IW heeft gedaan. Ik vind het echt een aanrader! tja en de kleur :9
ik ben iig helemaal blij!!