barefoot glijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shillelagh

barefoot glijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 20:47

Hallo allemaal :D

Ik heb eind vorig zomer een barefoot arizona(de nieuwste) gekocht. Het zadel gleed toen al, maar ik dacht dat, dat lag aan dat het zadel
nog nieuw was. Maar hij glijd nu nog steeds! Had een bontgevoerd dekje eronder en nu een andere maar dat helpt niet veel. Ik word steeds banger dat ik zometeen onder mijn paard haar buik hang :+ als ik bijv. op buitenrit ben.

Ik heb niet zo heel vaak op het zadel gereden door dat de winter eraan kwam etc. sommige weten hoe dat gaat.
Maar het zou toch niet zo zijn dat het zadel nu nog steeds zo erg moet glijden en dat ik niet eens normaal kan opstappen?

Moet ik het meer tijd geven om het zich te vormen of...?

Verkopen zou ik erg jammer vinden natuurlijk maar ik wil het beste voor mijn paard en dat ik mij veilig voel, alleen zou mijn moeder er minder blij mee zijn haha :P
Het is ook zal ik maar zeggen niet het eerste zadel wat ik heb gehad..(tinkers he)

Ik hoop dat het een beetje leesbaar is, kan het niet zo goed uitleggen namelijk!

groetjes ik :)

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:38

ik vind het wel raar, wij hebben nu net een cheyenne, 2 maandjes ongeveer. En wij rijden helemaal niet veel. :n
Ik vind dat een zadel niet mag schuiven, boom of boomloos.

Schuiven heeft het nooit gedaan, en opstappen doe ik met een krukje, maar zondag kwam ik er op buitenrit zonder problemen op :j
Laatst bijgewerkt door boooo op 10-05-11 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaspar

Re: barefoot glijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:40

Probeer eens zo'n elastische fra singel. Dan blijft het zadel veel stabieler liggen

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 21:46

hmm wat vreemd! Misschien toch er mee terug...
Haha dat is bij mij ook zo met buitenrijden dat ik het liefst niet hoef af te stappen! Fijn dat ie van jou niet glijdt!

Oh dankjewel Kaspar dat zal ik onthouden ;)

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:49

ik moet eerlijk zeggen dat ik dit al vaak meegemaakt heb met de bf-zadels...

Er is hier een manege in de buurt waar al de paarden met bf-zadels gereden worden. En ze schuiven heel erg op smalle paarden!! Als je dan in 1 beugel duwt lig je met je zadel en al naar die kant... Op dikke paarden was dat probleem er niet en zaten ze goed. Ik vond het dus helemaal niet veilig deze zadels! Ook bij het opstappen moets je dat met opstapje doen, anders lag je zadel al zo scheef dat je het niet meer rechtkreeg..

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 08:38

Ik heb mijn Barefoot Arizona daarom helaas ook moeten verkopen.
Had ook continu het gevoel om onder de buik van mijn paardje te gaan belanden met zadel en al.
Wat natuurlijk niet echt comfortabel rijd. Super jammer, was zo blij dat ik eindelijk voor een Barefoot kon gaan.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 08:42

Hey Mara, jij ook hier op bokt? (Ik ben Carmen :P ).

Heb je al wel eens gekeken naar de goede maat Fork? Dit heeft bij mijn paard al heel erg geholpen toen het zadel nog schoof. En welke singel heb je er bij?

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 08:44

Ik heb er totaal geen problemen mee, heb een KWPN met hoge schoft en het zit stevig, barefoot cherokee heb ik.

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 08:50

Oke ja ik heb geen smal paardje heb een tinker!
@silence, wat zonde! Ik vind het ook erg leuke zadels en ze zitten lekker zacht hihi, maar als het niet anders kan dan kan het neit anders!
Hee carmen! Ja ik zit op bokt haha, ik heb die fork eruit gehaald en hij sluit goed aan of dat ligt aan mij:P
Jij hebt nu een L pommelding? Bij bij zit er standaard een L in dacht ik...

moos1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 08:51

Ik heb geen problemen met schuiven, en heb m'n Barefoot London sinds afgelopen donderdag. Maar mijn Engels volbloed heeft een behoorlijke schoft.
M'n vader had wel in het begin dat z'n Lexington schoof op zijn tinker, maar dit was opgelost met een FRA singel en goed aansingelen ;)

