Welke neusriem voor jong paard ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Natashaa

Welke neusriem voor jong paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 19:17

Hallo allemaal :)

Ik ga een hoofdstelletje aanschaffen voor een jong paard de ingereden gaat worden, ik vraag me alleen af welke neusriem.
Ze krijgt een enkelgebroken bustrensje in.
Maar nu vraag ik me af of het uitmaakt of ik een hoofdstel pak met een gewone gecombineerde neusriem of een met een niet al te dikke aansnoerneusriem die gewoon normaal bevestigd wordt, eerder te los dan te strak (voor het andere paard gebruik ik ook aansnoer en heb die totaal niet strak zitten, die zit even strak als een normale neusriem, misschien nog wel losser ;))
Dus wat zou het beste zijn of maakte het niet uit als het maar vriendelijk vastgemaakt word ?

Alvast bedankt voor de Reactie!!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:40

Het maakt volgens mij niet heel veel uit. Het meest gebruikte neusriem voor jonge paarden is een lage neusriem deze:
Afbeelding

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:58

Nee hoor, zolang het los zit maakt het volgensmij geen bal uit wat voor neusriem. Nog nooit een paard gehad wat anders liep op een losse mexicaan dan op een losse gecombineerde hoor, en dat is toch wel een verschil :)

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 20:17

1997suus schreef:
Het maakt volgens mij niet heel veel uit. Het meest gebruikte neusriem voor jonge paarden is een lage neusriem deze:
Afbeelding

Bedankt voor je reactie, maar een lage neusriem word het zeker niet ;)

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 20:18

Hyposjuhhh schreef:
Nee hoor, zolang het los zit maakt het volgensmij geen bal uit wat voor neusriem. Nog nooit een paard gehad wat anders liep op een losse mexicaan dan op een losse gecombineerde hoor, en dat is toch wel een verschil :)

Okee dat is heel fijn, ben blij dat het geen verschil uitmaakt, vind aansnoer eigenlijk ook wel mooier :o
Laatst bijgewerkt door Natashaa op 11-05-11 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:19

Natashaa schreef:
1997suus schreef:
Afbeelding

Mag ik vragen waarom niet?

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 20:25

Natashaa schreef:
1997suus schreef:
Afbeelding

Mag ik vragen waarom niet?[/quote]

Jazeker! Het zijn niet mijn eigen paarden, verzorg/bijrijdpaarden ;)
De eigenaar wilde een normaal gecombineerde neusriem, dus dan neem ik aan dat hij geen lage wil :)

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:27

Waarom vraag je het dan als je al weet wat voor neusriem de eigenaar wilt :?

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 20:29

vevina schreef:
Waarom vraag je het dan als je al weet wat voor neusriem de eigenaar wilt :?

Ik vroeg of normale gecombineerde neusriem of aansnoer wat uitmaakte ;)
Dat mocht ik namelijk zelf kiezen..

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:29

Ik zou persoonlijk het onderste riempje van gecombineerde (sorry, geheugen werkt even niet mee! :+ ) niet te strak doen (2 vingers makkelijk tussen) of eraf laten. :)

Bij mijn jonge pony heb ik dus een gecombineerde, maar daar heb ik het onderste riempje vanaf gehaald en hoger op zijn neus gedaan. Zodat het een hoge neusriem word. Zo werkt hij niet te veel in. :)

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:30

Juangi schreef:
Ik zou persoonlijk het onderste riempje van gecombineerde (sorry, geheugen werkt even niet mee! :+ ) niet te strak doen (2 vingers makkelijk tussen) of eraf laten. :)

Bij mijn jonge pony heb ik dus een gecombineerde, maar daar heb ik het onderste riempje vanaf gehaald en hoger op zijn neus gedaan. Zodat het een hoge neusriem word. Zo werkt hij niet te veel in. :)

De sperriem bedoel je zeker?

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:31

Je moet voor een jong paard een lage neusriem of in ieder geval een sperriem gebruiken . En GEEN mexicaanse neusriem, die zijn voor meer ervaren paarden die het bit al goed aannemen.
Ook een aansnoerneusriem zonder sperriem is onvoldoende. Je moet hem ook zeker niet te los doen, maar gewoon zoal ze horen vastmaken. Tenzij je hem nog aan het laten wennen bent en verder niets met het hoofdstel doet.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:32

vevina schreef:
Juangi schreef:

De sperriem bedoel je zeker?

