Ligt dit aan het zadel of aan het paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

charlie_hvj

Ligt dit aan het zadel of aan het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 16:15

Ik weet niet precies waar ik dit moet plaatsen, dus sorry alvast als het hier verkeerd staat :o

Ik rijd sinds een paar weken een hele lieve Friese merrie. Nu heb ik er tijdens het rijden last van dat het zadel naar links schuift.
Dit terwijl de singel écht niet strakker hoeft. Ook loopt ze vaak met haar hoofd naar rechts.
Nu is mijn vraag: ligt het zadel naar links omdat zij haar hoofd naar rechts houd, of houd zij haar hoofd naar rechts omdat het zadel naar links schuift. Het zadel schuift trouwens nooit naar rechts. (ook niet als ik rechts opstap).
Vanaf volgende week ga ik een 3 jarige merrie rijden en daar rijd ik liever niet gelijk met een ''scheef zadel'' op.
Kan iemand mij hiermee helpen of misschien tips geven?

Sodeletuut

Re: Ligt dit aan het zadel of aan het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:17

Je paard is rechtsgebogen, dit betekent dat je paard aan de rechterkant korte, en strakke spieren heeft, en aan de linkerkant lange en slappe spieren heeft. Het is daarom heel logisch dat je zadel naar links schuift, want daar zitten geen spieren die hem op z'n plaats houden. Er is dus waarschijnlijk niets mis met je zadel. Het beste idee zou zijn: rechrichten. Dus les nemen van iemand die verstand heeft van rechtrichten. Mag ik vragen waar je in de buurt woont?

charlie_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 16:19

Volgende week komt er wel een instructrice die mij vanaf het begin af aan begeleid met de 3 jarige merrie.
Bij haar had ik dit probleem overigens ook. De merries zijn van dezelfde moeder. Zou dit een oorzaak kunnen zijn dat ze hetzelfde hebben?
Ik woon in de buurt van Gouda.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:23

Dit heeft elk scheef paard, dus ligt niet aan het paard of aan het zadel. Maar als je bezig gaat met rechtrichten, dan zal dit automatisch over gaan. Maar niet elke instructrice heeft hier verstand van, dus misschien is het een idee om eens verder te gaan kijken?

Ik zal even een lijstje met rechtricht-instructeurs voor je op zoeken. :)

Edit: http://www.paardenrecht.org/asp/content ... umentID=28
Alsjeblieft. :)

charlie_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 16:25

Oh, als je dat zou willen doen, zou geweldig zijn!
Zeker omdat ik met de 3 jarige merrie van plan ben om wedstrijden te gaan rijden, is het wel handig als dit zo snel mogelijk opgelost wordt:)
in ieder geval bedankt!

Edit: Dankjewel!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:32

Denk dat het aan het zadel ligt.
Het zadel wat ik hiervoor had paste prima op de merrie voor wie ik het had gekocht maar op haar zoon schoof het steeds naar links.
Zadelmaker heeft het zadel helemaal aangepast aan hem, maar het probleem bleef.
Ander zadel gekocht en dit bleef en blijft netjes recht liggen.
Mijn paard liep zelf onder dit nieuwe zadel rechter, dus ik denk dat een paard vaak scheef gaat lopen of een bepaalde houding aanneemt als een zadel niet lekker of goed zit.

Ik ben het eens met Sodeletuut, maar als een zadel niet lekker zit zal je paard nooit lekker gaan lopen, vergelijk het maar met schoenen, jij loopt op schoenen die lekker zitten goed, op schoenen die niet lekker zitten ga je je lichaam verhouden om het ongemak van de schoenen te verlichten.
Laatst bijgewerkt door Ulfeino op 09-05-11 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

charlie_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 16:33

Zou het zadel dan bijvoorbeeld te groot kunnen zijn ofzo? Dat het dan teveel ruimte overhoud, waardoor het de kans krijgt om te gaan schuiven?

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:36

Mijn zadel was in de kamer te smal voor mijn paard ik heb nu een zadel met meer ruimte in de kamer en breder in de kussens

charlie_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 16:42

Bedankt voor de tip! Dan ga ik eens kijken of een ander zadel er beter op ligt!
Mochten er nog meer mensen zijn met andere ideeen hierover, hoor ik het graag!

