dressuurzadel of veelzijdigheidszadel ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

madagascar

dressuurzadel of veelzijdigheidszadel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 19:26

Hey !
Ik heb sinds kort mijn eerste eigen paard. Ik heb haar eerst twee jaar als verzorgpony gereden en sinds kort is ze van mij :)
Ik heb haar toen altijd met dressuurzadel gereden. Het is meer een dressuurpony en ik heb verder ook geen springambities.
Nu is mijn vraag wat ik het best zou kunnen nemen. Ik rij wel dagelijks op haar en wil later ook wel eens een dressuurwedstrijdje rijden.
Wat is nu het grote verschil tussen beide en is er een verschil in kostprijs ?
Wat zouden jullie in mijn geval nemen ?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: dressuurzadel of veelzijdigheidszadel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 19:29

Dit heeft weinig met BEH te maken daarom verplaats ik dit van BEH naar HAR.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 19:34

Als je echt geen springambities hebt zou ik lekker een dressuurzadel kopen.
vaak zitten deze zadels lekkerder waardoor jij beter gaat zitten en je pony ontspannender kan lopen. Als het dressuren steeds beter gaat wil je misschien wel wedstrijden gaan rijden op een iets hoger niveau, dan in een dressuurzadel wel nodig.

Vaak zjin veelzijdigheidszadels iets goedkoper dan dressuurzadel, maar voor iedere portomonee is een goed zadel te vinden. Zorg dat je veel zadels uitprobeert en niet voor de mooiste gaat, maar voor een goed passend zadel waar jij lekker in zit. Het helpt ook als je instructrice meekijkt hoe jij in het zadel zit.

Ik ben zelf ook op zoek naar een nieuw zadel, en door alle merken en types zie je soms het bos niet meer, maar goed voelen, want je moet er vele uurtjes in doorbrengen!

Veel succes bij je zoektocht!

madagascar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 19:58

Bedankt voor je reactie ! Ik heb nu net een dressuurzadel van BR mee op proef en over de schoonheid heb ik niet te klagen, maar morgen ga ik hem passen en zien hoe dat ie zit :) De prijs ligt tegen de €2000, is dat de normale prijs voor een dressuurzadel ?

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 20:56

Een dressuurzadel van BR mag geen 2000 euro kosten, als je dat geld kan en wil besteden zou ik een zadel op maat laten maken van een goed merk door een erkende zadelmaker. Een goed zadel is een investering waar je dagelijks profijt van hebt. Maar, met zo'n budget heb je erg veel keus.

Als het zadel nieuw is en helemaal goed ligt (laat dit beoordelen door een zadelmaker/passer) zal ik eerst op internet het type opzoeken en de nieuwwaarde opzoeken. ook kun je makkelijk vinden wat een reele prijs is voor een 2e hands exemplaar.

lukt het je niet om op het model te komen kun je misschien een foto plaatsen? prijzen van BR varieert tussen de 300 en 1400 euro, hangt erg af van model dus.

shaqstac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 20:57

Dressuurzadel, zit veel beter en is zowiezo beter voor je zithouding ;-)

madagascar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 21:45

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:06

een nieuwe Bates Inova kost inderdaad rond de 2000, maar dan heb je (mits het zadel goed past) ook een mooi zadel om straks ook sirieus werk te gaan doen!
Nogmaals, als de prijs geen probleem is is dit een mooi zadel.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 06:15

een dressuurzadel is zeker een goede keus als je geen springambities hebt. de bates is een prachtig zadel,als hij goed past en lekker zit zou ik ervoor gaan

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 06:27

Ik zou dan ook zeker voor een dressuurzadel gaan. Zo te horen is je budget ruim genoeg om zowel een mooi, als een goed passend zadel voor je paard, en jezelf te kopen.

pip_nijn6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 06:46

Als je zoveel geld uitgeeft voor een zadel, wees dan wel kritisch hoe hij je zit.
Ik heb nl ook 2000 euro voor een zadel uitgegeven (laten maken) en ik wil hem nu 9 mnd later toch inruilen voor een ander zadel.
Wel weer van het zelfde merk, alleen wil ik nu meer in het zadel zitten, zodat ik meer steun heb.
Ik heb nu een zadel waar je meer op zit.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:58

Ik zou voor een dressuurzadel gaan.
Vind het wel een beetje vreemd dat je een duur zadel meekrijgt zonder dat ze zelf komen op te passen.

Tip: voor minder dan 2000 (als je geluk hebt) kun je bij swung online een wow voor 1750 kopen. wanneer je pony gaat veranderen kan dit voor een groot deel aangepast worden bij een wow.

hondjewaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 16:50

Als je zeker weet dat je niet gaat springen, zou ik ook voor een dressuur zadel gaan.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 17:25

Ik zou gewoon een dressuurzadel nemen, dat zit veel fijner! En mocht je ooit toch willen springen, een huppeltje kan je ook met dressuurzadel nemen en er zijn zat spring/vzh zadels te koop voor weinig geld :)

Als je 2000 euro te besteden hebt zou ik geen bates zadel nemen, eerder een op maat gemaakte Arno Brand ofzo, dat is mooi op je paard aangepast & het zijn prachtige zadels!