JAA! Die dus! :')

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:34

Juangi schreef:

Jouw jonge pony was toch al ingereden toen je overstapte naar een gecombineerde neusriem zonder sperriem? Dus die was al gewend aan het bit en nam deze ook al aan.
Laatst bijgewerkt door Akhal_Teke op 11-05-11 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 20:35

Juangi schreef:

Ik de neusriem zoiezo nooit strak, en bij sperriem (neem aan dat je die bedoeld ?) kunnen zeker 2 vingers :)

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:35

Ik zou persoonlijk ook voor de lage neusriem gaan, puur omdat deze ervoor zorgt dat het bit echt stiller in de mond ligt... Verder vind ik persoonlijk een gecombineerde of aansnoer optisch mooier maar zou lekker starten met een lage... Overstappen kan altijd nog!

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:36

Champie_Me schreef:
Ik zou persoonlijk ook voor de lage neusriem gaan, puur omdat deze ervoor zorgt dat het bit echt stiller in de mond ligt... Verder vind ik persoonlijk een gecombineerde of aansnoer optisch mooier maar zou lekker starten met een lage... Overstappen kan altijd nog!

Precies. Eerst goed aanleren en daarna kan je altijd nog naar een andere neusriem.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:37

Heb mijn jonge paarden altijd meteen een gecombineerde neusriem laten dragen, nooit problemen gehad

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 20:43

Akhal_Teke schreef:
Champie_Me schreef:

Precies. Eerst goed aanleren en daarna kan je altijd nog naar een andere neusriem.

Snap jullie wel, maar de eigenaar wilde een gewone neusriem, dus het word hem echt niet ;)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:45

Je gaat het niet willen horen, maar ook ik ga voor de lage neusriem hoor. Misschien moet je maar je best doen de eigenaar ervan te overtuigen dat dat voor een jong dier in opleiding gewoon het beste is? :Y) ;)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:50

Akhal_Teke schreef:
Juangi schreef:

Jouw jonge pony was toch al ingereden toen je overstapte naar een gecombineerde neusriem zonder sperriem? Dus die was al gewend aan het bit en nam deze ook al aan.

Jaa dat wel. Hij was zoiezo nog steeds bezig met aannemen, denk niet dat ie al vaak onder het zadel is geweest. :) Maar vooral voor paarden die dus geen bit kennen raad ik een hogere neusriem en geen sperriem aan.

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 20:53

Sientje schreef:
Je gaat het niet willen horen, maar ook ik ga voor de lage neusriem hoor. Misschien moet je maar je best doen de eigenaar ervan te overtuigen dat dat voor een jong dier in opleiding gewoon het beste is? :Y) ;)

Ik wil het best horen, geloof ook wel dat het het beste is, maar heb die keuze gewoon niet. De eigenaan overtuigen gaat niet lukken, die wil normale neusriem en daar krijg ik hem niet van af ;)

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:56

Natashaa schreef:
Sientje schreef:

Ik wil het best horen, geloof ook wel dat het het beste is, maar heb die keuze gewoon niet. De eigenaan overtuigen gaat niet lukken, die wil normale neusriem en daar krijg ik hem niet van af ;)

Heb je ze ook verteld waarom en waarom het beter is voor de opleiding van het paard? En dat je als het eenmaal een stuk verder is kun je altijd over op gecombineerd... Ze noemen het niet voor niets een africhtingsneusriem!

Natashaa

Re: Welke neusriem voor jong paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 21:33

Mensen ik snap jullie best, geloof het ook allemaal wel, maar ik heb dat gewoon niet voor het zeggen..
Ik wil graag weten of er verschil tussen een normale gecombineerde neusriem of aansnoer neusriem zit, meerr niet ;)

Amiigo

Re: Welke neusriem voor jong paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:57

Ach mensen! De ts mag geen hanoveraanse neusriem aanschaffen omdat het niet haar paard is. Ga hier ook niet op door drijven als de ts al heeft aangegeven dat dit niet kan.

Ts, het maakt niet uit wat voor hoofdstel je koopt, of het nou een met lak is of een met steentjes, als het maar past :)
Koop ook geen mexicaanse, deze werkt hard in op de neus en de jukbenen als het paard zijn mond open spert, en dit doet een jong paard nog wel eens :)