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 08:54

Oke ik hoorde al eerder dat een andere singel wel zou helpen.. Dat ga ik dan maar even voorleggen bij mijn moeder haha!
@charlot, ja k hoef ook maar op de andere beugel te leunen voor steun ( gekke bewegingen van mn paard bijv) en het zadel ligt aan de ene kant van der buik:P

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:32

De barefoot zadels schoven bij mijn paard ook heel erg, ben toen overgegaan op de zadels van ghost. Die schoven eigenlijk niet, ja alleen als ik niet goed had aangesingeld :P.
Rij nu toch wel weer op een op maat gemaakt boomzadel en moet toegeven dat ik dat heel wat prettiger vind dat de boomloze zadels. Alleen als mijn veulen straks vier is zal ik weer een tijdje boomloos gaan rijden, maar daarna zo snel mogelijk weer een boomzadel.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:37

Ja heel jammer.
Maar ben helemaal blij met mijn vervangend zadel :j Die ligt als een huis en rijd zeker zo lekker.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:42

Ik heb ook een barefoor, een cheyenne geloof ik. Die schoof bij mij in het begin ook. Heb toen eerst een anti-slip-pad eronder gelegd, maar dat beviel me niet zo erg. Het schoof toen niet meer, maar 't paard ging er ontzettend van zweten. Toen heb ik een leren singel gekocht, een anatomisch gevormde, en nu schuift het vrijwel niet meer. Alleen met opstappen wil het nog wel eens een klein beetje schuiven, maar dat komt vanzelf recht als je eenmaal gaat zitten. Verder heeft het al meerdere boksessies meegemaakt, en het ligt nog steeds goed :j

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:46

Bij mij bleef de barefoot zelfs met anatomische singel, antislippad etc. glijden. Had er met de ghost zonder al die hulpmiddelen geen last van. Ja het zadel bleef wel altijd iets naar rechts schuiven, maar dat komt omdat mijn merrie behoorlijk scheef is (zelfs met rechtrichten amper op te lossen, is ook geen spier, maar een bouwprobleem).

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:35

shillelagh schreef:
Oke ik hoorde al eerder dat een andere singel wel zou helpen.. Dat ga ik dan maar even voorleggen bij mijn moeder haha!
@charlot, ja k hoef ook maar op de andere beugel te leunen voor steun ( gekke bewegingen van mn paard bijv) en het zadel ligt aan de ene kant van der buik:P

hewel ja dat heb ik ook vaak meegemaakt! Heel gevaarlijk! Er zaten ook leren singels onder. En dat hielp niet

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:37

Maar schoof die van mij ook op Shill dan? Ik heb inderdaad een maat L er in zitten, en bij een westernbarefoot zit die er standaard in. :j

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 20:45

Ohh dat weet ik zo niet meer carmen!
@ silence, wat voor een zadel heb jij nu? Boomloos of met boom?
@ inekeh87, Ik vind de ghost lekker zitten maar verder niet zo... Ik rijd western en vind dat hele fijne zadels en die heb je (als ik mij goed herinder) niet van ghost toch?

Het zou zonde zijn als ik mjn zadel weer weg zou moeten doen alhoewel het vandaag wel beter ging mar ik had ook echt flink aangesingeld en er lag een gewoon dekje onder. En dat is natuurlijk niet goed i.v.m drukverdeling etc.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:49

Nee die heb je idd niet van ghost. Ik heb wel westernzadels geprobeerd op mijn merrie, maar haar rug is te kort ervoor. Heb nu een aangepast dressuur boomzadel, daar ben ik nu super tevreden over.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:51

hier helaas hetzelfde probleem.

Bij mijn smalle merrie is er niets aan de hand, maar bij mijn brede ruin krijg ik m geen eens goed genoeg aangesingelt ..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:32

Je mag die van mij gerust nog een keertje proberen hoor. Doen we een weekje zadelruil. O:)

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 11:55

haha ja is goed carmen;) of we gaan samen rijden?

