Nieuw zadel, waar op letten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jojoni

Nieuw zadel, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 17:00

Hallo,

Voor mijn pony ga ik volgende week voor het eerst een zadel kopen.
Ik heb met zo'n beetje alles ervaring behalve dus een zadel kopen dus ik heb jullie raad nodig.

Ik heb bij een ruiterwinkel gekeken en daar lag een zadel wat me wel aanstond (een beginnerszadel)
en ik heb met de eigenares afgesproken dat ze in de loop van de week gaat bellen en dan komt
er een zadelpasser naar mijn pony, om te kijken of het past.
Ik moet er dan ook op rijden enz, naar wat ik begrepen heb.

Maar nu heeft de desbetreffende winkel soms een dubieuse naam. Let op ik heb er nog nooit problemen
gehad, en ik weet niet wat ik van de 'roddels' moet geloven.

Nu mijn vraag: Waar kan ik zelf nog extra opletten ivm het passen van het zadel. Makkelijke dingen die ik
zelfs kan zien en waardoor niemand mij iets wijs kan maken.
Wie kan mij helpen?

Niceee

Re: Nieuw zadel, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:27

Ik zou zeggen: laat er een goede zadelmaker (eentje met goede referenties) bijkomen en koop een goed (merk)zadel. Dan is de kans op succes het grootst. Succes!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:33

Ik neem aan dat jij het over de zadelmarkt hebt? Ik zou daar niet heen gaan, daar mee verpest je de rug van de pony.. Ik zou inderdaad op zoek gaan naar een goede zadelmaker, je kunt op internet kijken met wie mensen goede ervaringen hebben. En eventueel kan je ook nog naar boomloos gaan kijken, dat bevalt mij erg goed en is ook niet zo duur als een zadel op maat laten maken.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:01

Kijk bij iedereen hoor je wel eens mensen klagen, of die het er niet mee eens zijn. Ga dus op zoek naar gewoon een goede zadelmaker, en laat die gewoon even zijn eigen gang gaan. Je zou zelf niet echt veel zelf kunnen zien, of kijken of het wel goed ligt.. Als het naar voren of naar achter gaat dan weet je natuurlijk wel dat het niet goed ligt. Maar zelf zou je er niet veel over kunnen zeggen. Maar je moet je vooral geen zadel laten aanpraten, als jij het niet fijn vind zitten of dergelijke moet je, je ook niet laten ompraten.

Linda1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:06

Als er iemand op het paard rijd, mag het zadel aan de achter kant niet omhoog en omlaag gaan kiepen.
Na het rijden moet de ruggengraad van het paard droog zijn/ niet bezweet.
Veel meer ideeën waar je op moet letten weet ik ook niet precies.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 20:10

Linda1989 schreef:
Als er iemand op het paard rijd, mag het zadel aan de achter kant niet omhoog en omlaag gaan kiepen.

Heel erg bedankt voor je reactie, hier heb ik wat aan.

Ik ga liever niet naar een echte zadelpasser omdat het, het eerste zadel van mijn pony is dus gaat haar bespiering nog veranderen en kan ik daarna een op maat gemaakt zadel laten komen.
Ook ben ik bang dat ik dadelijk een peperduur zadel heb, mijn pony begint te bokken en ergens tegenaanschuurt en dat het zadel dan al beschadigt is.
En de laatste reden om geen op maat gemaakt zadel te laten komen (op dit moment, later wel natuurlijk) is dat ik enkel recreatief rijdt op mijn pony. Soms maar 1 keer in de week. En om daarvoor een nieuw duur zadel te kopen vindt ik een beetje zonde.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:46

Wil je echt een nieuw zadel, of wil je een nieuw zadel omdat deze voor de pony of voor jou te klein is? Of te groot kan natuurlijk ook.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 09:49

Ik wil echt een nieuw zadel. Het is namelijk de eerste pony die ik heb en ze wordt momenteel ingereden dus ik heb nog geen ander zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:11

De meeste zadelpassers hebben ook een flinke voorraad aan inruilers/tweedehands zadels. Vaak kan je dan voor een hele schappelijke prijs een passend zadel van goede kwaliteit kopen.

Gezien de frequentie waarmee je rijdt en de leeftijd van je pony, zou je ook nog een jaartje boomloos kunnen rijden. Dat hoeft niet veel te kosten en een zadelpasser is niet nodig zolang het heel flexibel is.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:19

jojoni schreef:

Ik ga liever niet naar een echte zadelpasser omdat het, het eerste zadel van mijn pony is dus gaat haar bespiering nog veranderen en kan ik daarna een op maat gemaakt zadel laten komen.
Ook ben ik bang dat ik dadelijk een peperduur zadel heb, mijn pony begint te bokken en ergens tegenaanschuurt en dat het zadel dan al beschadigt is.
En de laatste reden om geen op maat gemaakt zadel te laten komen (op dit moment, later wel natuurlijk) is dat ik enkel recreatief rijdt op mijn pony. Soms maar 1 keer in de week. En om daarvoor een nieuw duur zadel te kopen vindt ik een beetje zonde.

