help waarmee rijden!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annelh

help waarmee rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 15:55

Hoi,

Ik heb advies nodig over de keuze van hoofdstel/rijhalster.
Ik geef namelijk rijles aan een meisje van 9 op mijn ex pony.
En jep ik weet dat ik jong ben enzo dus dat onderdeel hebben we gehad, maar hier even verder uitleg:

Ik ken heel veel verschillende rijstijlen,
en vanuit dat kijk ik per paard en ruiter wat het beste werkt.
Als basis heb ik daar een manier in gevonden die me erg bevalt,
op basis van engels rijden, centerd riding, western en klassiek.
En ja ik weet wat ik doe ik heb het namelijk praktijk gewijs met mijn paard ondekt,
hoe mijn paard reageerd op lichaamstaal en hulpen.

even dichter bij praktisch:

Ik laat haar rijden met barebackpad (omdat dat goed voor je zit is)
En van nu toe heb ik haar laten rijden me engels hoofdstel,
maar ik ben niet zo zeker over wat ik het beste kan gebruiken,(hoofdstel)
ik vind het erg belangerijk om niet zomaar te switshen en wil een goede keuze maken.

Waar zou je mee willen leren paardrijden als jij dat meisje was?(met de kennis die je nu hebt)
Of wat zou je aanraden mee te rijden.

Dit heb ik:

Engels hoofdstel (zonder sperriem) met gebroken bit.
Touwhalster (kan ik regelen)
stalhalster
halsring
kaptoom (kan ik regelen)

Het is mischien een heel vage vraag en wist ook niet waar het anders moest,
maar ik vind andere menigen wel fijn hierbij.
heb het mijn moeder al gevraagd die zij dat ik het beste met gewoon hoofdstel kon doen.

Oja mischien is uitleg over de pony ook goed idee:

Ze is 20 jaar, 1.20m hoog, best ver afgericht(met bit en stalhalster) en kan best eigenweis zijn en buiten neemt ze ook als ze wil racen het bit zeg maar over soms.

fototje: (van de winter 1e les)
Afbeelding
Alvast vreselijk bedankt en sorry voor het vage verhaal!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:56

wat zegt je instructrice/instructeur?

of heb je die niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:58

Als het gaat om een ruitertje die nog onrustig is met de hand zou ik kiezen voor óf aan de longeerlijn zonder teugels vast te houden (eerst balans leren hebben zonder zich aan de teugels vast te houden). Of anders de teugels aan de neusriem van een gewoon hoofdstel, of een stalhalster. Op die manier kan ze de pony het minst zeer doen in de mond of op de neus. Een kaptoom of touwhalster lijkt me wat te sterk inwerken, net als een gewoon hoofdstel met bit, een halsring is denk ik wat te hoog gegrepen voor een beginner.

annelh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 15:59

huh wat bedoel je?
Ik krijg zelf eventjes op dit moment geen les met mijn pony.
En ik ben de gene die les geeft voor de duidelijkheid ;)

annelh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 16:00

Blijheid schreef:
Als het gaat om een ruitertje die nog onrustig is met de hand zou ik kiezen voor óf aan de longeerlijn zonder teugels vast te houden (eerst balans leren hebben zonder zich aan de teugels vast te houden). Of anders de teugels aan de neusriem van een gewoon hoofdstel, of een stalhalster. Op die manier kan ze de pony het minst zeer doen in de mond of op de neus. Een kaptoom of touwhalster lijkt me wat te sterk inwerken, net als een gewoon hoofdstel met bit, een halsring is denk ik wat te hoog gegrepen voor een beginner.

daar heeft ze opzich geen moeite mee hoor ze kan haar handen nu na 2 lessen al best mooi stil houden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 18:37

Rijden met barebackpad is niet persé goed voor je zit, wel voor je evenwicht.

Ik heb gemerkt dat ik het fijn vind om met stalhalster te rijden. Er zijn dagen dat mijn paard daar heel aardig op rond te sturen is. Wil ook deze maand eens aan de pruts met een sidepull, die ben ik momenteel voor hem aan het maken. Het ligt maar net aan zijn (en mijn) stemming of ik met hoofdstel (met bit en lage neusriem) of met stalhalster rijd. Wanneer ik met het halster rijd rijd ik met zadel (boomzadel), wanneer ik met trens rijd rijd ik met zadel of met een onderlegger.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 18:43

Gewoon leren rijden met een hoofdstel met bit, als ze rustige handen heeft en meteen duidelijk maken dat het zeer doet als ze te hard trekt. Het nadeel van aanleren met een halster of wat, is dat ze makkelijk gaan hangen en trekken en steun zoeken aan de teugels en dat is lastiger af te leren als ze ooit op een gevoelig paard met bit moet dan het aanleren van rijden zonder bit later.

Altijd rekening houden met het feit dat ze niet haar hele carriere op die ene pony zal rijden en de meeste paarden waar ze later mee te maken krijgt zullen waarschijnlijk toch een bit in hebben, dus het is handig als ze daar mee om kan gaan.
Je kunt voor de afwisseling haar ook kennis laten maken met alle andere middelen die je voor handen hebt.
Met andere woorden, basis "klassiek" met uitstapjes naar andere mogelijkheden.

Tesssie14

Re: help waarmee rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 18:58

ik zal gewoon met engels hoofdstel rijden

J_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:13

Zo'n meisje moet je gewoon leren paardrijden op de klassieke manier. Na een aantal jaren is ze zelf oud genoeg om er verder over na te denken, en krijgt ze vanzelf een eigen mening. Nu moet je niet met allerlei poespas aankomen. Eerst gewoon leren, en het juiste gevoel krijgen, daarna wat nieuws proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:22

Gewoon hoofdstel en gewoon zadel (indien mogelijk). Met barebackpad heb je kans dat je een stoelzit ontwikkeld. Als je balans wil oefenen kan je haar ook zonder beugels laten rijden.
En inderdaad wat J_G al zegt, gewoon op de klassieke manier aanleren, dat is imo de beste basis.

annelh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 14:16

hoe ik rij lijkt ook op de basis hoor ;)