@tyrcanol: Wat voor een barefoot heb jij?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:09

Zo , veel schuivers zeg :=

Over het algemeen hoeft een Barefoot echt niet te schuiven hoor , en liggen ze vaak ook juist steviger dan een boomzadel omdat ze er dichter omheen liggen. Maar schuiven komt bij alle zadels voor en ook bij Barefoots helaas.....

Over het algemeen komt schuiven doordat een zadel inderdaad nog wat soepeler gereden moet worden en nog wat meer moet gaan "liggen" zeg maar , want nieuw materiaal is toch wat stugger dan soepel gereden materiaal.

Maar die tijd heb je nu zachtjes aan wel gehad.

Bij een zadel dat al goed soepel is is de reden van schuiven dan meestal dat het zadel wat te ver naar voren wordt gelegd bij het opzadelen , waardoor de ronding van het zadel de ronding van de rug niet helemaal goed volgt en door de bewegelijkheid van zadel en paard gaat het zadel dan "zoeken".

Dit komt trouwens ook voor wanneer een zadel eigenlijk iets te groot is voor een klein paardje , zoals een Kids Barefootje op een net wat te korte en kleine Shet. Het zadel valt dan niet mooi in de ronding van de rug en kan dus niet goed in het diepste punt gaan liggen , omdat het daar net wat te lang voor is.

Of de pad / inlages / singel zijn niet ideaal voor de combinatie.

En in de meeste gevallen werkt een gewoon simpel en goedkoop neopreen singeltje prima. Werkt dat niet goed dan scoort de Barefoot singel weer wat beter. En als dat ook geen hele stabiele ligging geeft , dan biedt een FRA geheel elastische singel vaak de oplossing.

Maar als het gaat om een buikige pony bijvoorbeeld , waarbij door de bolle buik de singel erg ver naar voren geduwd wordt.....dan neemt de singel het zadel mee naar voren en komt het zadel dus weer teveel op de schoft te liggen , waardoor het zich niet in die diepste ronding van de rug kan voegen , waar het zadel eigenlijk wil liggen. Dan gaat het zadel dus ook weer "zoeken" en schuiven.

Dat heb ik zelf vaak bij mijn paardje , dan leg ik het zadel er netjes op en schuift het naar voren voordat ik het goed en wel aangesingeld heb. Dan zit het voor geen meter en schuift het alle kanten op , is echt niet fatsoenlijk mee te rijden :n

Ik moet dan echt even afstappen en opnieuw opzadelen , daarbij het zadel net een fractie verder naar achteren leggen , aansingelen......en het zit weer helemaal top en superstevig zoals het hoort :)

Verder kan het zijn dat het dekje te dikke inlages heeft , of de onderkant is wat glad.

Of het is de ruiter zelf die steeds wat scheef zit of het zadel opzij of naar voren "roeit" door overdreven lichtrijden bijvoorbeeld.

Maar over het algemeen ligt het zadel gewoon niet op de juiste plek op de rug , waardoor het zichzelf niet lekker vast kan houden in de diepste ronding van de rug.

En tja , soms wil het inderdaad niet stevig gaan liggen , wat dat betreft is een Barefoot net als elk ander zadel : het werkt niet op ieder paard , helaas.

Als het op Rena altijd zo zou liggen als hoe het ligt wanneer hij een cm te ver naar voren ligt , dan had ik hem ook al in de Kliko getrapt :P

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 17:29

Oke ik zal dan even aan de gang gaan met de ligging van het zadel!
Volgens mij ligt ie namelijk wel goed op de rug maar misschien idd net iets te veel naar voren. Ik ga er even mee "spelen" kijken of het daar aan ligt!
Dankjewel voor de uitgebreide informatie pmarena!

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:52

Onze nieuwere barefoot (jaartje oud ofzo) schuift ook meer dan de oude. Nu kwamen wij er achter dat het een stuk minder schuift als er iets anders onder zit dan het fleece van het barefoot inlage-dek. Heb je al geprobeerd om tussen het paard en het barefoot dekje een gewoon dekje te doen?

En zoiezo ook zoveel mogelijk niet de beugels gebruiken om in evenwicht te blijven maar je bovenbenen, dat scheelt een hoop en is ook wel zo fijn voor de rug van paardlief. :)