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:43

Het klinkt misschien raar maar hoe zit je zelf?
Ik voel bv dat ik zelf ook altijd scheef zit,maar dat voel ik dus op ieder paard.
En dus ook op ieder zadel,ik ben gewoon scheef en daardoor loopt mijn tinker ook niet recht.
Ik moet heel erg om mijn eigen houding letten en mijn gewicht proberen te verdelen dan loopt hij vele malen beter en zakt ook mijn zadel niet naar 1 kant.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:58

Je kunt het gaan zoeken bij een ander zadel, maar een zadel aanpassen op een scheef paard heeft helemaal geen nut.. Ik denk echt dat rechtrichten de oplossing is. Ik volg een opleiding bij Monique de Rijk (www.atletischerijkunst.nl), samen met andere mensen, en een groot aantal van mijn mede-cursisten hadden dit probleem, en sinds de paarden rechter worden, liggen de zadels ook beter!

Misschien een leuke oefening om te beginnen met rechtrichten: Contrastelling. Dus in jouw geval zet je je paard op de linkerhand, en dan ga je met stelling naar links (buiten) rijden, dus je paard moet met het hoofd naar buiten lopen. Voelt wat onnatuurlijk, maar hiermee train je de flexibiliteit van de rechterkant van je paard, en maak je de spieren aan de linkerkant van je paard korter. Met deze oefening komt je zadel dus ook rechter te liggen. Gebeurt dit (na een tijdje) nog niet, dan kan je het beter wel gaan zoeken bij het zadel. :)

charlie_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 20:55

@ Binky:
ik rijd al 12 jaar paard op heel veel verschillende paarden en ik heb dit probleem nog nooit gehad, dus ik denk niet dat dit het is, maar ik ga er zeker eens op letten! Ze gooit namelijk erg hoog op, en dát ben ik dan weer niet gewend.

@ Sodeletuut:
Bedankt voor de tip! Ook dat ga ik eens proberen. Het klinkt in ieder geval erg logisch!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:37

Kan aan paard , zadel of ruiter liggen , of een combinatie van deze zaken.

Veel paarden zijn wat meer naar rechts ingebogen omdat de meeste mensen (ruiters dus ook :P ) rechtshandig zijn en dus met hun rechterhand wat meer en sterker inwerken.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:45

hey hey,
ik heb dit probleem dus ook.....
en bij mij ligt het dus aan mijn houding!!!!
ik ben bij een mensendiecktherapeute geweest en het blijkt dus dat ik mijn rechterschouder hoger en meer naar voren hou als links.
dit was ook te zien in mijn manier van staan en wanneer ik mijn armen moest bewegen.
ben nu dus bezig om dit dmv oefeningen te verbeteren.
voor diegene die zich afvraagd of het zadel wel goed ligt... ik ben de enigste van diegene die dit paard rijden die dit heeft en zadel is gecheckt door de zadelmaker en het zadel ligt +:)+

charlie_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 15:10

Eigenlijk zijn er dus heel veel Dingen die dit kunnen veroorzaken. Ik heb voor volgende week een afspraak gemaakt met een instructrice die mij gaat helpen met het rechtrichten. Ik heb op internet gekeken wat de symptomen zijn etc en dat kwam redelijk overeen met wat mijn paard doet.

Shakira_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:01

Heeft er een zadelmaker naar het zadel gekeken?

charlie_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 10:13

ik weet niet precies wat er met het zadel is gedaan allemaal.
de paarden zijn van iemand anders die ermee fokken. zij rijden er zelf niet op, en daar ben ik dan weer voor.
ook rij ik er nog niet zo lang dus wat daarvoor allemaal is gebeurd zou ik echt niet weten.

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:33

TS Hoe is je les in het rechtrichten bevallen?

xhoppa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:24

ik had het zelfde probleem, hij wilde ook helemaal niet buigen en het zadel schoof ook naar de linkerkant. We hebben een zadelmaker laten komen en die zei dat het zadel niet goed lag, nu heb ik een nieuw zadel en hij schuift niet naar links en neemt nu beter stelling.

charlie_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 21:14

Ik had les van een vrouw uit Rotterdam.
Echt een aardige vrouw maar ze heeft me totaal niet geholpen met de lastige dingen!
Ze gaf me alleen tips die ik al wist en was al helemaal blij dat ik op het goede been kon lichtrijden (wat wil je na 12 jaar?!)
Dus ik heb haar gezegd dat ik geen vervolgles meer wil en ben dus weer op zoek naar iemand anders!
Dus mochten jullie iets weten...

Maar sinds ze een beetje ontspannen loopt, heb ik veel minder last van het zadel! Ook doe ik tegenwoordig al rek en strek oefeningen met haar voordat ik begin met rijden. Ze vind het altijd erg leuk om te doen, en naar mijn idee gaat t dus gelijk een stuk beter!