welk bit voor mijn paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linsim26

welk bit voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 08:26

mijn friese merrie is zo sterk in haar mond.

ze trekt de teugels zo uit mijn hand en in de galop is ze bijna niet te stoppen soms.

ik rij met een dubbelgebroken bit met plat tussenstukje, maar nu wil ik eens een ander bitje proberen kijken of het dan beter gaat.

ze heeft ooit voor de wagen gelopen (is mij verteld) dus misschien reageert ze beter op een stangetje?

wie weet wat te doen?

Silence

Re: welk bit voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 08:34

Ik denk dat je verder komt met het nemen van goede rijtechnische begeleiding :j
Je kunt er nu wel een scherper bit in doen, maar als je dan ooit weer eens zonder dat bitje komt te rijden val je in een gigantisch gat aangezien zo'n scherper bit het probleem niet oplost.
Het verdoezelt het probleem alleen maar.

Tijdelijk zal het wel werken, maar als je merrie ook daar doorheen komt moet je weer scherper gaan en later weer scherper. Tot je uiteindelijk alles wel gehad hebt, maar nogsteeds geen oplossing voor het probleem hebt gevonden ;)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 08:37

Als je teugels uit de hand getrokken worden, dan zou ik eerder voor een jachtteugel gaan dan voor een strenger bit. Daarnaast (en nee.. in eerste instantie) een goede rijtechnische begeleiding.

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 09:43

angela wat versta jij onder een jachtteugel?

mijn paard is gewoon sterk en ze wilt graag vooruit, ik heb voor de rest geen problemen met haar.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:29

Het kan dat een dubbelgebroken bitje te onrustig is in de mond van je paard dus je zou eens een ongebroken trens kunnen proberen.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:08

RT-P >> HAR

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:54

Ik heb zelf goede ervaring met het Robart bit. De bitdelen draaien onafhankelijk van elkaar.

gewoonmarie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:14

het is natuurlijk zo niet heel goed te beoordelen waarom je paar zo trekt. als die het doet omdat ie gewoon lomp/stug is dan kan een scherper bitje wel helpen.
maar het kan ook zijn dat hij trekt omdat hij pijn heeft van z'n bit, en dan zou je juist een zacht bit moeten proberen.
ik weet dat een zacht bit voor een sterk paard onlogisch klinkt, maar wanneer pijn de oorzaak is van het sterk maken, is dit dus de enige oplossing.

en zorg voor de juiste begeleiding. want vaak gaan ruiters automatich aantrekken als een paard zich sterk maakt, vaak ligt de oplossing juist in het loslaten, probeer het paar eens en vertrouw op je paard dat die niet direkt wegrent. en de juiste instructie kan je hier heel goed in begeleiden.

succes ermee!

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 08:04

het is een fries dus ze heeft al een aardig sterke (onder) nek.

ik ben wel op zoek naar begeleiding maar dat is nog best moeilijk te vinden bij ons in de buurt.