Dan denk ik dat dit zadel ideaal is voor jullie: http://fijnzadel.nl/drytexshop.htm
Een zadel wat niet van leer is, en kan makkelijk tegen een stootje, ik ben er echt niet heel zuinig op en mieter hem vaak op de grond, en toch ziet hij er na ruim 2 jaar nog perfect uit, geen enkele beschadiging. Verder is het boomloos, dus vormt het zich naar hoe de rug van de pony is, dus als je pony veranderd in bespiering hoef je hem niet aan te laten passen, het enige wat je moet passen in de pommel (de vervanging van de boom), maar dat is een piece of cake. En daar komt bij, het zadel zit als een zacht kussentje.
Je kunt via de site ook een testzadel bestellen, die mag je dan een week uitproberen. :)

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:33

Je zou ook eens kunnen kijken naar een wintec met verwisselbare boom

fanvanpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:18

Juist met een jong moet je een goed zadel hebben. Ze veranderen snel maar hebben ook snel problemen. 2x de veearts of rust (weggegooid pensiongeld) en je had een duurder zadel kunnen kopen.

Ik heb onder het zadel mijn onbespierde paard een goede (kavalkade) pad gekocht zodat ze kon groeien in de bespiering en na 6 maanden zonder pad gereden.

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:16

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 08:07

Ook voor een jong paard is het belangrijk een goed passend zadel te hebben. Juist die eerste ervaringen kan je beter goed doen, wat als het zadel nu pijn doet, gaat hij het rijden dan leuk vinden? En als het zadel niet goed ligt zal het met die bespiering ook niet zo hard gaan vrees ik. Een goede zadelmaker houdt ook rekening met bespiering die ontbreekt en heeft daar echt wel oplossingen voor.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:48

jojoni schreef:
Linda1989 schreef:

Veel zadelpassers verkopen gewoon GOEDE tweedehands zadels (en dat hoeft echt niet duur te zijn). Een zadelmarkt zadel gaat je paard echt niet blij van worden... het maakt vaak meer kapot als je lief is.

Als je je druk maakt om het niet passen, is een boomloos zadel misschien een optie?

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:52

Kijk alsjeblieft uit met zomaar een zadel kopen, mijn fjord heeft een korte rug en heb nu een op maat gemaakt zadel met voor haar rug 16 inch en voor mijn zit 17 inch.....je kan je pony veel pijn en last besparen door een goed passend zadel te kopen en toch door een goede zadelmaker!!

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 14:19

Ik heb eens rondgekeken maar hier in de buurt zit niet echt een zadelmaker.
Ik laat de winkel nog wel even komen om te passen, maar ik ga eventueel ook rondkijken om een boomloos zadel te kopen.
Dat is eigenlijk veel intressanter, maar ik moet me er eerst meer over informeren.

Alvast bedankt voor de tips

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:25

In welke regio zoek je? Er zijn hier vast mensen die je iemand kunnen aanraden. De meeste zadelpassers reizen ook stad en land af. Ze rekenen vaak wel iets aan voorrijkosten dus het is goed om vooraf te vragen hoeveel ze 2dehands in jouw budget op voorraad hebben. Dan heb je in ieder geval een grotere kans van slagen. Vooraf wat foto's van je paard mailen geeft hen ook een redelijk beeld wat ze mee moeten nemen en wat ze beter thuis kunnen laten.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 14:31

Juliette86 schreef:
In welke regio zoek je? Er zijn hier vast mensen die je iemand kunnen aanraden. De meeste zadelpassers reizen ook stad en land af. Ze rekenen vaak wel iets aan voorrijkosten dus het is goed om vooraf te vragen hoeveel ze 2dehands in jouw budget op voorraad hebben. Dan heb je in ieder geval een grotere kans van slagen. Vooraf wat foto's van je paard mailen geeft hen ook een redelijk beeld wat ze mee moeten nemen en wat ze beter thuis kunnen laten.

Dit wou ik eerst ook doen. De voorrijkosten maken eigenlijk helemaal niets uit, omdat ik dan wel een fatsoenlijk zadel had.
Ik woon in het belgisch limburg. Maar niet al te ver de grens over.
Met wie kan ik dan het beste eens contact opnemen?
Ik wil natuurlijk ook geen overhaaste beslissingen nemen dus misschien is het inderdaad beter om ook een zadelpasser te laten komen.